Publishers VS moeten ‘Hypertargeted local advertising’ omarmen
Als je advertentieopbrengsten in Q4 2008 zijn teruggelopen met 15 procent. Als je tegelijkertijd niet de illusie hebt, dat de kredietcrisis op korte termijn op zijn eind zal lopen en het wel goed komt met advertising. Dan ga je als uitgever op zoek naar andere advertentiemodellen. Helemaal als je weet, dat ‘hypertargeted local advertising’ in opmars is.
Dus lanceerde NBC vorige week Neigborhood News Pages in de VS, in oktober al aangekondigd als Locals Only (zie: cNet). ‘The sites, which aggregate news from NBC’s local TV affiliates as well as the Web, then organize the information by neighborhood. Topics covered include news, sports, health, around town, weather and traffic,’ schrijft MediaPost. Want: ‘In the hyper-targeted media world, the sweet spot is often local.’
Local communities
“Publishers can use our Neighborhood News Pages to create thousands of discrete, highly targeted local news pages to complement their national and regional coverage,” legt CEO Mark Josephson van Outside.in (de bouwer van het platform) uit.
‘Our new Locals Only sites enable our users to be true insiders and to fulfill on that promise we need to deepen our coverage in local communities,’ zegt Brian Buchwald, Senior Vice President, Local Integrated Media for NBC in dit persbericht ‘NBC Taps Outside.in to Create Neighborhood News Sections’. Buchwald vervolgt: ‘Outside.in and their Neighborhood News Pages allow us to add entirely new sections of content to our sites and create more targeted ad impressions at a fraction of the cost of staffing a traditional editorial organization to cover hundreds of neighborhoods.’
So far for the pr. Het is een interessante trend, die ik hoop ik goed uit deze verhalen haal: uitgevers gaan op zoek naar het publiek, omdat ze ‘het publiek’ (dat langzaam ophoudt te bestaan) niet meer via brede, landelijke kanalen kunnen bereiken. Dus moet het hyperlocal.
‘The New York Times, itself no stranger to rapidly eroding ad revenues, has similarly partnered with EveryBlock to deliver more political news to the EveryBlock New York web site. Content pulled from the Times will notify users each time a local political representative is mentioned in the newspaper of record.’
Ander voorbeeld van een grote uitgever die inhaakt op de trend van de zoektocht naar locals en de bijbehorende ‘advertising dollars’. Allemaal mooi, maar, schrijft econsultancy, er zijn een paar hindernissen voor grote mediaconglomeraten om succesvol te worden in deze markt. En dat is eigenlijk in de basis het businessmodel. Want er moet nog een userbase worden opgebouwd, terwijl die al bestaat bij al aanwezige communities op het web. En: ‘They’re also up against the search providers who, like these local content players, offer numerous hyperlocal ways to slice and dice advertising, from postal code to city to longitude and latitude.’
Gruwelijk ingewikkeld, dit. Aangejaagd door de kredietcrisis moet er nu wat gebeuren. Maar innovatie en communitybuilding vergen tijd. Heel benieuwd of dit een goede strategie is die voldoende oplevert om het hoofd boven water te houden. Voor NBC, maar ook voor andere uitgevers.