De indrukwekkende statistieken van TwitterCounter

3 maart 2009, 05:47

{title}Veel mensen kennen internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten en zijn “rechterhand” Patrick de Laive. Hun nieuwste initiatieven zijn TwitterCounter en TwitterRemote. Omdat Boris al heel vaak in het nieuws komt, leek het mij nuttig om deze keer eens niet met Boris te spreken over zijn startups, maar met degene die alle “wilde ideeen” van Boris en Patrick in goed werkende code omzet. Een interview met Arjen Schat, lead developer van beide concepten. Over de statistieken, de slimme scaling, en het opmerkelijke businessmodel.

TwitterCounter is een tool die bijhoudt hoeveel volgers (followers) een gebruiker van Twitter heeft. Zie bijvoorbeeld deze grafiek met de ontwikkeling van het aantal Twitter volgers van Marketingfacts en deze grafiek voor het aantal volgers van het Twitter account van hyped.nl. Met een widget is het mogelijk om aan iedereen te laten zien hoeveel volgers je als weblog hebt. Op dit moment trackt TwitterCounter 1,5 miljoen Twitter accounts, en dat aantal groeit razendsnel.

Je zou verwachten dat er een hele batterij aan servers staat te werken om alle stats goed bij te houden. Maar dat valt vooralsnog mee. Arjen Schat: ‘Het aantal servers is allerminst impressive. Het is er maar 1 namelijk, maar de performance die we daar uit halen is wel aanzienlijk. Gemiddeld draaien we 200 mysql queries per seconde. De DB is 45GB en bevat ongeveer 700 miljoen records. In het begin stond de server in Nederland. Om de performance een boost te geven hebben we twittercounter naar de US verhuisd. De locatie maakt enorm veel uit, de server in de US maakt 3 keer zo snel verbinding met twitter. Dit scheelt 40 uur wachttijd per dag.’

Volgens Schat is de grootste uitdaging het dagelijks bijhouden van de gebruikers en hun statistieken: ‘Met 1.5 miljoen accounts die we bijhouden komt dat neer op 62500 requests per uur bij Twitter. Dat aantal is geen enkel probleem voor ze. Sinds een paar weken is de restrictie op het aantal aanvragen die je mag doen echter verlaagd naar 20k per uur. Daarvoor deden we er gemakkelijk 300K per uur.’

Voor Twittercounter geldt dat alles zo effectief mogelijk ontwikkeld moet worden om kosten laag te houden. Arjen: ‘Twitter mag het dan allemaal wel goed geregeld hebben met miljoenen investeringen, wij proberen twittercounter kosten effectief te draaien. Dat betekent dat we vanaf het begin met zo min mogelijk hardware en hostingkosten toch een snappy service wilden bieden.’

Maar Twittercounter groeide een heel stuk sneller dan verwacht, en dat had consequenties: ‘Vanaf 400.000 twitter accounts liep het niet meer, ook nadat we de server snelheid en geheugen capaciteit hadden verdubbeld ging het nog steeds voor geen meter. Het werd zelf alleen maar erger, soms haalden we maar 200K updates per dag, terwijl we met de halve hardware een week eerder gemakkelijk 300K updates maakte. Het heeft 2 weken ontwikkeltijd gekost om door te kunnen schalen.’

Met de nieuwe scaling op zijn plaats, is de service klaar om fors verder te groeien. ‘Nu kunnen we zeker doorgroeien naar 5 miljoen twitter gebruikers. Sinds een maand genereren we standaard meer dan 3 miljoen buttons per dag. En dit blijft maar groeien. Twitter wordt steeds populairder onder de mainstream internet gebruiker. Vooral bloggers hebben de button op hun site staan. Twitterremote draagt daar alleen maar aan bij, dit staat nu 3 weken live en groeit lekker door. Voor het einde van het jaar doen we denk ik 15 miljoen buttons per dag.’

Arjen Schat, die net als Boris Veldhuijzen van Zanten en Patrick de Laive deel uitmaakt van het team achter The Next Web (conference & incubator), stelt dat er nog meer plannen zijn om bloggers en twitter dichter bij elkaar te brengen.

Mensen die alle ins en outs rondom TwitterCounter willen weten (waaronder de slimme scaling) moeten zeker naar Kings of Code gaan. Arjen geeft daar een presentatie over groeistuipen van een internetconcept en de oplossingen.

Dan de laatste vraag: hoe verdient TwitterCounter geld? ‘Twittercounter heeft een effectief business model. Voor 499 dollar sta je een week op de homepage. Een beetje fanatieke tweeter levert dit 250 nieuwe followers op. Maar je moet wel opschieten, want we zijn al tot april vol geboekt.’

Matthijs van den Broek zal later deze week dieper ingaan op Twitter Remote, mede aan de hand van een interview. Met Boris Veldhuijzen van Zanten, dit keer.

Jeroen Bertrams
Investeerder en Digitaal Strateeg bij Zelfstandig

Jeroen is een actieve angel investeerder en adviseert bedrijven over online strategie. Misschien wel één van de eerste auteurs op Marketingfacts.nl. Eerste blog in 2006 (en dat artikel is inmiddels bijna 100.000 keer gelezen). Auteur van 9 boeken, waaronder "Succesvol investeren in startups" (2019), "Bedwing het monster social media" (2015), "Social Media Expert in een Week" (2012/2013), "Online Marketing Expert in een Week" (2012) en "Online Marketing: strategie & tactiek" (2010).

Categorie
Tags

11 Reacties

    Gerben

    t is vooral interessant om te zien hoe je tweets je followers beinvloeden.

    Derhalve, het businessmodel is dus 26.000 dollar per jaar waard, @boris leg eens uit, wat zat er nog meer achter? :-). Voor 26K per jaar met 1 hosting in US met een zware server kom jij je bed vast niet uit…


    3 maart 2009 om 07:22
    Peter Bonjernoor

    Dus, een keer per dag het aantal volgers ophalen bij Twitter, en dat met een gratis Flash grafiekje online zetten – vernieuwend!

    Wat een beetje jammer is, is dat het zo oppervlakkig blijft. Je constateert dat er nu al 62.500 updates per uur nodig zijn, en dat Twitter het maximum op 20.000 heeft gezet, een paar weken terug. Ik had dan een verhaaltje verwacht over hoe ze daar mee om zijn gegaan, bijvoorbeeld, en hoe ze dat in de toekomst op gaan lossen.

    Naar aanleiding van die 499 dollar even gekeken, maar epeen.com is helaas al bezet…


    3 maart 2009 om 09:44
    Leontien Bosma-Kleiweg

    De ‘wilde ideeën’ van bvvz…nu: een tellertje maken om te zien hoeveel mensen het gezever van een bepaald persoon met een al of niet tot de verbeelding sprekend leven in de gaten houden. Heeft deze bvvz eigenlijk ooit iets structureels toegevoegd aan het internet, iets waar iedereen wat aan heeft? Het is toch niet meer dan een blabla mannetje (type haagse bluf) die weliwaar enige enkelingen enthousiast kan krijgen voor weer zo’n ‘wild idee’ met de diepgang van een vingerhoedje (“waar we op den duur niet buiten kunnen”). En daar dan weer over schrijver als ‘zelfstandig internetadviseur’. Hahahaha, ja ook de bolgs moet blijkbaar vol…


    3 maart 2009 om 11:52
    Boris Veldhuijzen van Zanten

    Potverdrie, wat heb ik Leontien misdaan zeg om zo’n reactie te verdienen? blabla mannetje type haagse bluf? Vraag me dan toch af welke verhalen je leest om zo’n beeld van mij op te bouwen.

    Afijn, ik heb nooit gezegd dat TwitterCounter wereldschokkend was. Het is een leuk ‘dingetje’ wat toevallig aanslaat bij een select gezelschap.

    Is dat een nuttige toevoeging voor Internet? Niet voor Leontien maar wel voor Twitter gebruikers ja.


    3 maart 2009 om 12:02
    Boris Veldhuijzen van Zanten

    @Gerben: “voor 26K per jaar kom jij je bed vast niet uit”. Dat zie je dan toch verkeerd. Twitter verdient nog helemaal geen geld en Google deed er 4 jaar over voor ze ook maar een dollar omzet gingen draaien. Iedere cent omzet is mooi en het feit dat mensen nu al willen betalen voor TwitterCounter maakt me erg gelukkig. Die 499 per week is niet veel misschien maar een behoorlijk goede start voor zo’n simpel concept.


    3 maart 2009 om 12:08
    Gerben

    @Boris,

    Uiteraard was het ook deels een ‘retorische vraag’….


    3 maart 2009 om 12:29
    jerbe

    @Simon. Inderdaad vrijwel hetzelfde artikel als op hyped.nl. Met plezier – en op uitdrukkelijk verzoek van MF – doorgezet. Zo lang er nog veel mensen zijn die wel mf lezen en hyped.nl niet (en dat zijn er nogal wat!) zal dat nog wel vaker gebeuren.


    3 maart 2009 om 14:28
    DennisG

    @Leontien,

    Beetje jammer deze reactie. Zoals Boris zelf ook al aangeeft, het is niet een wereldschokkend concept, maar een leuke gimmick die door een groot succes en adoptie door de bloggers een goede leerschool voor de jongens achter NextWeb opleverd.

    iedereen die wel eens met Boris gesproken heeft, weet dat hij meer is dan de blabla die je aangeeft.

    En reactie voegt trouwens ook niets inhoudelijks toe aan de discussie.


    3 maart 2009 om 16:52
    Janine

    maar Leontien heeft wel helemaal gelijk. Ik word er ook een beetje moet van dat elke gedachtescheet van de zelfdebenoemde Rockefeller van internet breed uitgemeten moeten worden op alle mogelijk blogs, zodat de auteur weer mag opdraven op zo’n zelfpijperij meeting bij de heer bvvz thuis.

    Moe word je ervan. 250 euri omzet, nog geen eens winst, wordt al weer een business model genoemd. En als ie het dan verkoopt voor eur 10k, dan is het weer een van de bedrijven die hij heeft verkocht. Hou toch op met die onzin. Er zijn zoveel andere interessantere internetconcepten en ondernemers.


    3 maart 2009 om 18:44
    Edo van Royen

    Beste Janine en Leontien,

    Moet elk idee baanbrekend zijn om toe te voegen,

    moet het de wereld willen veranderen,

    mensen helpen,

    of een revolutie in aankomst zijn ?

    Kunnen leuke, kleine,

    simpele, Nederlandse ideeen nou écht geen aandacht krijgen,

    zonder gezever, blablabla of andere verwerpingen genoemd te worden ?

    Toegegeven, Twittercounter is niets groots, of geenzins “wild”.

    Maar is het niet juist baanbrekend dat zoiets abstracts,

    simpels, en kleins van opzet, op het internet de kans krijgt, en success boekt?

    Het is de eigen keuze, om met Janine’s woorden er “Moe van te worden”.

    Anderen, anderen kijken met interesse toe, en zien dat terwijl deze ideeen misschien zélf niet groot

    zijn, ze onderdeel uitmaken van een beweging van veel grotere proportie.

    Let op!

    Edo


    3 maart 2009 om 20:12
    Steven van Vessum

    Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling van Twitter op dit moment. Juist het feit dat het meer mainstream wordt maakt het minder aantrekkelijk voor veel tweeps denk ik. Het is niet speciaal meer. Daarnaast ben ik benieuwd wanneer “de twitter hype” over is en of er uberhaupt nog winst gemaakt gaat worden bij Twitter.


    10 april 2009 om 13:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!