Weekoverzicht Webanalisten (68): Waarom meten web analyse pakketten zoveel details?

27 oktober 2009, 09:30

Webanalisten zoeken websiteWebanalyticspakketten meten ongelooflijk veel informatie. Maar hoeveel van deze informatie wordt ook daadwerkelijk gebruikt? Is het wel zinvol om al deze informatie te meten? Ton Wesseling heeft hier zo zijn bedenkingen bij. Hij beschrijft een methode waarbij je met een beperkte set aan data toch de informatiebehoefte van een bedrijf kunt stillen en ook de website kunt blijven optimaliseren.

Daarnaast is er deze week een artikel geschreven door Xaviera Ringeling over landingspagina’s. Aan de hand van een aantal voorbeelden geeft zij vijf praktische tips voor het bouwen en verbeteren van landingspagina’s.

Waarom meten web analyse pakketten zoveel details?

Afgelopen mei mocht Ton Wesseling een tijdje optrekken met Dennis Mortensen, voorafgaand aan het Webanalytics Congres. Eén van de onderwerpen die ter sprake kwam was “data pollution”. Waar men tijdens de industriële revolutie nooit stil stond bij het feit dat dit in de toekomst grote vervuilingsproblemen met zich mee zou brengen, staan we nu totaal niet stil bij de gigantische hoeveelheden data die we publiceren en vooral opslaan sinds het commercieel toegankelijk worden van het internet. Van logfiles tot en met elke foto die we ooit eens met onze telefoon hebben gemaakt.

Alleen relevante data meten

Hoeveel organisaties ken jij die tijdens een “Request For Information” webanalytics traject de vraag stellen aan pakket leveranciers of verouderde data wel tijdig wordt verwijderd? De vraag wordt vooral andersom gesteld: blijft alle oude detail data wel toegankelijk? Ik zou in de vraagstelling nog een stap verder willen gaan: meten jullie alleen de data die relevant is om de organisatie te sturen en bezoekers uiteindelijk relevante content te bieden? In hoeverre zijn jullie verantwoord bezig met data opslag?

Ton beschrijft een methode waarin je met een beperkte set aan webanalytics gegevens toch je site kunt optimaliseren. Hoe? Lees het op webanalisten.nl.

5 tips voor betere landingspagina’s

Een goede landingspagina levert goede resultaten op. Maar een goede landingspagina maken is makkelijker gezegd dan gedaan. Tijd om eens te kijken naar hoe je zo´n goede pagina in elkaar draait. Oftewel: tips voor betere landingspagina’s.

Wat zijn landingspagina’s eigenlijk? In het kort is de landingspagina de pagina waarop je bezoekers terecht komen nadat ze op een reclame-uiting van je hebben geklikt. Bijvoorbeeld als mensen vanuit je nieuwsbrief klikken of op een banner die je ergens hebt draaien.

De landingspagina vraagt iets van je bezoekers, dat ze iets kopen of iets aanvragen of dat ze iets downloaden of bijvoorbeeld ergens voor registreren. Een landingspagina kan een specifieke pagina zijn die je speciaal voor dat doel hebt gemaakt, maar ook een reguliere pagina op je website waar je naar linkt.

Xaviera Ringeling onderzocht een aantal landingpagina’s en geeft vijf praktische tips voor het bouwen van een goede landingspagina.

Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!