Twinkle nattevingert met Twinkle100?

30 september 2008, 08:41

{title}

Belangrijk, belangrijk. De Twinkle100 wordt vandaag bekend gemaakt, hierboven is alvast de top 10 te zien (de rest volgt vanmiddag om 17.00). Transavia.com, Tui.nl en Wehkamp.nl zijn de allergrootste webwinkels van Nederland, met een omzet over 2007 van respectievelijk 456, 420 en 270 miljoen euro. Het bekend maken van de top 100 van webwinkels in Nederland staat altijd garant voor een hoop publiciteit en gebakkelei (althans, dat zóu kunnen, laten we er hier een aanzet toe geven).

Want het samenstellen van de lijst, dat gebeurt op de Quote500 manier: beetje schatten, beetje checken, beetje nattevingeren. Eigenlijk weet niemand hoeveel er precies omgezet wordt bij de bedrijven in de lijst (behalve de bedrijven zelf, en die hóeven niets te zeggen). Veel is niet geverifieerd. Maakt dat de lijst minder belangrijk? Mogelijk.

Travel domineert

Marieke Verdonk, hoofdredacteur van Twinkle: ‘Het is een enorm gevarieerde lijst geworden, waarin travel – zoals verwacht – domineert. Ik vind het mooi dat Wehkamp.nl, Bol.com en Albert.nl desondanks toch in de top 10 staan. Bedrijven die zich helemaal hebben toegelegd op de verkoop via het online kanaal.’

Eigen onderzoek

Twinkle heeft de gegevens door middel van een eigen onderzoek verzameld. Paul Petermeijer, initiatiefnemer van Twinkle100 en uitgever van het blad Twinkle zegt in het persbericht: ‘We hebben uitgezocht wat de online omzet van de Nederlandse webwinkels over 2007 is. We hebben alle online retailers in Nederland hun eigen omzetcijfers voorgelegd die we uit openbare bronnen zoals jaarverslagen en uittreksels van de Kamer van Koophandel hebben verzameld. Zo heeft men de kans gekregen de cijfers naar waarheid bij te stellen. Enkele bedrijven wilden hun omzetcijfers niet bekend maken, wat begrijpelijk is. Hun positie in de ranking is tot stand gekomen door een schatting van de verhouding tot branchegenoten. Het idee voor de ranking is ontstaan doordat onze Amerikaanse equivalent, Internet Retailer, een jaarlijkse Top 500 maakt.’

Voorwaarden

  • Indien een scheiding tussen B2C en B2B onmogelijk bleek, is ervoor gekozen de hele omzet als omzet uit B2C bij te schrijven. Voorwaarde was dat de aankoop én de betaling bij de betreffende webwinkel geschiedt.
  • Partijen als boekingskantoren, tussenpersonen en affiliates vallen dus buiten deze top honderd.
  • Webshops dienen zich voor het grootste deel op de Nederlandse markt te richten.
  • Apple komt wel in de lijst voor omdat het bedrijf zich met een Nederlandse versie van iTunes specifiek op onze markt richt.
  • Amazon.com komt niet in de lijst voor omdat het zich niet speciaal op de Nederlandse markt richt.
  • Heeft een retailer meerdere shops dan is de omzet bij elkaar opgeteld. De vermelding is onder de naam van de moedermaatschappij.
  • Voor de financiële sector worden alleen bedrijven meegeteld waarbij de consument verzekeringen online kan afsluiten.

Is dit een lijst die we als leading kunnen en moeten nemen? Of is dit een lijst die gewoon goed is voor de naamsbekendheid van Twinkle, that’s all? Heb zelf het idee, dat er op de meetmethode en op de algehele manier van werken en de samenstelling wel wat af te dingen is. Tegelijkertijd de vraag: is dat erg? Ben benieuwd naar de rest van de lijst.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

14 Reacties

    mgvandenbroek

    Dit moet er ook nog bij, uit het persbericht:

    Samen zijn de honderd bedrijven goed voor 3,9 miljard euro in Nederland. Volgend jaar zal dit een stuk hoger liggen, voorspelt Marieke Verdonk. ‘Ik verwacht dat de grote retailorganisaties, die in deze editie nog niet heel hoog staan, er volgend jaar beter uitkomen. Het besef dat het web een onmisbaar verkoopkanaal is, is zo langzamerhand wel bij iedereen doorgedrongen.’


    30 september 2008 om 09:25
    mvkranenburg

    Dat is toch mooi nieuws voor de reisbranche: 6 reisbedrijven in de Top 10. Altijd interessant zo’n Top 100 en @ Matthijs dit is altijd ook voer voor discussie. Wat mij persoonlijk verrrast is om TUI in de lijst te zien….. ik zal de brochure eens navragen en de cijfers wat betreft de reisbranche eens verder in kaart brengen….


    30 september 2008 om 12:27
    Ludolf Stavenga

    Inderdaad zijn dit soort lijstjes voer voor (veel) discussie. Bij de website van het jaar verkiezing in de categorie Reizen en recreatie zijn bijvoorbeeld mediasites (bijv. Zoover) en boekingssites (bijv. Landal) op een hoop gegooid, voor consumenten klopt dat trouwens, die zien het verschil niet. De grootste partijen die hier genoemd worden komen in de website van het jaar verkiezing niet voor.

    Reisrevue heeft vorig jaar een mooi lijstje (Travel Top 50) gemaakt met omzetten voor reisondernemingen, op basis daarvan kun je tot mooie schattingen komen. Voor dit jaar dit lijst nog niet gezien (jij wel @Martin?).

    Deze lijstjes zijn in elk geval voor de nummer 1 een mooie reden om zichzelf op de borst te kloppen!


    30 september 2008 om 17:50
    Henry

    altijd mooi, hoe mensen op basis van een persbericht al hun mening klaar hebben. Natte vinger werk volgens MF. De hele top 100 nog niet gezien, niet even nagevraagd hoe die tot stand is gekomen. Persberichtje plakken en MF is weer klaar. Oja dat heet bloggen.

    ps ik heb die top 100 niet gemaakt, geen aandeel of wat dan ook. Valt me gewoon op dat MF snel zogenaamd kritisch is.


    30 september 2008 om 18:48
    Robbert de Haan

    Wat ik persoonlijk belangrijker en interesssanter vind is de geringe aandacht voor de al die webwinkeliers die niet in de top 100 staan. Gewed op het verkeerde paard? Niet consumentgericht in alles wat je doet? Overvleugeld door de concurrent? Of wordt de groei van de MKB webwinkelier vooral ook belemmert door een gebrek aan traffic (50% van ondervraagde MKBers in recent onderzoek uitgevoerd in Nederland voor PayPal, aug 2008) en effectieve marketing (een derde van respondenten). Zoekmachine marketing kon voor veel MKB webwinkeliers wel ns te duur zijn concludeert een experttpanel van succesvolle webwinkeliers en vertegenwoordigers van KvK en Thuiswinkel.org. Co-marketing – het bundelen van marketingacties, wederzijdse gunsten om niets – kon wel eens een heel belangrijk wapen in het arsenaal van de online marketeer bij MKB webwinkeliers blijken om door te stoten vanuit de ‘Nederlandse log tail’ en klanten. Wie heeft hier verdere praktijkervaringen?


    30 september 2008 om 20:00
    mgvandenbroek

    @Henry: most welcome. We doen ook vaak lijstjes waar niets op af te dingen valt. Geloof ook, dat ik uitgebreid ben ingegaan (stond ook in het persbericht) op de wijze waarop deze lijst tot stand is gekomen…

    Over dat ‘niet nagevraagd hoe deze tot stand is gekomen’ klets jij dus. Mag hoor, dat hoort ook bij bloggen.

    Verder doet Twinkle bewust om 12.30 de top 10 eruit, terwijl de rest later volgt. Zegt ook wel iets, vind je ook niet?


    1 oktober 2008 om 04:15
    mvkranenburg

    @ Ludolf. Deze Top100 is voer voor discussie als je alleen al naar de Reisbranche kijkt. Ik heb van de afgelopen jaren de omzetten van de Top50 uit de reisbranche dus zal zodra ik de TwinkleTop100 heb ontvangen eens een vergelijk maken. De partijen die in de Top10 staan voor de reisbranche zijn in mijn ogen allemaal terechte winnaars. Wel mis ik bijvoorbeeld een Zoover, als je ziet hoe hard die zijn gegroeid .. maar ja analyse volgt dus……. over een tijdje want heb het nu te druk met Sinds1998.nl

    @ Robbert, even tussen jou en mij. Zoekmachine marketing is zo simpel, het is een kwestie dat het MKB dit mee laat wegen bij de keuze van een bouw van een website. Zoekmachine marketing is niet duur het is een kwestie van even induiken en de juiste dingen doen.


    1 oktober 2008 om 04:18
    Tim de Vrind

    Ik was gisteren op de Thuiswinkel.org Update en stortte me gretig op de top 100 Twinkle. Ook ik was met name verbaasd over de nr 3 positie van Tui. Nog niet echt een fatsoenlijke webwinkel gezien en altijd maar die angst voor het kanaalconflict (retail). Het moet haast wel dat hier veel cijfers op 1 hoop gegooid zijn.

    Ik mis bv. Center Parcs in de Top 100 waarvan iedereen toch zeker weet dat deze meer dan 1 miljoen euro online doet per jaar;)?

    @Martin: ben benieuwd naar jouw cijfers qua reisbranche.

    Het is ook niet heel verbazingwekkend dat de reisbranche goed scoort. Een van de online pioniers, een “sexy”product, veel kennis qua online in de markt, redelijke lage marges dus men moet wel inventief zijn, en ook sneller geaccepteerd bij de consument.

    Ook sprak ik gisteren iemand van de aanwezigen die niet blij was dat zijn bedrijf er in voorkomt (?).


    1 oktober 2008 om 08:14
    henry

    ‘Over dat ‘niet nagevraagd hoe deze tot stand is gekomen’ klets jij dus. Mag hoor, dat hoort ook bij bloggen.’

    Iemand van Marketingtribune heeft kennelijk wel even gebeld en post dat in de reacties. Da’s het verschil. Jij vraagt je van alles af en doet wat aannames. Terwijl je met een telefoontje… etc.


    2 oktober 2008 om 05:26
    mgvandenbroek

    @Henry: Ja, und? Die reactie hebben we hier (op mijn verzoek) dus weer in de comments staan, goed gezien. Welkom in de conversatie…. Stuk op MT stond eerder live dan het verhaal hierboven, FYI.

    HIER gaat het om: ‘Deze omzetcijfers hebben we de bedrijven ook voorgelegd, met de mogelijkheid er op te reageren. Sommigen hebben daar gebruik van gemaakt, anderen niet.’

    Hieruit mag ik de aanname maken dat ze het dus niet precies weten, daar bij Twinkle. En dat ze dus aan het nattevingeren zijn. Die aanname is ook prima te stoelen op het persbericht, overigens. Staat een heel verhaal in over hoe de lijst tot stand kwam….


    2 oktober 2008 om 05:41
    mvkranenburg

    Jeetje toch wel interessant hoe zo’n Twinkle Top100 een discussie opwakkert. Persoonlijk vind ik het een goed marketing verhaal van Twinkle en ze gaan het ook jaarlijks herhalen waardoor ze wel een leuk nieuw “product” in handen hebben. Ze koppelen het ook meteen aan een nieuw abonnement. Ook goede e-commerce wat dat betreft.

    @ Tim, Ludolf we moeten de koppen maar eens bij elkaar steken en een evaluatie voor de reisbranche maken. Ik zie jullie mail wel tegemoet, leuk !


    2 oktober 2008 om 16:12
    Robbert de Haan

    @ Martin. Tsja smaken verschillen. Lijstjes werken goed voor marketing en aspiratie (en ego’s) maar geeft weinig bruikbare kennis over hoe kom je in top 100 – realiseer je omzetgroei. Webwinkleirs die weken van 70uur draaien, aanhikken tegen wel/ niet personeel aannemen, netwerken voor promoten van webwinkel en vergaren van kennis. Hart voor de zaak. Maar niet zo bezig met lijstjes.

    Vanwege het grote aantal in die Nederlandse long tail wordt het toch erg lastig middels zoekmachinemarketing zichtbaar te worden voor de shoppende consument. Je een weg naar 1e resultaatspagina kopen is helaas voor velen niet weggelegd want ze concurreren met de grote geprofessionaliseerde jongens. Co-marketing wordt dus in praktijk voor de hand liggend en effectiever maar er lijkt nog weinig over bekend hoe dit zich ontwikkelt, do’s dont’s, etc (vanwege onder-ons karakter?).


    3 oktober 2008 om 19:51
    alex

    maar die lijst kun je dus alleen ontvangen door een los nummer te kopen of je te abonneren? Weet iemand of die lijst toevallig ook ergens online staat. ben een zuinige nederlander, vandaar 😉


    6 november 2008 om 07:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!