Social Media Marketing moet geprofessionaliseerd worden: Maar hoe?

20 mei 2010, 06:11

Al een tijdje probeer ik me sterk te maken voor het professionaliseren van de social media markt (wie weet het nog: mijn 5 minuten praatje op SocialStrategyTalk…). Want ja, dat is tegenwoordig een markt. Menigeen verdient er sloten geld mee, door zichzelf te verkopen als social media expert/guru/specialist (zie filmpje hieronder). Bedrijven hebben de klok horen slaan en willen graag weten waar de klepel hangt, en zoeken dus iemand die ze dat kan vertellen. Zoals dat met alles gaat, wierpen zich natuurlijk meteen mensen op als redder. “Toen ik vorig jaar hoorde van social media was ik zo enthousiast hierover en sindsdien heb ik heel veel bedrijven aan een Twitter-account geholpen” klinkt vast velen bekend in de oren. Net als dat je 10 jaar geleden echt niet meer zonder een e-mailadres kon. Er is gelukkig een ding positief: ook social media wordt een keer business as usual (gequoot van John Meulemans).

Voor nu is het bijzonder vervelend dat er zoveel marktvervuilers zijn (zie ook: ‘Social Media Experts: Kwakzalvers van het internet’). Van fraudeurs en leugentjes om bestwil houdt niemand en het blijkt maar al te vaak dat een mooi verhaal vertellen je er ook niet brengt. Helaas geldt dat voor de lange termijn, dus nu vertelt iedereen mooie verhalen over social media, vertelt een mooi leugentje “Twitter is echt briljant, je moet eens zien hoeveel nieuwe klanten je dat oplevert” en roept wat cijfertjes, ontleend aan met name Amerikaanse onderzoeken. En dat zijn dan degenen die er echt bewust mee bezig zijn. Het komt namelijk ook nog voor dat de naïeve mensch des werelds iemand anders tot expert bombardeert. Die mensen weten niet beter, vinden elk verhaal mooi en doen daarna alles wat je zegt. Dat heb je niet alleen met social media trouwens, het is net zo met de nieuwste gadgets, de gaafste locatie om te wonen, de beste verzekeraar, en zo kun je nog wel even doorgaan. Het is des mensch om in mooie verhalen te geloven, daar zit vast een psychologische logica achter (iemand?) maar neemt niet weg dat die mensen best opgevoed kunnen worden. En dat is waar het handig zou zijn om richtlijnen of keurmerken te hebben. Zo is daar het Thuiswinkel-keurmerk, een soort bond voor verzekeraars, de PCM-Beste Koop (hardware) en IAB Nederland.

IAB Social Media Taskforce

Laten we het eens over die laatste partij hebben, IAB Nederland. Met inmiddels een aantal taskforces richten ze zich op de professionalisering van de online/interactieve marketingindustrie. Bureaus e.a. die erbij aangesloten zijn, zijn meestal goede partners op dit gebied en verkopen geen onzin. Recent is er een taskforce bijgekomen: de Taskforce Social. Die is verder nog niet te vinden op de website van IAB, maar is wel degelijk actief. De Taskforce Social stippelt nu nog uit wat precies de doelen worden en hoe ze deze willen bereiken. Daarvoor zijn ze in gesprek met diverse partners. Het is wel de bedoeling dat de Taskforce Social bekender wordt. Daarom gaat er deze week nog (waarschijnlijk) een persbericht uit over de plannen van de taskforce. John Meulemans, aan de leiding van de taskforce, vertelt over de plannen van de taskforce:

“We willen allereerst de executives adresseren. Het is niet de bedoeling dat meteen allerlei marketeers ons gaan zien als platform om zichzelf te promoten. We zullen dus ook alleen een Linkedin-groep starten voor executives en daar wordt daar gediscussieerd over cases, dingen die mis gaan, dingen die goed gaan, waar moet je rekening mee houden als het over social media gaat en al die dingen die een bedrijf zich kan afvragen en daar hebben we geen inmenging van “experts” bij nodig. Op termijn willen we wel de marketeers/experts zelf ook bereiken. Zo willen we een top-x maken van bedrijven die iets doen met social media en die monitoren. De werknaam is Social Media Monitor, niet te verwarren met de Social Media Monitor van Media Embassy die 1 keer per jaar verschijnt. We laten een monitor ontwikkelen met een aantal specifieke wensen. Wij gaan dus continu bijhouden wat er bij die bedrijven gebeurt op dit gebied en proberen de trends te zien. Gaat het goed, dan krijgen ze veren en natuurlijk ook de reden waarom wij vinden dat het goed gaat. Zien wij dat het op social media gebied niet goed gaat met een bedrijf, dan zakt deze in de ranglijst en wij vertellen wat er niet goed gaat. Dit is dus gelijk een soort reflectiemoment voor de al-dan-niet experts die bij die bedrijven bezig zijn met social media.”

Certificering

Wat de Taskforce Social ook meeneemt is de mogelijkheid voor een soort certificering. Niet in de letterlijke zin van het woord, want een certificering is voor dit vak bijzonder moeilijk. Het is ook wat arrogant om te zeggen: jij bent wel een expert en jij niet, want welke criteria gebruik je daarvoor? Natuurlijk zijn er wel een aantal tastbare en minder tastbare zaken die iemand tot een expert kunnen maken, maar over het algemeen is er niet een ideale CV voor een social media expert. Daarom overweegt de taskforce om richtlijnen te maken. Richtlijnen zijn er ook voor websites, voor webshops, voor marketing, voor journalistiek, voor allerlei zaken. Daar hoef je je niet volledig aan te houden, maar het geeft wel aan of iemand aan de goede kans van de balans zit of niet. Zo hoef je als expert natuurlijk geen 5000 volgers op Twitter te hebben, maar een x-aantal tweets per dag en een bepaald percentage replies helpt wel. Zo hoef je ook geen Facebook-account te hebben, maar weten wat de mogelijkheden zijn en het eventueel zelf kunnen doen is wel een soort vereiste (let wel: das mijn persoonlijke mening). Of die richtlijnen er komen is nog een vraag, maar er wordt over gedacht en leuk detail is dat ik mag meedenken :). Heeft het toch weer zin gehad om me erg te lopen frustreren over al die wannabees.

SMPA

De Social Media Professionals Association hield zich vanaf 2008 ook bezig met professionalisering, maar dan specifiek voor de marketeers. Ze zijn inmiddels onderdeel van de Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA) en bieden een platform voor discussie, inspiratie en kennisdeling. Lid worden kost wel geld. Het idee erachter was dit:

“Social media groeit in rap tempo en veel marketeers weten niet hoe ze hier grip op moeten krijgen. Er mist een centraal kennisplatform waar kennis wordt uitgewisseld en ideeën groeien. Waar marketeers elkaar kunnen ondersteunen zodat social media in Nederland naar een volgend niveau kan worden getild.”

Beiden zijn bezig met het professionaliseren van de markt, maar op een andere manier. Waar DDMA meer pleit voor betere wetgeving en privacy, zo gaat Taskforce Social meer in op betere communicatie, doet onderzoek en gaat whitepapers verspreiden en werkt eigenlijk top-down. SMPA als onderdeel van de DDMA probeert bottom-up hun doel te bereiken via bijvoorbeeld discussies en kennisdeling op hun SMP-Linkedin-groep. Wat ik wel weet is dat de SMP-groep op Linkedin enorm overloopt van de zelfpromotie van marketeers en dat ik dat bijzonder onprettig vind zo nu en dan (ik ben er ook op geabonneerd). Iets wat de Taskforce Social probeert te voorkomen in ieder geval door beperkingen te stellen aan het lidmaatschap van zo’n groep. Overigens praten IAB en DDMA wel, en proberen elkaar goed aan te vullen.

Zelf doen

Wat je kunt doen voordat er richtlijnen zijn is het volgende:

  • Laat jouw klanten andere klanten opbellen ter referentie
  • Laat je klanten vragen stellen en geef aan welke bronnen je gebruikt voor het antwoord
  • Bedenk goed of op de lange termijn de klant door zal gaan met social media
  • Beloof geen gouden bergen en wees realistisch
  • Vertel de klant over de risico’s (reputatie, investering tijd/geld etc.)
  • Leer de klant hoe die alles zelf kan doen op termijn (je bent niet onmisbaar)
  • Laat de klant zelf input geven over de aanpak/tools (des te beter de oppak)
  • Bedenk dat social media slechts een middel is, niet DE oplossing voor alles en dat dus niet iedereen ermee bezig hoeft te gaan

Zo zijn er vast nog een paar dingen die je nu al kunt doen om jezelf een betrouwbaar expert te laten zijn en geloofwaardig te zijn en blijven. Wat doe jij om je expertstatus waar te maken? Noem je jezelf expert of liever niet? Ter referentie: ik noem mezelf geen expert, ik laat het graag aan anderen over om dat te vinden. Ik zeg het wel eerlijk als ik denk ergens verstand van te hebben, maar als ik denk dat een ander er meer kaas van heeft gegeten, dan verwijs ik iemand net zo lief door. Wordt ook gewaardeerd!

Dit artikel verscheen eerder op het weblog van Insperide.

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

15 Reacties

    AymanvanBregt

    Ik heb een beetje moeite met de term moeten in de titel ook al begrijp ik het stuk. Uiteindelijk draait het (en soms ook helaas) om een vraag en aanbod principe wat niet alleen impliceert dat de aanbodzijde kan professionaliseren maar ook de vraagzijde. Ik weiger eigenlijk om mijzelf social media expert te noemen of goeroe omdat ik van mening ben dat de trend daarvoor te jong is en de wetmatigheden nog niet voldoende uitgekristalliseerd zijn. Verder vind ik het erg belangrijk dat de vraagzijde (dus klanten) ook eens proberen met een nuchter verstand naar zaken te laten kijken en niet door allerlei snelle jongens en meisjes het zand van klaas vaak in de ogen gestrooid krijgen en met een glimlach indutten.


    20 mei 2010 om 06:52
    Annelies Verhelst

    @Ayman, dat is precies wat de Taskforce Social voor ogen heeft. Van bovenaf, dus beginnen bij management/directie om ze op te voeden, ervaringen te delen en het verstrekken van adviezen door middel van whitepapers en verstrekken van cijfers door middel van onderzoek. Zo krijgen klanten dus ook een beter beeld van wat er wel en niet kan en wat wel en niet realistisch is qua doelen.

    DDMA/SMPA richt zich wel op de “professionals” zelf. Er wordt van twee kanten gewerkt, wat in mijn ogen een goede ontwikkeling is.

    Ik ben het met je eens qua jong en wetmatigheden, dat is ook een reden waarom ik mijzelf geen expert noem, dat stond er hierboven niet bij.

    Het “moeten professionaliseren” slaat dus op beide partijen :). De hype waait wel over, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat er daarna niets meer over blijft van een toch positieve ontwikkeling.


    20 mei 2010 om 07:05
    mgvandenbroek

    Ik vind, denk ik: laat eerst maar eens wat zien. Doe het maar. Bouw maar een community. Laat maar zien dat je daar wat mee kunt. Laat ook zien, dat je geen hijgerige believer bent die zich blind staart. Koers maar op inhoud. Als die goed is, kom je boven drijven.

    The prove in the pudding is…. Iedereen die zichzelf expert noemt en geen electronica verkoopt waar je wijzer van wordt mag zich achter oren krabben: eet smakelijk.


    20 mei 2010 om 07:59
    John Meulemans

    Inderdaad… bewezen succes icm lange trackrecord in online media zouden een sterk bepalende factor moeten zijn. Aantal tweets of Facebook vrienden etc eerder niet..


    20 mei 2010 om 10:18
    Sjef Kerkhofs

    Poeh, deze discussie is inmiddels al wel een beetje verouderd hoor 😉 Lijkt me tijd om gewoon aan de slag te gaan. Ik ben het dan ook met Matthijs eens, laat maar gewoon zien wat je kunt. Bewijs het bij en voor je klanten, die bepalen uiteindelijk wat ze van je vinden. En Ayman heeft gelijk door te zeggen dat je onmogelijk een social media goeroe kunt zijn, daar bestaat het medium/de trend nog niet lang genoeg voor.

    Ik roep al een tijdje dat professionalisering van belang is en dat er behoefte is aan een ‘certificering’ of hoe we dat dan ook willen noemen. Een x-aantal tweets of replies lijken me echter geen al te sterke criteria om te beoordelen eerlijk gezegd. Je bent dan nog altijd teveel op toolniveau en kwantitatief aan de slag lijkt me. Wat het dan wel moet zijn, daar moeten we eens goed over nadenken. Wellicht moet het meer worden gericht op iemand kunde om social media succesvol in te zetten in een crossmedia mix.

    Wat denken jullie dat goede criteria zouden zijn? Ik ben in in ieder geval beschikbaar voor elke organisatie of club die hiermee aan de slag wil, I’n all yours!


    20 mei 2010 om 17:13
    Erwin van Asselt

    Ik heb niet zo’n mening over mensen die zich een ‘social-media-expert’ willen noemen. Van mij mogen ze. Is het werkelijk een groot probleem om het kaf van het koren te scheiden? Ik denk dat het wel meevalt. Borrelpraat is overal en kan doorgaans geen kwaad 😉

    Bij het inhuren van disciplines waar ik zelf onvoldoende in thuis ben, stel ik doorgaans drie vragen die veel informatie opleveren: wat was iemands rol binnen een opdracht, wat heeft hij/zij concreet gedaan en met welke resultaten?

    Tot slot een opmerking voor mogelijke opdrachtgevers: neem zelf eerst de moeite om goed na te denken waarom überhaupt gedacht wordt aan de inzet van social media. Een uitgewerkt verhaal met concrete verwachtingen/doelstellingen, helpt omgekeerd uitstekend bij het vinden van de juiste match. Eerst de doelstellingen, dan de geëigende middelen. Ofwel: leg je lot niet in handen van iemand die je misschien nog niet zo goed kent.


    20 mei 2010 om 17:44
    Annelies Verhelst

    @Ha Vo, je hebt absoluut gelijk, mooi pleidooi. De Monitor zoals die gebouwd gaat worden, gaat ook de conversaties in beeld brengen, de buzz, de vibe (positief of negatief) en de trends in die metrics. Het gaat inderdaad om relaties en relevantie en heel veel marketeers, maar ook bedrijven die ze als klant hebben, kijken er nog verkeerd naar. Organisaties als DDMA/SMPA proberen daarom van onderaf de consultants/marketeers/experts/guru’s bij te praten en daarnaast nog wat dingen die niet echt zichtbaar zijn en IAB Taskforce Social probeert meer de klanten/bedrijven op te voeden. Zodat uiteindelijk die twee makkelijker op elkaar aansluiten en van twee duidelijk wordt wat de verwachtingen (kunnen) zijn en wat er als resultaat gezien moet worden. Nu is er gewoon nog te vaak een gapend gat, vroeger of later in het proces van elkaar vinden en iets moois neerzetten.

    @Marco, inderdaad, een van de vele typerende leuke video’s over dit onderwerp ;-).

    @Erwin Zie mijn reactie op Insperide.nl.


    21 mei 2010 om 06:56
    Copydimitri

    Zoals Mathijs al zegt: “Ik vind, denk ik: laat eerst maar eens wat zien. Doe het maar. Bouw maar een community. Laat maar zien dat je daar wat mee kunt. Laat ook zien, dat je geen hijgerige believer bent die zich blind staart. Koers maar op inhoud. Als die goed is, kom je boven drijven.”

    Bij elke discussie die ik tot nu toe intern heb gevoerd over social media staat maar één vraag centraal: hoe pakt dat uit in de praktijk? Je bent geen expert of professional op basis van gelezen literatuur of Youtube filmpjes, maar door pure praktijkervaring.

    Ik onderscheid in mijn eigen lezen twee categorieën adviseurs: social media filosofen –> mensen die over social media vertellen op een hoogdravende manier en niet ingaan op de praktijk. Mooi verhaal, lekker kort. Gelovigen, maar met weinig munitie.

    Daartegenover staan de social media realisten: zij die het zijn gaan proberen in praktijk en daarbij tegen de uitdagingen aanlopen van deze manier van communiceren. Ze geloven wel in de meerwaarde, maar willen het eerst zien. Hebben het gezien en oplossingen gevonden voor de praktijkproblemen. Daarin zit de professionalisering. de manier om de filosofie te ontstijgen.

    Beide vormen van adviseurs hebben op elk moment zo hun charme, maar om resultaten van social media te zien moet je het gewoon gaan doen. Ik heb zelf lang en veel nagedacht en gelezen over social media en mag het nu uitvoeren. Veel van het halleluja effect gaat er vanzelf af als je er elke dag in zit :-).

    Professionalisering hangt in mijn ogen dus samen met in de praktijk ontdekken wat werkt en wat niet en hier je conclusies uit te trekken.


    21 mei 2010 om 08:00
    Marco Hendrikse

    In discussies als deze wordt er (nog) aan voorbij gegaan dat sociale media veelomvattend zijn. Ben je expert op het gebied van sociale media of op het gebied van sociale netwerken? Of specifieker, Hyves, LinkedIn of zelfs location-based netwerken? Ben je een community-manager? Ben je een kei in conversie? Weet je alles van apps? Kun je goed blogs opzetten of juist schrijven?

    Met andere woorden, een LinkedIn-expert is nog geen social media expert. En ik ken ook geen enkele sociale media-expert die alle facetten van sociale media ‘beheerst’ (techniek, content, koppeling met search of e-mail, integratie in totale marketing- of wervingsmiddelenmix, verandermanagement, etc).

    En daar zit dus ook de moeilijkheid bij het waarderen, ranken van expertise. Op welke vaardigheid leg je nadruk? Of ga je altijd kijken naar ROI? Daarmee doe je dan sociale media, en alles wat daarom heen hangt, ernstig tekort.

    Mijn bovenstaande opmerkingen nemen overigens niet weg dat ik ook een wildgroei aan experts zie. En ik heb er nog geen oplossing voor….


    21 mei 2010 om 17:48
    Annelies Verhelst

    @Marco H: Het is niet de bedoeling om specifieke vaardigheden te benadrukken, het gaat om het totaalplaatje. Zeker niet om ROI, zoals uit meerdere discussies/reacties al blijkt (ook op mijn eigen weblog), is dat niet (goed) te meten en dat maakt het iets minder tastbaar en dus moeilijk voor bedrijven om te begrijpen waar het om draait. Ik ken genoeg mensen die in staat zijn het totale plaatje te zien en de waarde van diverse sociale netwerken/media kunnen zien en toepassen, maar die mensen zijn wellicht zelf minder zichtbaar vanwege de wildgroei en hard roepende “experts”. Daarbij: hij hoeft niet alles te kunnen wat jij hier opnoemt, hij moet kunnen samenwerken en uitleggen aan de mensen die van die dingen verstand hebben (verandermanagement/marketingmix?! das een ander vak!). Dus er wordt helemaal niet aan voorbij gegaan dat het veelomvattend is, het heet niet voor niks Social Media MARKETING en dat IS nou eenmaal veelomvattend. Het is wat moeilijk om in 1 blogpost die liefst een beetje overzichtelijk moet blijven ook nog eens een definitie te gaan geven voor alles voor iedereen die niet snapt dat we/Taskforce Social heus wel rekening houdt met zoveel mogelijk dingen.

    Taskforce Social hoopt in ieder geval op termijn de wildgroei een beetje te kunnen inperken en de kwaliteit boven te laten drijven, dus, een oplossing te bedenken, hoe veelomvattend die ook zal moeten zijn.


    21 mei 2010 om 20:27
    Marco Hendrikse

    @Annelies, zoals ik al aangaf, heb ik ook de oplossing niet. Ik ben zoekende naar de definitie van expert. Nogmaals, omdat je best expert kunt zijn op deelgebieden, maar dat maakt je dan nog niet meteen / per definitie ook sociale media-expert.

    Volgens mij is het voor social media marketing toch wel van belang dat sociale media en de totale marketingmiddelenmix van een organisatie in ogenschouw worden genomen? In mijn opinie kan de expert zich juist daar onderscheiden. Niet even het ’trucje’ sociale media komen doen. Niet hard roepen dat (alleen) sociale media de oplossing zijn. Nee, passend bij de doelgroep en de organisatie en in samenhang met de totale (online) marketingmiddelenmix.

    Maar wellicht bedoelen we hetzelfde…


    24 mei 2010 om 13:49
    Geert Booster

    Goed om te zien dat enkele van mijn vragen, naast een aantal antwoorden leidt tot een erg interessante discussie over dit onderwerp. Ik hoop dan ook snel voor de buitenwereld zichtbare resultaten komen, erg lang kunnen ‘we’ hier niet meer mee wachten! Is IAB van plan om deze ‘buitenwereld’ nu ook al te gaan betrekken bij hoe dit (bijv. zaken als richtlijnen) ingericht moet worden, of blijft dit achter gesloten deuren?. Ik zal niet twijfelen over de kwaliteiten van het IAB, maar dit is naar mijn idee wel een traject wat je met de zgn. ‘experts’ in deze wereld aan moet gaan. Dat je na het inrichten van de taskforce begint bij de executives, prima, maar wat is de stap ervoor dan?

    We zullen zien of het gaat brengen wat het moet brengen. Wellicht dat de combinatie IAB en DDMA samen de professionalisering van deze markt kan gaan trekken.

    Al met al een nuttige uiteenzetting van de status van SMM in Nederland; Ben benieuwd naar het vervolg hier van: meer informatie over beide trajecten (IAB taskforce SM) en het DDMA verhaal zijn zeker welkom.


    24 mei 2010 om 18:22
    moniquerutten

    @ Annelies. Je geeft in je artikel al enkele voorbeelden van richtlijnen voor de social (media) marketing branche. DDMA/SMP roept de gehele branche op om op 9 juni a.s. bijeen te komen en input te leveren voor een dergelijke code/richtlijnen. De code zal gelden voor marketing via alle sociale media en is bepalend voor de toekomst van het kanaal. Iedereen kan zich aanmelden via http://www.ddma.nl

    Na het kick off debat, wordt de discussie vanaf donderdag 10 juli online voortgezet om nog dit jaar een Gedragscode te kunnen aannemen die de branche gezond houdt en verder doet groeien.


    31 mei 2010 om 12:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!