Boekrecensie: Storytelling (Ina Vandewijer)
Storytelling kwam eind 2009 uit en de vraag was: kunnen de lezers van MarketingTribune en Marketingfacts daar wat mee of niet? Er zijn al veel titels over dit onderwerp en storytelling klinkt niet erg businessachtig. Anderzijds, Steve Denning, de Australiër die het onderwerp in 2000 herintroduceerde, verwoordt het zo: ‘Analysis is what drives business thinking. It seemingly cuts through the fog of myth, gossip and speculation to get to the hard facts. It might excite the mind, but it hardly offers a route to the heart.’ En die weg bewandelt dit boek van Ina Vandewijer juist wel. Het is geschikt voor mensen die met interne en corporate communicatie bezig zijn, die branden, die woorden geven aan een identiteit en relevantie van merken, die door narrative knowledge betekenis willen geven aan organisaties, diensten, producten of aan zichzelf.
Vandewijer is een Vlaamse, die Germaanse talen studeerde. Ze woonde in Zuid-Afrika, schreef bekroonde kinderboeken en teksten voor tv en film en nu deze dikke pil. In twee delen – handleiding en werkboek – maar toch leent het boek zich het meest om gewoon bij het begin te beginnen en lineair tot het eind te lezen.
Vandewijer lanceert een theorie over framing met Sherazade en het Nibelungenlied, ze legt uit hoe we leren en hoe kennis in elkaar zit, hoe verhalen waarden overdragen, activeren en ontspannen met fragmenten uit films, games of een oud heldendicht ter illustratie. Daardoor geen praktisch boek, maar wel een feest voor fantasie en hart.
Storytelling
Ina Vandewijer
Biblion 2009
375 pagina’s
ISBN 9789079806034
Storytelling is inderdaad niets nieuws onder de zon. Een boek van David M. Armstrong uit 1992 (Managing by storying around) verteld ook hoe juist storytelling goed werkt om bedrijfscultuur of bedrijfnormen -en waarden te benadrukken. Het concept zelf is wel interessant en wordt binnen de management en organisatie-leer ook wel gecombineerd met de managementstyle van de interpreteerder (interpreter). Waarbij een manager, door o.a. storytelling, medewerkers voorziet van ‘meaning & purpose’ om de omgeving beter te begrijpen.
Voor de marketeers onder ons benadrukt het eigenlijk maar 1 ding. Een goed verhaal brengt de boodschap duidelijk over en blijft vervolgens ook hangen. Dus investeer in het bouwen van een oprecht verhaal rondom een merk of product zodat de consument het begrijpt en zelf ook kan overdragen. Een goed en oprecht verhaal wekt sympathie op.
Mocht je een dergelijk boek nog nooit hebben gelezen is het waarschijnlijk leuk en interessant, maar anders waarschijnlijk zonde van je tijd.