Weekoverzicht Webanalisten.nl (35): De invloed van Carnaval

3 maart 2009, 09:02

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Invloed Carnaval op Web Analytics data
  • Neem het juiste conversiepunt met Google Website Optimizer
  • Vier onbruikbare metrics?

Invloed Carnaval op Web Analytics data

Heeft Carnaval invloed op de bezoekersaantallen? Dat is wat André Scholten onderzocht heeft. Hij heeft de cijfers van een flink aantal grote Nederlandse sites onder elkaar gezet en de uitkomst op webanalisten.nl gezet.

Het is duidelijk te zien dat men in Limburg en Brabant beduidend minder online is geweest in de laatste dagen. Carnaval heeft wel degelijk een grote invloed op het algehele internetbezoek. Ook zijn er carnavalsverschijnselen te zien in Overijssel en Gelderland, volgens Wikipedia wordt het daar ook hier en daar gevierd. Een grote groep provincies komt keurig met elkaar overeen, behalve Noord-Holland en de Flevopolder. Wie heeft een verklaring voor deze laatste twee? Carnavalsontlopers met veel familie in die 2 provincies? Lees het volledige artikel van Andé.

Neem het juiste conversiepunt met Google Website Optimizer

Een aantal dagen geleden schreef Ton Wesseling een uitgebreid artikel over de methode van aanpak in de optimalisatie van een gehele website. In dit artikel haalde Ton het punt aan dat het binnen een a/b of multivariatie test onjuist is om te optimaliseren tot slechts de volgende stap en niet tot de daadwerkelijke conversie. Dit betekent dat je een winnende combinatie van website element variaties bepaalt door te bekijken welke variatie de meeste conversie oplevert. Gevolg van het opgeven van de volgende stap binnen een funnel als conversiepunt is dat je optimaliseert voor de korte termijn, de link “gratis geld” bijvoorbeeld, converteert super naar de volgende stap. Maar de stap daarna wordt amper gemaakt.

Google Website Optimizer werkt deze foute instelling vaak in de hand. Je kunt slechts 1 conversiepunt opgeven voor het uit te voeren experiment. Het is dan verleidelijk om vroeg in een funnel te kiezen voor de volgende stap (omdat het aantal bezoekers daar nog significant hoog is). Je moet echter kiezen voor de eindconversie. Resultaat is een juiste test, maar je wilt ook graag weten waar er binnen de gehele funnel wat gebeurt met bezoekers die een bepaalde variatie binnen het experiment hebben uitgeserveerd gekregen. Dit kan door Google Analytics (of elk ander web analytics pakket) te koppelen aan Website Optimizer. Lees hoe je Google Analytics hiervoor in moet stellen.

Vier onbruikbare metrics?

Jan de Vries beschrijft in zijn artikel een aantal metrics die op zichzelf niet bruikbaar zijn, maar wel bruikbaar worden wanneer je ze combineert met andere metrics. Neem bijvoorbeeld enkel gemiddelden of percentages, bijvoorbeeld van herkomst. Deze waardes zeggen op zich weinig, maar je verkrijgt pas inzicht wanneer je ze combineert met absolute aantallen, zoals verkoopcijfers en aantal bezochte pagina’s. Lees het volledige artikel van Jan.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Emiel Kamzol

    het verkeer naar websites is misschien wel sterk afgenomen in Limburg. Maar ik denk dat het aantal verstuurde mms’jes en sms juist sterk is toegenomen. En ik denk dat het aantal plaatsen van foto’s binnen hyves ook meer zal zijn geweest. Verder goed artikel. O ja ik zelf ben ook vier dagen niet online geweest dat zal ook wel gescheeld hebben. (correctie klein typ foutje het is Andre).


    3 maart 2009 om 11:34
    Peter

    Het zal best een beetje afnemen maar de rest van nederland blijft toch nieuwsgierig.


    9 augustus 2009 om 16:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!