Weekoverzicht Webanalisten (46): Tips voor bedankpagina’s en de rol van de webanalist over vijf jaar

26 mei 2009, 07:33

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Bedankpagina’s, meer dan het zwarte gat na de conversie
  • Maandag 19 mei 2014 kwart over zeven ‘s ochtends
  • De rol van de webanalist in 2014

Bedankpagina’s, meer dan het zwarte gat na de conversie

Veel online conversies eindigen op de bedankpagina. Na een informatieaanvraag, aankoop in de webwinkel of een download van een whitepaper volgt een kale pagina met een korte statische tekst. De bezoeker beëindigt vervolgens zijn bezoek aan de website.

Een bedankpagina kan erg waardevol zijn. Een bezoeker heeft immers al een transactie afgerond en is dus al vertrouwd met de website en hij is duidelijk enthousiast over het aanbod. Benut de bedankpagina om de relatie tussen de bezoeker en de website te versterken en vul het zwarte gat van de bedankpagina voor een volgende handreiking naar een tevreden bezoeker. Martijn van Vreeden vertelt je hoe.

Maandag 19 mei 2014 kwart over zeven ‘s ochtends

“Hoe ziet over vijf jaar een dag in het leven van de webanalyse afdeling er uit?“, dat was de vraag waarop antwoord gegeven werd door Jan de Vries en Maarten Kalfsbeek en waardoor zij gratis naar het webanalytics congres gaan. Zo ziet een dag het leven van Jan de Vries eruit over vijf jaar – en ja, hij is dan nog steeds werkzaam als webanalist.

De rol van de webanalist in 2014

Maarten Kalfsbeek’s verwachting is dat Content Management Systemen in de komende vijf jaren steeds vaker ook functionaliteiten voor het automatisch segmenteren van bezoekers, het hierop afstemmen middels gepersonaliseerde content en het optimaliseren van de conversie (al dan niet in de vorm van het ondersteunen van multivariate testing en/of benchmarking) zullen gaan aanbieden. Alleen door de functionaliteiten van verschillende individuele applicaties samen te voegen of naadloos aan elkaar te koppelen kan een optimale benutting van het Web Analytics potentieel worden bereikt.

Het is de vraag welke rollen binnen de organisatie uiteindelijk de verantwoordelijkheid krijgen voor deze functionaliteiten; ontwikkelaars en testers zijn immers ook nauw bij het optimalisatieproces betrokken en voor het beheren van een CMS (met alle daarbij behorende functionaliteiten) worden na implementatie doorgaans functioneel beheerders aangesteld. Op dit moment maken webanalisten vaak gebruik van individuele applicaties – in de nabije toekomst zullen zij deze wellicht deels moeten opgeven en hierdoor mogelijk gedwongen worden om meer samen te werken met andere (technischere) afdelingen binnen de organisatie. Maarten verwacht echter niet dat de tools helemaal zullen verdwijnen, lees in zijn artikel waarom.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Paul Hottinga

    Slim om de bedankpagina veel functioneler te maken, zie dit weinig gebeuren.


    26 mei 2009 om 16:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief