Caveat Emptor en de domsument

23 november 2009, 08:58

{title}Caveat Emptor… Kunt u dat niet onder uw bedrijfslogo zetten? Het is Latijn. Staat altijd slim en wetenschappelijk. Maar, caveat emptor heeft vooral een actuele betekenis. Want letterlijk staat hier zoiets als: klant, bezint eer ge begint… Met andere woorden, als klant ben je altijd verantwoordelijk voor je eigen beslissingen en niet de verkoper. Als klant moet je goed nadenken of de afgenomen dienst, de service of het product de gewenste behoefte vervult tegen acceptabele voorwaarden. Soms is dat niet zo.

Ik moest daar aan denken nu de discussie weer oplaait over allerlei, vooral financiële, producten en diensten die niet doen wat er over wordt toegezegd. Tsja, natuurlijk is het niet eerlijk als je als verkoper informatie achterhoudt of een wazig verkoopverhaal houdt en daarmee klanten om de tuin leidt. Liegen mag, bedriegen niet, hoorden we al vaker. Als de klant even doordenkt en doorrekent dan kun je toch op je vingers natellen dat hardhoutbossen in Guyana, citrusbomen in Zambia, groeipolissen in Wognum en groepsreizen van 24,50 euro naar deze exotische bestemmingen toch niet helemaal kunnen zijn wat er over wordt verteld.

Domsument

De domsument is opgestaan. De crisis van vandaag de dag is toch vooral gebaseerd op ´Veel beloven en weinig geven, doet de domsument in vreugde leven´. De domsument kan de verleidingen niet weerstaan. Gooi er nog een spreuk tegenaan. Occasio furem facit. Ook Latijn en staat voor ‘de gelegenheid maakt de dief’. Natuurlijk, we hebben Frank Heemskerk die de domsument wat probeert te beschermen. We hebben toezichthouders (no comment). Maar… bedrijven en hun medewerkers krijgen vandaag de dag wel erg veel ruimte om nonsens te verkopen aan hun klanten. En dat is vooral de schuld van die klant zelf. Ik pleit daarom voor een opvoedingsprogramma voor consumenten Wordt geen domsument!

Koopbewijs

Net als een rijbewijs zou je een koopbewijs moeten krijgen en je mag niet eerder een product of dienst kopen als je je koopbewijs toont. Doe je dan domme dingen, dan kan het net als het rijbewijs in het verkeer, ook weer -tijdelijk- afgenomen worden. En boetes? Daar ben ik nog niet helemaal uit. Eigenlijk heb je die dan als domsument al betaald. Bedrijven krijgen een boete als ze niet om het koopbewijs vragen. “Ik mag aan u niet verkopen, u bent een domsument.” Zoiets…

Egbert Jan van Bel is auteur van marketingboeken (won de marketlingliteratuurprijs in 2004 met 'Event Driven Marketing' en is docent MBA aan de UVA / HVA en aan de Leergang CRM van Beeckestijn. Daarnaast adviseert hij enkele internationale bedrijven op commercieel terrein, als interim adviseur bij Pleon.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Arne

    Leuk stukje. Ik snap gewoon niet dat er inderdaad zoveel domme mensen en domme produkten (met name op internet) zijn en dat veel mensen, dat blijven afnemen.


    23 november 2009 om 09:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!