Weekoverzicht Webanalisten (77): Het meten van rankings en laadtijdoptimalisatie voor SEO

29 december 2009, 12:27

Webanalisten zoeken websiteDeze week verschenen en er twee artikelen over zoekmachine optimalisatie op webanalisten.nl. De één ging over het integreren van je SEO-rankings met je Google Analytics data en de ander ging over het meten van je laadtijd via Google Webmaster Tools. Dit laatste is sinds de uitspraak van Matt Cutts op PubCon in november zeer interessant, aangezien laadtijd een ranking factor gaat worden (of al is?) in het Google algoritme. Verder schreef Egan van Doorn een artikel over de presentatie van Agis tijdens de WAW, over het gebruik van bezoekgedrag op de website.

Inspelen op bezoekgedrag bij Agis zorgverzekeringen

Robin van Muijen, webanalist bij Agis Zorgverzekeringen sprak tijdens de Web Analytics Wednesday van 9 december. Hij gaf een interessante presentatie over hoe Agis op haar website en daarbuiten gebruik maakt van de opgebouwde klantkennis. Deze klantkennis gebruiken zij op twee manieren. Enerzijds door de ‘banner’ op de homepage te laten bepalen door deze kennis en anderzijds door de ‘retargeting’ in te zetten op externe domeinen. Dit betekent dat wanneer iemand zich heeft georienteerd op Agisweb in product X, later op nu.nl een banner te zien krijgt over product X. Lees hier het hele artikel (van Egan van Doorn) over retargeting en targeting op de homepage van Agisweb.

Tool: integratie SEO rankings & Google Analytics

Al jaren wordt het succes van zoekmachine-optimalisatie, of SEO, bepaald aan de hand van posities op zoektermen in de natuurlijke zoekresultaten, ook wel “rankings” genoemd. Maar wat is nu echt het verschil tussen positie 1 en 2? En wat is het waard om bijvoorbeeld van positie 5 naar positie 3 te gaan? Mede daarom moet je verder kijken dan rankings bij het bepalen van je SEO succes. En daarvoor is Eduard Blacquière onlangs een zeer fraaie tool tegengekomen! De tool heet SEO Rank Monitor en koppelt je posities direct aan de data in je Google Analytics account. Hoe dit kan en hoe dit eruit ziet lees je in het artikel van Eduard.

Laadtijd optimalisatie met Google Webmaster Tools

In november maakte Matt Cutts op PubCon bekend dat pagina laadtijd een ranking factor gaat worden in het Google algoritme. Google liet het daar niet bij zitten en maakte begin december op haar Webmaster Central Blog bekend dat Google Webmaster Tools is uitgebreid met een nieuwe functie: Site Performance (of Siteprestaties in de Nederlandse versie). Vorig jaar schreef Vincent van Scherpenseel al over het optimaliseren van de pagina laadtijd van websites, nu dit ook een factor binnen SEO strategie gaat worden is het tijd om eens te kijken naar de nieuwe tooling van Google, te vinden in de ‘Labs’ sectie van Webmaster Tools. Lees het volledige artikel van Vincent.

Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!