Facebook vervangt Boxes voor Tabs

20 augustus 2010, 04:01

Vanaf aanstaande maandag zullen op Facebook de application boxes van de profile- en fanpages worden verwijderd. Facebook vervangt de application boxes door tabs. Third party content zoals YouTube video’s kunnen dan niet meer op de profiel pagina worden getoond. In plaats daarvan wordt third party content als een tab weergegeven. Application tabs zijn aparte pagina’s binnen het Facebook profiel, en werken net zoals tabs in moderne browsers.

Vanaf maandag wordt tevens de grootte voor tabs gereduceerd van de initiële 760 pixels naar 520 pixels breed. Facebook zegt dat ze dit doet om een vernieuwingen in het design mogelijk te maken. Het is echter goed mogelijk dat deze ruimte gebruikt gaat worden voor advertenties. Het gevolg van deze aanpassingen is dat third party content minder prominent aanwezig is op de site.

Real-time data

Het vervangen van boxes door tabs past in de lijn dat Facebook zich steeds meer richt op real-time data. Waar je vroeger naar iemand’s profiel navigeerde om te kijken wat je vriend(in) bezighield, is nu de live feed het middel om op de hoogte te blijven van al je vrienden. De relevantie van de profielpagina is zo de afgelopen tijd afgenomen. Ook met Facebook’s nieuwe kindje Places komt er meer nadruk te liggen op real-time data. En wees eens eerlijk, bezoek je zelf nog vaak de profielpagina van je vrienden of kijk je voornamelijk naar de live feed? Een nadeel in dit kader is dat content die je post op tabs een paar dagen in de live feed staat en vervolgens nagenoeg uit het oog zal verdwijnen. Third party content in tabs zal een stuk minder gelezen worden.

Minder relevant

Facebook lijkt zelf ook lichtelijk te erkennen dat met tabs third party content minder relevantie heeft binnen Facebook. Op haar developers blog laat Fran Larkin weten:

“Going forward (in the short term) application tabs will be the only way applications can integrate into profiles and Facebook Pages. We will remove profile boxes, application info sections, and the Boxes tab. We are exploring additional ways to enable developers to integrate into profiles and Pages.”

Met die laatste zin lijkt Facebook toe te geven dat tabs alleen niet zullen voldoen aan de wensen van third party content. Zal er in de toekomst een andere oplossing gevonden worden voor third party content? Tot die tijd zullen we het moeten doen met de tabs…

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!