Weekoverzicht Webanalisten (62): Analyseer je échte conversie
Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.
Deze week:
- Analyseer je échte conversie
- Bijwerkingen van Event Tracking met Google Analytics
Analyseer je échte conversie
Iedereen wil zijn conversie optimaliseren. Maar wat moet je meten om te komen tot actie? De site conversieratio…? Dat meet iedereen, maar blijkbaar is dat niet genoeg, want de meest gehoorde klacht over web analytics betreft de moeite om data te vertalen in actie.
Vrijwel iedereen meet de conversieratio op de volgende manier: bezoeken aan een doelpagina/alle bezoeken op de site. Dit getal staat in alle web analytics pakketten op de eerste pagina. Maar juist deze ratio is het probleem. Hij is generiek en teveel geaggregeerd. Het gaat over alles en daardoor over niets.
Wat betekent een daling van de conversieratio? Is dan het aantal conversies gedaald of is het aantal bezoekers gestegen, en wie zijn die bezoekers en waar komen ze vandaan? Als een verandering in een ratio zoveel nieuwe vragen oproept dan kom je nooit tot verbeteringen.
Daarom is het belangrijk om de “echte” conversieratio te analyseren. Hieronder verstaat Daniel Markus de conversieratio van de bezoekers per segment. Welke segmenten dat zijn lees je in het volledige artikel.
Bijwerkingen van Event Tracking met Google Analytics
Verleden week schreef Donovan van der Roest een artikel over het gebruik van Event Tracking binnen Google Analytics. Deze week behandelt hij de bijwerkingen van het gebruik van Event Tracking op de waardes in Google Analytics. Benieuwd naar alle bijwerkingen? Lees ze hier.