Zoekmachine Microsoft heet niet Kumo maar Bing

26 mei 2009, 05:01

{title}In maart vorig jaar lekten de eerste screenshots uit van de nieuwe zoekmachine van Microsoft: ‘Microsoft start testen zoekmachine Kumo: Eerste screenshots’. De merknaam LiveSearch zou daarmee komen te vervallen. Kumo werd als codenaam gebruikt. Vorige week berichtte de WSJ dat Kumo deze week de lucht in zou gaan: ‘Microsoft Expected to Show New Search Engine Next Week’.

Maar, meldt Webwereld gisteren op basis van AdAge (zie ook cNet): De echte naam van Microsofts antwoord op Google is Bing. En dat mag en gaat iedereen horen en weten. Want Microsoft lanceert de introductie met een advertentiecampagne van 80 tot 100 miljoen dollar. Dat is een hele hoop geld.

Op AdAge schrijft Abbey Klaassen met gevoel voor drama: ‘Certainly Google has never faced an ad assault of anything like this magnitude.’ Google zelf gaf nooit meer uit dan 25 miljoen dollar aan advertising.

Met de introductie van Bing en de advertenties daarom heen wil Microsoft bij gebruikers het idee inmasseren dat de zoekresultaten die ze doorgaans voorgeschoteld krijgen niet zó geweldig zijn. Er moet geswitcht worden, naar een zoekmachine die wél echt problemen oplost. Bing. Klaassen schrijft op AdAge:

“Many will argue that no amount of advertising Microsoft throws at the product will make a difference—the quality of search results is the only thing that matters. And that may have once been true; after all, Google built its brand on the back of a great user experience, results that were markedly better and zero ad support.”

Een ‘war of brands’ tussen Google en Microsoft. Je kúnt het wel anders insteken, en dat zal Microsoft ook bljiven doen. Toch is een merkenoorlog wat overblijft. Het laat zich niet moeilijk voorspellen wie die oorlog zal winnen. Wat denken jullie: is deze battle de advertising dollars van Microsoft waard?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Catharina

    “Bing Is Not Google”


    28 mei 2009 om 17:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!