Weekoverzicht Webanalisten (84): Weten is meten en Jim Sterne over social media metrics
Jorden Lentze schrijft over iets wat ze bij ABN AMRO ‘gefundeerd testen’ noemen. Niet testen om het testen zonder hypothese en verwachting, maar testen aan de hand van theorieën met een hypothese en met een verwachting. Jorden laat zien welke theorieën ABN AMRO (e-Channels) getest heeft en wat de uitkomsten waren. Jim Sterne was in Nederland. Gisterenavond was er een intieme bijeenkomst opgezet door de Web Analytics Association Nederland waar Jim naar afloop van een kookworkshop zijn visie gaf op webanalytics en social media metrics in het bijzonder.
Weten is Meten – praktijkvoorbeelden
Het aantal tools en technieken dat het leven van een online marketeer makkelijker maakt neemt gestaag toe: A/B testen, mulitvariate testing, behavioural targetting, retargetting, engagement mapping, 101 webanalyticspakketten (die helaas nog niet zover zijn als Dennis Mortensen wil).
Maar wat nog achterblijft zijn volgens Jorden Lentze de onderliggende theorieën die het gebruik van deze tools echt rechtvaardigen en waardoor je ook weet waarom iets werkt of niet. Grappig is dat veel van deze theorieën al jaren gebruikt worden door onze off-line collega’s. Wat hem ook opvalt is dat bij, bijvoorbeeld een A/B test, vaak geen hypothese wordt opgesteld en dat verwachting niet van tevoren gedefinieerd worden.
“Meten is weten” wordt er vaak gezegd en we meten ook al heel veel. Maar meten is pas het begin. Inzicht, dat is de clue. Weten in welke context de metingen verricht zijn: seizoeninvloeden, vakanties, rentewijzigingen, concurrentie, temperatuur (want bijna niemand kruipt actief achter een computer als het buiten warmer dan 25C is), dagdeel, gedrag, etc. Weten waarom een bepaalde testvariant beter werkt dan een andere en niet alleen dat deze beter werkt.
Jorden is er nog niet uit maar hij wil graag met jullie delen wat zij bij de ABN AMRO Hypotheken Groep gedaan en geleerd hebben op basis van het gebruik van diverse theorieën en wat de voordelen zijn van het gefundeerd testen.
Lees het volledige artikel van Jorden Lentze.
Jim Sterne over social media metrics
Jim startte zijn verhaal met hoe hij in de webanalytics wereld terecht is gekomen. Van origine is hij marketeer en in begin van dit millenium werd hij vaak geprezen om zijn ideeën rondom hoe je online met marketing aan de slag zou moeten gaan. Men vroeg hem echter altijd om bewijs en dat had hij niet. Totdat hij in aanraking kwam met de webanalytics wereld en begreep dat dit het vakgebied is dat bewijst welke ideeën wel werken en welke niet. Na verdieping volgde een boek en sindsdien zijn Jim en webanalytics nooit meer uit elkaar gegaan. Lees verder op webanalisten.nl.
Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.