
Het gebruik van social media bij de promotie van een nieuw product is voor veel bedrijven nog onbekend terrein. Voor Volvo niet (meer), de promotiecampagne van de Volvo 2010 XC60 bestaat onder andere uit een Facebook- en een Twitteraccount (@volvoxc60). Op Twitter heeft de Volvo 2010 XC60 al bijna 1.500 followers.
Volvo heeft het hier niet bij gelaten en heeft afgelopen woensdag een banner op YouTube gezet. Nou is het plaatsen van een banner op de videosite niet zo heel spannend, maar Volvo heeft er iets innovatiefs van gemaakt. Zij hebben het voor elkaar gekregen van de banner een microsite te maken.
Op deze microsite, die in zijn geheel op YouTube heeft gedraaid, kon je een introductie video met een live Twitterfeed bekijken. Deze Twitterfeed gaf alle updates van @Volvoxc60 weer. Bij een klik vergroot de advertentie naar 950 x 250 pixels en krijg je meer video’s, foto’s en een 360 graden view van de auto voorgeschoteld. Daarnaast was er ook een game te spelen die de veiligheid van de Volvo benadrukt. Al deze features werken dus binnen de advertentie en niet, zoals in bij veel banners gebeurt, in een apart scherm. Helaas liep de campagne maar één dag op YouTube, een live voorbeeld kan ik dus niet geven.
Volvo knoopt met deze campagne meerdere vormen van social media aan elkaar en gaat op een hele andere manier de interactie aan met de (mogelijke) klant. Een blogger op Mashable denkt dat er flink is geïnvesteerd, er wordt een vergelijking gemaakt met andere campagnes van 500.000 dollar, wat het een duur geintje maakt. De pr-waarde is waarschijnlijk ‘onbetaalbaar’.
Bij het zien van deze case vroeg ik me af hoe toekomstige advertenties er uit gaan zien. Kan een advertentie bijvoorbeeld een plek zijn waar klanten door middel van een Twitterfeed over het product praten? Tegenwoordig vertrouw je toch meer op een andere klant dan op een commerciële jongen…