Microsoft: Internetgebruik overtreft tv in 2010

9 april 2009, 02:07

Microsoft: Internetgebruik overtreft tv in 2010

Internet is hard op weg om in de zomer van 2010 televisie te overtreffen als het belangrijkste medium. Die voorspelling doet Microsoft na een uitvoerige studie naar internetgebruik in Europa waarvan gisteren de resultaten zijn gepubliceerd in het rapport ‘Europe logs on: European Internet Trends of today and tomorrow’ (pdf).

Het rapport bevat een aantal interessante cijfers zoals de breedbandpenetratie in Europa dat sinds 2004 met 95% is toegenomen van 44 miljoen huishoudens in 2005 tot ruim 85 miljoen huishoudens vandaag. Breedband heeft ons internetgedrag significant veranderd. Zo brengt een Europeaan nu gemiddeld 8,9 uur per week op internet door. Naar televisie wordt wekelijks nog ruim 11,5 uur gekeken. In het huidige groeitempo kan het internetgebruik stijgen naar 14,2 uur per week in juni 2010, aldus Microsoft. De tv-consumptie zal naar verwachting stabiel blijven.

Opvallend is dat Microsoft een sterke daling verwacht van het internetgebruik op de pc. Over vijf jaar zal nog maar de helft van de internetconsumptie via een computer plaatsvinden. Nu is dat nog 95 procent. Het gebruik verschuift naar mobiele telefoons, spelcomputers en andere consumentenelektronica.

Nederland behoort wat het internetgebruik betreft in Europa tot de koplopers. Eind vorig jaar had 82,9 procent van de bevolking een internetaansluiting. Alleen in enkele Scandinavische landen zoals Noorwegen (86,0%) en Finland (83,0%) waren meer mensen actief op internet.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Paul Hottinga

    Enorm interessant onderzoek. Vooral de snelle inhaalslag om tv gebruik vind ik opvallend.

    Daarnaast natuurlijk ook de enorme groei van andere apparaten dan de computer. We zien dat er steeds betere alternatieven komen naast de computer.


    9 april 2009 om 04:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief