Boekrecensie: De kracht van wit (Fons van Dyck)
In De kracht van wit beschrijft Fons Van Dyck, directeur van het in Brussel gevestigde think.BBDO, welke belangrijke verschuivingen er zijn in consumentenwaarden als gevolg van de crisis. Het boek lijkt op het eerste oog vooral interessant voor marketeers en communicatieprofessionals, maar de insteek van Van Dyck geeft de inhoud een grotere reikwijdte. Dit wordt benadrukt op de achterflap, maar ook door de inleiding die viceminister-president van de Vlaamse regering Ingrid Lieten uitsprak voorafgaand aan de lancering.
Consumentenwaarden zijn maatschappelijke waarden, waarden die een hele samenleving betreffen en dus van belang zijn voor beleidsmakers, tot aan het hoogste niveau. Dat we niet bij de pakken neer moeten gaan zitten, is het mantra in alle recessieliteratuur. Van Dyck’s boodschap is echter hoopgevend op een andere manier: niet zozeer dat er nu juíst kansen zijn, maar meer dat de recessie ons loutert en dat dat hoognodig was in deze doorgedraaide en losgeslagen graaimaatschappij.
Hij gebruikt voorbeelden van Vlaamse bodem, Westmalle en Waterleau, maar ook Nederlandse, zoals Rabobank en Hema, die ons verlangen naar een Heimat ondersteunen. Hij heeft het zelfs over het door Rouvoet gerevitaliseerde Calvinisme en wat we daarvan kunnen leren, als we ons daarvoor openstellen. Internationale voorbeelden zijn onder meer Lego en Oxfam. In De kracht van wit leest Van Dyck zijn lezers een les die ons op bijna religieuze toon met de neus op de feiten drukt.
De kracht van wit. Verandert de crisis ons leven?
Fons Van Dyck
Lannoo Campus/Scriptum 2009
260 pagina’s
ISBN 9789077432334