Varkensgriep & social media: Buzzvolume van 12.500 uitingen in één maand.

22 mei 2009, 08:44

{title}

Bij Buzzcapture hebben we onderzoek gedaan naar de buzz rondom het griepvirus in Nederland. Als partij die zich specialiseert in social media-analyse en reputatiemanagement kun je prima meten wat er speelt over een onderwerp als het griepvirus. Enkele bevindingen: ruim 12.500 uitingen op diverse social media in Nederland over de griep. Binnen één maand. Vraag die daarbij dan opkomt en die klanten vaak stellen: is dat veel?

In een nieuw kanaal als social media is iedereen op zoek naar houvast. Onze klanten stellen vrijwel altijd de vraag: “Oké, er wordt dus zo’n 3.000 keer over ons gesproken per maand en 30% daarvan is negatief. Is dat veel?” Enige wat je dan kunt doen is die cijfers op dat moment afzetten tegen buzz en sentimenten over de concurrenten. Op die manier creëer je in ieder geval een benchmark binnen een branche. Maar de mogelijkheid om terug te grijpen op een verleden is er gewoon nog niet.

Opvallend bij het onderzoek naar het griepvirus: de behoefte aan informatie wordt onvoldoende gestild door de berichtgeving in traditionele media. Sterker nog, het wantrouwen over de traditionele mediakanalen is erg groot, vanwege vermeende zucht naar sensatie. Zelfs hele basic informatie in de berichtgeving als: het aantal slachtoffers en mogelijke bestrijdingsvormen (mondkapjes??) wordt niet vertrouwd.

De Amerikaanse overheid besloot onlangs om sociale netwerken in te zetten om de bevolking van informatie te voorzien over de griepepidemie. Zo heeft het Centers for Disease Control and Prevention internetbronnen als Facebook, YouTube en Twitter al ingezet als informatiekanaal. Hoewel uit de gevonden discussies blijkt dat er genoeg ruimte is voor verbetering van de informatievoorziening, lijkt de overheid in Nederland deze kanalen nog niet in te zetten. Maar waarom zou je als overheid geen gebruik maken van de bekende social media kanalen die een groot bereik hebben?

Alex van Leeuwen (1969) is politicoloog en sinds 1999 werkzaam in de internet industrie. Alex heeft eind 2006 Buzzcapture opgericht vanuit het idee dat social media voor organisaties steeds belangrijker wordt. Buzzcapture levert social media-analyses en heeft als doel niet alleen inzicht te bieden in online expressies, maar ook handvatten te bieden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!