Oplossingen voor de grootste webwinkelergernissen

25 mei 2010, 06:37

Recent heeft Ernst & Young voor hun ICT Barometer een onderzoek gedaan naar ergernissen bij online winkelen. Hieruit is een top 10 met ergenissen van bezoekers bij webwinkels naar voren gekomen. Deze lijst is voor iedereen met een webwinkel natuurlijk de moeite van het doornemen waard. Als webwinkelier kunt u deze ergernissen immers (deels) voorkomen door per onderdeel goed en kritisch naar uw eigen webwinkel te kijken. Waar kunt u punten verbeteren om deze ergernissen weg te nemen? Het is daarbij slim om te beginnen bij de grootste ergernissen. We kijken hieronder naar de drie belangrijkste ergernissen en vooral naar mogelijke oplossingen.

1. Hoge verzendkosten

De grootste ergernis zijn volgens het onderzoek hoge verzendkosten. Dat is mooi, want dit is een punt waaraan best veel te doen is. Allereerst kunt u natuurlijk kijken naar de partij waarmee u nu pakketten verstuurd. Is dit prijstechnisch wel de beste partij? Ook bieden sommige partijen specifieke diensten voor webwinkeliers waardoor verzending goedkoper kan uitvallen.

Daarnaast kunt u kijken of u (een deel van) de verzendkosten niet direct doorberekend. Bereken eventueel pas verzendkosten vanaf een bepaald bedrag; ‘verzending vanaf 50 euro gratis’. Dat verzendkosten een ergernis zijn, is wel bekend. Bij eerder onderzoek voor dezelfde ICT Barometer bleek dit ook al.

2. Tijdstip waarop de producten worden afgeleverd

Het is vervelend als producten worden geleverd wanneer de klant niet thuis is. Vaak moet de transporteur het dan later opnieuw proberen of moet de ontvanger er specifiek voor thuisblijven. Duidelijkheid over het tijdstip van afleveren kan helpen, maar blijkt in de praktijk lastig. Track & Trace opties van transporteurs bieden slechts matig hulp; echt nauwkeurig zijn deze diensten vaak niet.

Het kan natuurlijk wel beter. Er zijn best transporteurs die kunnen leveren binnen een vooraf besproken tijdsperiode van een paar uur. Dit zal wel vaak duurder uitvallen, maar kan aan de klant als extra (betaalde) service aangeboden worden. Ook kan de klant op alternatieven gewezen worden; denk aan het afhalen bij een Kiala punt, ophalen bij de webwinkelier of het afleveren van een pakketje op het werkadres van de besteller. Mogelijkheden waar u als webwinkelier op kunt wijzen.

Een dienst als Paazl kan helpen om meerdere leveranciers eenvoudig aan te sluiten op uw webwinkel. Zo kunt u klanten meer controle geven over (het tijdstip van) de aflevering.

3. Gewenste product niet op voorraad

Producten op voorraad houden is prijzig. Het is niet vreemd als niet al uw producten altijd voldoende op voorraad zijn. Maak afspraken met uw leverancier over snelle leveringen en communiceer vooral duidelijk naar uw klanten wat de levertijd is.

Soms wordt er gekozen om producten die niet op voorraad zijn, niet te tonen op uw webwinkel. In veel gevallen is dit echter een onhandige keuze; bezoekers komen uit op pagina’s die niet meer bestaan en krijgen zo een slechte indruk van uw webwinkel. Ook kan het product uit de zoekresultaten verdwijnen terwijl u het een paar dagen later weer op voorraad heeft. Eerlijke communicatie over levertijden en voorraden is wel erg belangrijk!

U kunt bij een product dat niet op voorraad is extra duidelijk wijzen op de alternatieven voor dat product. Wellicht is er een variant die voor de bezoeker net zo goed voldoet. U voorkomt zo dat de bezoeker bij een andere webwinkel gaat bestellen. Heeft u een product dat niet overal te koop is? Dan is de mogelijkheid om de bezoeker een e-mail te laten ontvangen zodra het product weer op voorraad is een mooie aanvullende dienst.

Andere oplossingen?

Benieuwd naar oplossingen voor de overige zeven ergernissen? Op de website van Directshop hebben we voor alle genoemde ergernissen gezocht naar oplossingen.

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten over deze ergernissen en de geboden oplossingen. Hoe pakken jullie het aan?

Elja Trum
Consultant bij Directshop

Elja Trum werkt bij Directshop, een internetbedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in het ontwikkelen van webshop oplossingen. Daarnaast is hij erg actief met zijn hobby fotografie. In de avonduren is hij daarom ook vaak bezig met zijn eigen weblog Photofacts. Daarnaast beheert hij tevens dagboek gemeenschap myDiary.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Ton Kemp

    Hoge verzendkosten? Gaat het hierbij werkelijk om de hoogte of gaat het over het feit dat de verzendkosten pas op het laatste moment nog als een “logische” extra kostenpost (cq verasing, gepresenteerd worden. Geef je klanten duidelijk inzicht in wat de ksoten (gaan) zijn!

    En we moeten af van de gedachten dat alles maar gratis is…..


    25 mei 2010 om 12:18
    F. Kerpentier

    Sinds ik geen verzendkosten reken voor het grootste gedeelte van mijn artikelen is de omzet van de webshop met ruim 60% gestegen. De winst mag dan wel minder zijn maar door dat mijn omzet met 60 % gestegen is levert het uiteindelijk meer op dan toen ik de verzendkosten door berekende.Geef de klant de keuze vooruit betalen = geen verzendkosten of onder rembours dan zijn de kosten voor de koper. Als web verkoper kan je eens er over te gaan denken om de verzendkosten voor eigen rekening te nemen. Mijn klanten waarderen dit behoorlijk.


    27 mei 2010 om 22:24
    Jasper van Weerd

    De nummer 10 bij Directshop lijkt mij als klant juist irritant, geef mij maar de mogelijkheid om een feedbackformulier in te vullen. Maar beloon me daarvoor en geef de optie om hieraan standaard niet deel te nemen. De beloning zou een gratis verzending kunnen zijn van de volgende bestelling (trigger?), of een kortingscode die ik weg kan geven (niet werkzaam op mijn account, wel nieuwe klantenoptie?)


    28 mei 2010 om 09:56
    Van Hoorn

    Inefficiënte betalingswijze wordt genoemd als ergernis. Als oplossing wordt iDeal gegeven..echter achteraf betaling is belangrijk voor consumenten en ook voor de groei van een thuiswinkel. Consumenten willen vaak eerst producten opgestuurd krijgen, kijken of het bevalt, vertrouwd worden en daarna betalen. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld bijna de helft van de consumenten achteraf wil betalen. Het kredietrisico kan dmv eFactoring worden afgedekt. Dit is tegenwoordig de oplossing voor webwinkels om consumenten de populairste betaalwijze(acceptgiro/op rekening) aan te bieden en de risico’s uit te besteden aan een externe partij..Bij ICMO is volledige outsourcing mogelijk: facturen versturen, credit checks, debiteurenbeheer, risico overname, eFactoring, herinneringen versturen, incasso, etc. Aanzienlijke omzetstijgingen zijn door achterafbetaling niet ondenkbaar en eerder regelmaat dan uitzondering. Ergo, de betalingswijze van verkopen op rekening kan niet ontbreken in dit verhaal..


    16 juni 2010 om 12:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!