Pytch Insight 18: Bas Verhoogt van weGOdutch – Internationaal uitrollen, zo kan het ook!

21 september 2010, 05:45

In Pytch Insight 18 gaat Bas Verhoogt van weGOdutch in op de mogelijkheden van internationale uitrol voor internet start-ups. De visie van Bas is om als startup te kiezen voor een effectieve uitrol door samen te werken met lokale ondernemers. WeGOdutch heeft Spreadshirt in Nederland tot een succes gemaakt en is nu bezig om het concept van mymuesli in de lage landen te introduceren.

Ieder bedrijf wil uiteindelijk groeien. Internationaal uitrollen is daarvoor een grote kans. Veel bedrijven kiezen voor het vestigen van een lokaal kantoor. Het bedrijf neemt hiermee het risico. Minder risico neemt een bedrijf wanneer een medewerker op het hoofdkantoor wordt aangenomen om een nieuwe markt te bewerken. Beide strategieën blijken in de praktijk veel geld te kosten en leveren weinig op. De strategie waar met name internet startups voor kiezen is om het risico te delen met een bedrijf dat de lokale markt al kent.

Internationale uitrol zelf doen

Het spreekt voor zich dat er veel komt kijken bij het openen van een buitenlandse vestiging. Naast het vinden van een geschikte locatie moet je ook de juiste mensen vinden, die ook nog eens te vertrouwen zijn. Zo heeft het avontuur van MySpace vast heel veel geld gekost in Nederland.

Natuurlijk is het ook mogelijk om internationaal uit te breiden door een persoon in dienst te nemen op het hoofdkantoor die een bepaalde markt gaat aanboren. Deze strategie heeft als groot voordeel dat de kosten beperkt zijn, maar ga maar eens de juiste persoon vinden die de taal en de markt goed kent en die dan ook nog naar de plaats van het hoofdkantoor wil verhuizen.

Uitbreiden in samenwerking met een lokale partij

De strategie die met name door internet start-ups steeds vaker wordt gekozen is het werken met een lokale partij waarbij gezamenlijk het risico wordt genomen op het investeren in de nieuwe markt. De lokale partij beschikt over alle faciliteiten om snel en met weinig kosten de sales & marketing op te zetten. De basis is het vertalen van de website om vervolgens activiteiten te starten die traffic genereren naar de website. Online marketing, free publicity en social media zijn de belangrijkste media om een kickstart te maken in een nieuwe markt. Naast traffic is conversie van belang, veel buitenlandse partijen denken een 1 op 1 kopie van de website te kunnen neerzetten. In de praktijk is gebleken dat het vaak de details zijn die het verschil maken of een site lokaal net zo succesvol is als in het thuisland.

Back-office blijft zoals het is

De hele back-office van het bedrijf en eventuele productie of voorraad blijft, zeker in een beginfase, gewoon vanuit het hoofdkantoor georganiseerd. Hiermee kan het bedrijf testen of een markt succesvol is en vervolgens eventueel besluiten om voor een lokale afhandeling te kiezen.

Risico en omzet delen

Wanneer een samenwerking is gebaseerd op gezamenlijk risico is het voor beide partijen van belang dat de uitrol succesvol is. De lokale partij zal er op die manier alles aandoen om de investering terug te verdienen. Met de kennis en ervaring die er al is bij de lokale partij kan dit veel effectiever dan wanneer een bedrijf het zelf doet. Als het risico wordt gedeeld, dan natuurlijk de opbrengsten ook. Op deze manier ontstaat een gezonde samenwerking tussen het hoofdkantoor en de lokale onafhankelijke partij. Wanneer de nieuwe markt zich succesvol ontwikkeld zullen beide partijen hiervan profiteren.

In de praktijk

Vanuit weGOdutch werken we samen een aantal bedrijven die uitgebreid zijn naar de Nederlandse markt, zoals Spreadshirt en mymuesli. Van Nederlandse internet ondernemers horen we steeds vaker dat zij international willen uitbreiden, maar hoe… Ons voorstel is om een het net zo te doen als wij het voor buitenlandse bedrijven doen. Zoek in de lokale markt een professionele partij met kennis van online marketing, PR en social media. Spreek een percentage af wat zij krijgen van de omzet en starten maar…

Hebben jullie hier ervaring mee of zien jullie andere mogelijkheden voor internationale expansie?

Pytch interview

weGOdutch (@weGOdutch) – Bas Verhoogt (@basverhoogt) – Pytch Startup from Pytch on Vimeo.

Bas Verhoogt (31 jaar) is dit jaar gestart met weGodutch met een kantoor in Utrecht maar Bas werkt eigenlijk overal waar een internetverbinding voor handen is. weGOdutch haalt succesvolle concepten uit het buitenland naar Nederland en verzorgt de sales en marketing om het concept in Nederland te introduceren. weGOdutch heeft dit bijv. al gedaan voor Spreadshirt en mymuesli.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!