Is “Vandaag voor 12 uur besteld, vandaag voor 22.00 uur geleverd” een utopie?

27 januari 2010, 06:14

Dat een te lange levertijd, onduidelijke voorraadinformatie en verzendkosten de conversieratio negatief beïnvloeden is zo langzamerhand bekend. Een betere service voor wat betreft levering en de daaraan gekoppelde kosten, daar zitten consumenten wel op te wachten zo blijkt uit onderzoek. Wat betreft de levertijd wil ik nog een stap verder gaan. Een aantal webwinkels maakt het waar om artikelen die op een werkdag voor 22.00 uur zijn besteld zijn, de volgende dag geleverd te hebben. Hiermee onderscheid je je als webwinkel al bijna niet meer ondanks dat dit natuurlijk een goede service is. Voor de toekomst kan ik mij goed voorstellen dat we toe gaan naar: “Vandaag voor 12.00 uur besteld, vandaag voor 22.00 uur geleverd”. Het lijkt wellicht een utopie maar ik geloof zeker dat dit gaat gebeuren. Op de korte termijn tegen verzendkosten maar op de langere termijn zonder verzendkosten. Logistiek gezien zou dit moeten kunnen, hoewel dit een extra inspanning is van de webwinkel. Ik denk zeker dat professionele webwinkels dit zouden moeten kunnen realiseren. Als je de usability, customer experience en service goed op orde hebt, zou het verkorten van de levertijd onderscheidend kunnen zijn.

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Jasper van Weerd

    Vraag me af of “Vandaag voor 12.00 uur besteld, vandaag voor 22.00 uur geleverd” iets gaat worden. Denk meer dat de trend de volgende richting uitgaat: “Wij leveren wanneer u thuis bent, vanaf 12 uur na bestelling, 24 uur per dag, 7 dagen per week.”.


    27 januari 2010 om 06:39
    Jorrit

    Het hangt ook van de hoeveelheid pakketjes af. Ik kan me best voorstellen dat Bol.com voor gelijke kosten als dat ze nu aan de tgp/tnt/whatever betalen ook zelf een distributie afdeling kunnen opzetten. Wanneer je zelf gaat bezorgen is ‘same-day-delivery’ een stap dichterbij: lekker korte informatie lijnen en directe invloed op de aflevertijden.

    Vind ik het nodig? Nee. Vandaag besteld, morgen voor 1700 in huis voldoet voor mij prima. Als ik iets per direct nodig heb stap ik wel even op de fiets.


    27 januari 2010 om 08:12
    Jasper van Weerd

    @jorrit,

    Misschien moet je even een keer een boek gaan lezen over logistiek. De massavolume’s van TPG / TNT kunnen echt niet rijmen aan het volume van een eigen afdeling. De kostprijs op deze eigen (dedicated) afdeling zal echter altijd hoger zijn in een beginfase. Denk hier aan het inrichten, opzetten en uitkristaliseren van alleen al de backofficefacaliteiten voor de logistiek. Dan heb ik het nog niet eens over de kennis die hiervoor ingekocht moet worden. Het in huis halen van afdelingen brengt verder ook de taken voor deze dienstverening vaak naar verschillende afdelingen in het bedrijf, hierbij ontstaan dan nieuwe communicatiestructenen en kostenstructuren die het niet makkelijker aanstuurbaar / beheersbaar maken.


    27 januari 2010 om 08:21
    robvanbeek

    Wanneer unieke factoren zoals gratis afhalen, gratis bezorgen of op een specifieke tijd bezorgen niet meer uniek zijn,omdat ze door de gemiddelde shop al worden geboden, breekt het moment aan waarop het een relevante beslissing kan zijn om de concurrentie voor te blijven en dezelfde dag te gaan bezorgen. Maar kostentechnisch is dit een dure grap, waardoor het wellicht alleen mogelijk is..

    – als producten een hoge marge hebben

    – als het volume zo hoog is dat een lage marge voldoet

    – als je het uit strategisch oogpunt zonder marge wilt aanbieden

    Specifiek voor boeken en ander leesmateriaal zal hier ook de rol van eReaders belangrijk zijn. Afhankelijk van de groei in dat segment is deze keuze voor de consument wellicht helemaal niet meer relevant.

    Dat zet me meteen aan het denk over de kosten voor het leveren op dezelfde dag. Het kan een interessant model zijn om luxe goederen nog dezelfde dag te leveren, tegen hogere verzendkosten. De reden om dezelfde dag nog te leveren kan te maken hebben met urgentie. Ben benieuwd naar jullie reactie daarop.


    27 januari 2010 om 08:42
    Jorrit

    @Jasper: zozo, vijandig hoor. Ik geef dacht ik duidelijk aan ‘ik kan mij voorstellen’ – duidelijk een mening leek mij, ik heb totaal geen interesse in de operationele tak van logistiek. Niet meteen schreeuwen over boeken lezen, je mag ook rustig zeggen ‘het is waarschijnlijk duurder dan je denkt’.

    @Rob: De klant meer laten betalen voor snellere aflevering is precies wat Amazon nu doet. In mijn ogen een leuk experiment. Ben wel bang dat je dan mogelijk het prijsverschil tussen internet en brick&mortar; teniet doet. Dan focus je dus puur op gemak van ‘uit je luie stoel bestellen’. Ik ben benieuwd of dit in NL zal werken, wie gaat het proberen? 😉

    Toch blijft het voor mij van weinig toegevoegde waarde. Vooral omdat ik uit ervaring weet dat de meeste bestellingen (tenminste in de branche’s waarin ik actief geweest ben) ’s avonds geplaatst worden. Dan wordt het alsnog de volgende dag…


    27 januari 2010 om 11:10
    Raoul van den Berg

    Sluit mij helemaal bij Jasper aan. Zou handig zijn als ze gewoon komen als ik er ben. Hoeven ze ook niet 3x langs te komen, briefjes in de bus te gooien en/of de buren lastig te vallen.


    27 januari 2010 om 11:48
    Jasper van Weerd

    @jorrit,

    Sorry van de fanatieke tekst, het is alleen dat mensen altijd zo licht denken over het wijzigen van een proces structuur. Dat is binnen het vak van logistiek altijd een financieel pijnpunt, wat vaak veel te laat in een reorganisatie / uitbesteding / binnenshuis trekken word meegenomen.


    27 januari 2010 om 12:26
    Peter

    Sluit ik me weer bij Raoul aan. Vandaag weer TNT aan de deur gehad. Zag ik aan het briefje, want ik heb de bel niet gehoord (lees: er is niet aangebeld). Nu weer wachten tot ze het weer voor niks komen aanbieden en vervolgens naar het postkantoor. Zucht.

    Ik heb het op het postkantoor wel eens gevraagd: “Waarom komen jullie iedere keer iets aanbieden terwijl de kans toch heel klein is dat ik er ben?”. Was de dame helemaal een soort beledigd door; “Dus u vind dat wij moeten werken als u uitgewerkt bent?”. Euh, ja?

    Het zou pas echt mooi zijn als je zelf kon aangeven wanneer je thuis bent. Komen ze het dan brengen en ben je er dan niet, gooi het dan gelijk op het postkantoor neer.


    27 januari 2010 om 13:40
    Brenda

    Op tijdstip leveren dat je er bent is in deze een grotere USP. De enige uitdaging hierbij is het leveren op het specifieke tijdstip. Lijkt me tav logistiek haast onmogelijk waar te maken. Veel te vaak wordt er geclaimd dat er binnen 24 uur geleverd wordt, maar dan blijkt in de praktijk dat er eerst een afspraak gemaakt wordt en een dag wordt afgesproken. Waarbij dan vervolgens geldt dat er iemand de gehele (werk)dag aanwezig moet zijn. Kleinere leveringen worden vaak wel binnen 24 uur afgeleverd maar tot groot ongenoegen van buurtbewoners omdat zij vervolgens pakketten op onze naam ontvangen (overigens doet dit alleen TNT).


    16 februari 2010 om 15:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!