Waarschijnlijk ondergaat op dit moment één van de meest bezochte sites wereldwijd, msn.com, een redesign. Meest opvallende keuze in dit vernieuwde ontwerp is het uitdunnen van de ontelbare keuzemogelijkheden die er met allerlei links werden geboden in de voorgaande opzet.
Natuurlijk heeft dit alles te maken met de zoveelste restyling van de identiteit van MSN, waarin het vlinder-beeldmerk sinds 2000 aanwezig is. Ook speelt de lancering van zoekmachine bing.com een grote rol, met bovenmatig veel verwijzingen naar dit vernieuwde speeltje van Microsoft.
Senior Director Lisa Gurry schrijft over deze facelift: “Our goal really was focused on making it a simple, clear and fast home page. The simplicity of the design is really based on feedback from our customers and looking at traffic on our sites.” Ook vindt ze dat deze opfrisronde de meest significante is in de afgelopen 10 jaar.
Geen big bang
De wijze van lancering is opvallend te noemen doordat ze stapsgewijs 10% van de Amerikaanse bezoekers de nieuwe site aanbieden in plaats van de keuze voor een ‘big bang’. Voornaamste reden hiervoor is ruimte te laten aan bezoekers om feedback te geven én dat ze er iets mee kunnen doen.
Lokaal
Belangrijke plek is er voor het lokale nieuws. Zo kun je met een druk op de knop een volledig aangepaste pagina krijgen met alle plaatselijke nieuwtjes, video’s, weerbericht etc.
Social
Met de keuze om Hotmail, Facebook en Twitter te integreren gaat ook deze homepage ‘social’. Grappig te zien hoe MSN.com hiermee hoopt om bezoekers op hun site te behouden. Ik vraag het me af.
Video
Net als CNN met hun redesign deed, volgt ook deze site met de keuze meer video te integreren in de site. Volgens mij een belangrijke peiler in de redesign-trends voor uitgevers richting 2010.