Weekoverzicht Webanalisten (57): Wat is de invloed van concurrentie en prijs op je conversie?

11 augustus 2009, 07:00

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • De invloed van concurrentie en prijs
  • Hoe lang nog webanalist?

De invloed van concurrentie en prijs

Welke invloed heeft de prijs van je product én de prijzen van je concurrenten van datzelfde product op je conversie? Kan je deze vraag beantwoorden? Zo ja: held! Zo nee: lees verder, het wordt een mooie dag.

Prijs is ook gewoon een variabele

De prijs van een product is net als de kleur van een knop of de afbeelding op de pagina een variabele die mede je conversie bepaalt. Dit klinkt heel logisch, maar ik merk dat dit nog niet altijd zo gezien wordt. Is ‘prijs van product’ bijvoorbeeld een meetwaarde die opgeslagen wordt in je analyticspakket? Na het lezen van de eerste zin van deze alinea zou je zeggen dat het een standaard meetwaarde moet zijn.

Concurrentie, nog zoiets

Bedrijven kijken onderling vaak naar elkaars website. Meestal om te kijken ‘hoe de concurrent het doet’. Welke afbeeldingen worden er gebruikt? Hoe ziet een formulier of landingspagina eruit? Dit zijn vaak zaken die bekeken worden. Maar kijk je ook naar de prijzen bij je concurrent? Weet je wat de invloed van díe prijs is op jouw verkoop? Je concurrentiepositie zou (net als je eigen prijs) een onderdeel moeten zijn van je standaard meetwaarden. Waarom? Ik geef aan de hand van enkele grafieken en voorbeelden het antwoord.

Hoe lang nog webanalist?

Om de lezers en de auteurs van dit blog te prikkelen, geeft Jeroen Sijbom zijn visie op de toekomst van webanalisten. De vraag is wat hem betreft niet of er een toekomst is voor webanalisten, maar welke rol zij gaan krijgen. Jeroen vindt dat de naam webanalist een te beperkt speelveld suggereerd. De toekomst zal niet multichannel zijn met voor elk kanaal een analist: database marketeer, webanalist, database analist, business analist, etc. Kanalen zullen naar elkaar toe groeien en vervagen.

Een mooi voorbeeld is de applicatie die TeaLeaf biedt met hun customer service optimization suite. Waarbij een callcenter medewerker de sessie van de beller kan naspelen om hem te helpen navigeren op site, of om de beller te helpen bij het vastlopen op de site. Nu gebruiken we nog de telefoon om de dialoog aan te gaan, maar wat biedt de toekomst aan communicatietechnologie?

De wereld van de (web)analist wordt dus een stuk breder dan die nu is. Zijn wereld zal bestaan uit het optimaliseren van de klantdialoog die op vershillende manieren tot stand kan komen. Voor deze dialoog gelden steeds dezelfde marketingprincipes ongeacht de manier van communiceren. De scheiding met andere marketeers zit vooral in de dimesie van communiceren. Waar de marketeer zich meer bezig houdt met het zenden van de optimale boodschap, zal een (web)analist bezig houden met het optimaal reageren op de boodschap die de klant geeft. Lees het volledige betoog van Jeroen Sijbom.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!