Respect my authority!
Milgram toonde het in 1963 al aan: De mens is zeer gevoelig voor autoriteit en heeft sterk de neiging te gehoorzamen aan personen die autoriteit uitstralen. Van dit gegeven kan iedere marketeer, copywriter en contentbeheerder gebruik maken. Toch houden websitebezoekers vaak geen goed gevoel over aan content waarin veel ‘wij’, ‘ons’ en de merk- of bedrijfsnaam voorkomt. Als je een gesprek met iemand voert is het niet prettig als diegene het constant over zichzelf heeft, toch?
Autoriteit en het ikke-ikke-principe lijken lijnrecht tegenover elkaar te staan. Maar wie verder denkt, ontdekt vanzelf dat het niet per se zo is. Hieronder een aantal handvatten die op zichzelf staand wellicht bekend zijn. Combineer ze, en het zou maar zo eens kunnen leiden tot meer conversie.
Hoe creëer je autoriteit online en op je site?
Zelfs Google is het er mee eens: Wat anderen over je zeggen is belangrijker dan wat je over jezelf zegt. Zorg daarom dat je online veel leert, maar vooral veel deelt. Dan gaan anderen vanzelf over je praten en (voor SEO-doeleinden) af en toe naar je content linken. Schrijf dus voldoende en vooral unieke content voor je site. Content waarnaar het waard is te linken
Onderwijs!
Het is belangrijk je publiek te onderwijzen. Leer je bezoekers wat zij aan je product of dienst hebben. Bied ze oplossingen. Wees ook af en toe bereid kant en klare oplossingen te bieden waar je zelf misschien niet eens onmiddellijk iets aan verdient. Tribal IM gaf een aantal weken geleden het perfecte voorbeeld. Op die manier bouw je autoriteit.
En voilà! Onderwijs gaat perfect samen met het ‘ikke-ikke-principe’. Je schrijft namelijk rechtstreeks voor de bezoeker en dan zul je merken dat je automatisch meer je/u en gebiedende wijzen gaat gebruiken. Educatieve content trekt links aan, dús meer bezoekers, dús meer autoriteit, en uiteindelijk hogere rankings in de zoekmachines.
Wees zorgvuldig
Het klinkt logisch, maar het wordt nogal eens onderschat: Een site waaraan duidelijk aandacht is besteed, geeft de bezoeker meer vertrouwen. Een goed, net design helpt je dus autoritair te zijn. Datzelfde geldt overigens ook voor je teksten en je externe communicatie. En je broncode, want zoekmachines houden van een net design. Wees zorgvuldig, denk goed na wat je op je website plaatst en kijk het na. Het liefst meerdere keren.
Testimonials
Meningen van anderen doen er toe. Waarom zou je die dan niet gewoonweg op je site zetten? Laat af en toe een ander (relevant) persoon aan het woord in de vorm van quotes of video’s en wees niet bang om af en toe extern te linken. Als je content goed genoeg is komen je bezoekers echt wel weer terug.
Autoriteit heeft een bepaalde waarde. Zowel in het gewone leven als op internet. Men gehoorzaamt aan autoriteit. En dat is exact wat we willen bereiken met content en onze online marketing bezigheden. De grote valkuil waar velen in vallen bij het creëren van content, is het ikke-ikke-principe. Maar gelukkig zijn er veel andere manieren om als autoriteit op een bepaald gebied gezien te worden, dan slechts over jezelf te ‘lullen’, vergeef me het woord. En wie er meer weet, mag het zeggen!
Inspiratie voor dit artikeltje kwam van cartman , maar vooral van Brian Clark
Nog een tip om als autoriteit gezien te worden: geef nuttige en inhoudelijke comments op weblogs. 🙂
@David: R.E.S.P.E.C.T.! 😉
Hierop is inderdaad maar één reactie mogelijk, David: 😉
En bedankt voor het verborgen complimentje.
Deze hele post slaat nergens op, nu ja, alleen de kop dan. Iedere South Park-kenner weet dat Cartman “Respect my authoritah!” zegt. Dus daar ga je al met je verhaal. Zo, weer genoeg getrolld voor vandaag:-).
Inhoudelijke discussies, m’n achterste. Ga voor de grap eens kijken bij posts over Hyves hier op M!. Mensen roepen de domste dingen zonder enige kennis van zaken en dan met alleen hun voornaam. Wat nou inhoudelijk, Nederlanders houden van anoniem zeiken! Als ‘autoriteit’ moet je wel verdomd sterk in je schoenen staan om niet zuur te worden van dat soort gedrag.
Ehhh… ???
Anoniem, inhoudelijke discussies, zuur, dat soort gedrag? Heb je wel op de juiste post gereageerd?
En ja, dat zegt Eric iinderdaad, maar of ‘ie het ook zou schrijven betwijfel ik…
@Platje: Authoritah! Volgens Wikipedia wel, en Wikipedia heeft altijd gelijk – zelfs in het onderhavige geval dat toch enig ongelijk wordt aangetoond.
Ik probeerde met mijn reactie de onnut van inhoudelijke discussies aan te tonen, maar #humor kwam niet helemaal aan. Ben benieuwd hoe je autoriteit verder kan uitbouwen, nu blijf je nog vrij algemeen.
Volgens mij zit er een wezenlijk verschil tussen het soort autoriteit dat in het Milgram-experiment een rol speelde en het soort autoriteit dat je op internet kunt krijgen. De Milgram-autoriteit is van het soort “ik neem de verantwoordelijkheid, doe het nu maar” terwijl internetautoriteit meer komt vanuit “ik vind dit en kennelijk vinden een hoop mensen dat ik gelijk heb”.
Het doet me denken aan het idee tussen macht en gezag. Macht heb je en daar onderwerpen mensen zich aan omdat ze de gevolgen van opstandigheid niet willen afroepen. Maar gezag moet je verdienen. Cartman is in dezen natuurlijk de extreme variant: hij claimt authoritah met bruut geweld maar heeft nul komma nul gezag. Een Seth Godin heeft nul macht maar wel veel gezag.
En ik ben ’t met Remco eens dat “authority” in de titel natuurlijk “authoritah” had moeten zijn.
@Arnoud: LOL, zie je blog.
Hmmm… Goede ‘bedenksels’.
Ik ben het met je eens wat betreft Milgram. Dat is wellicht te veel autoriteit in de zin van ‘macht’. Eigenlijk geen goed voorbeeld dus.
‘Authority’ (op z’n Engels) wijst, in mijn hoofd tenminste, ook meer richting ‘gezag’ dan het het Nederlandse ‘autoriteit’, wat meer aan ‘macht’ doet denken. Wellicht was het beter geweest het woord ‘gezag’ te gebruiken in het gehele artikel. Met uitzondering van de titel natuurlijk, die -nu kan ik er echt niet meer onderuit- toch ‘respect my authoritah’ had moeten zijn…
@ Arnoud Engelfriet @ W. Platje
Hoewel het milgramexperirnent eigenlijk autoritaristische neigingen heeft en de kop van het stuk wijst naar autoriteit in de zin van macht lijkt Wim het inderdaad te hebben over absolute macht. Gelukkig snel iets gerelativeerd. Controle van de bezoeker door deze aan de hand te nemen van educatieve content. Een gotspe natuurlijk. Internetcontent en communicatiedoeleinden via internet hebben de grootste nut als deze overgebracht worden in een transparante omgeving. In het boek Tranparantie van Bennis, Goleman en O’Toole wordt onderzocht hoe management zich op macro-economisch niveau gedraagt en worden organisaties van alle niveaus aangeraden transparant te zijn omdat het bereik naar de bezoeker het meest effectief blijkt.
Kijk ook eens naar het onderzoek gepubliceerd door de KNAW door Prof.dr.ir. M.J. Plasmeijer: Towards a TRAnsparant INternet (TRAIN).
Ik hoor graag over mijn bevindingen.
Wim er leuk stuk, begon spontaan ook even te kloppen. Hierbij mijn beloofde reactie.
Je geeft al aan dat autoriteit een bepaalde waarde heeft. Is dit bijv. door macht of door kennis. Bij het fietsen zonder licht hoop ik oom agent niet tegen te komen. Bij het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijke website pas ik de resultaten van bijv. Nielsen toe. Beide autoriteiten voor mij maar wel met een degelijk verschil. Ik fiets wel zonder licht maar wil geen website ontwikkelen die schort aan de resultaten die voortvloeien uit Nielsen zijn onderzoek.
Wil je autoriteit dan moet je dit, net als respect, verdienen. Het afdwingen hiervan zal niet leiden tot loyaliteit en retentie. Autoriteit verdien je door respect af te dwingen binnen jouw tak van sport. Dit begint al bij de searchresultaten n.a.v. een zoekvraag, vervolgens het gecreëerde verwachtingspatroon en het voldoen hieraan en uiteindelijk het bieden van antwoorden op de vragen die een voortvloeien uit het antwoord op eerste zoekvraag.
Het begrijpen van de bezoeker en zijn vraag, een relevant antwoord te bieden aangevuld met de handvatten die jij hem kan bieden en ook antwoord te bieden op zoekvragen die voortvloeien uit het antwoord zijn in mijn ogen cruciaal om autoriteit te verdienen. Deze eerste ervaring met jouw service, middels je website en dus je organisatie / merk heeft is allesbepalend. Deze ervaring kan geboost worden door interactiviteit. Zowel tussen klanten onderling als de achterliggende organisatie. Niet alleen door de positieve reacties in recensies of testimonials, maar juist door de minder positieve reacties en op welke wijze de organisatie hier mee om is gegaan.
Door deze interactiviteit (bijv. Sanne op wehkamp.nl, OHRA-campagne en haar digitale personeel, maar ook Video, VOIP, chatbots e.d.) krijgt de organisatie een gezicht. Dit totaalplaatje brengt de organisatie dichter bij de bezoeker / klant, waardoor de leraar-leerling verhouding ontstaat die Milgram ook aanhaalt in zijn onderzoek. Door deze ontwikkelingen is de leerling dichter bij de leraar en is deze tot meer bereidt. Zo wil een bezoeker best meer dan drie keer klikken als hij weet dat de betreffende website hem zijn informatie gaat bieden.
Wat leidt tot een stijgende conversie. Niet alleen via de directe verkoop, maar ook voor cross-sell. Verhoging van de retentie, om nog maar te zwijgen over opt-ins die op lange termijn misschien wel meer rendement gaan opleveren.
Overigens denk ik dat een net design minder invloed heeft op autoriteit, maar dat het voornamelijk onderdelen van dit design zijn die bijdragen aan autoriteit. Belangrijkste is de relevantie van en de wijze waarop de content wordt aangeboden.
P.s. Het correct schrijven van authority in de titel i.p.v. authoritar geeft mijns inziens perfect de boodschap van dit artikel weer. Leuk artikel, heeft mij ook aangezet tot een iets langere reactie dan gepland 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!