Augmented Reality op het web

Augmented Reality op het web
, rubenbos.co
@rubenbos

{title}De Totaal TV gids had vorige maand (volgens eigen zeggen) al een primeur: open het bijgeleverde programma op je computer en zie al bladerend allerlei 3D objecten ‘in’ je webcambeelden verschijnen. De techniek, genaamd Augmented Reality, kan nu wel eens overal gaan opduiken. Het kan namelijk ook zonder aparte software bewijzen enkele ontwikkelaars met Flash en Papervision 3D technieken. Print dit plaatje uit, zet je webcam aan op deze website en plotseling zit er een groen monstertje bij je op schoot. Geniaal. Maar: hoe ziet dat eruit?


Oftewel, Augmented Reality, daar gaan we nog een hoop van zien op het web. Perfect bruikbaar voor viral campagnes, narrowcasting toepassingen… Kom maar op met al die mogelijke ideeën!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 24 reacties op dit artikel

  • Superdik.

    Eerste: T-Shirts uitdelen van merk 'x' mensen naar huis laten gaan achter de pc laten kruipen t-shirt aandoen en op het t-shirt wordt de boodschap verkondigt... ohh wat kort door de bocht...

    ;)

    geplaatst op
  • Wat dacht je van de mogelijkheden om dit via mobiel te doen? :-)
    Door de camera van je mobieltje kijken naar een digitale wereld bovenop je fysieke realiteit.

    @rich dan hoef je niet eerst naar huis te gaan om de boodschap op het t-shirt te bekijken - kan live in de winkelstraat. De mascotte die idd vanaf het t-shirt van een winkelmedewerker tegen je praat!

    T-immersion heeft hier ook prachtige voorbeelden van (oa Legodozen waarbij je het volledige model in 3D kunt bekijken). http://www.t-immersion.com/

    geplaatst op
  • Wij zijn er ook al een tijdje mee bezig, we hebben het nu zo gemaakt dat de marker die je moet printen 'gecustomized' is. Bijv. het logo van je bedrijf.

    Wat dacht je van 2 markers, zodat je interactie met de 2 objecten kunt hebben.

    Hier kun je onze versie zien :

    www.strafwerk.nu/ar

    geplaatst op
  • @Claire, die trein bij T-Immersion... ongelofelijk. Zie ook dit Youtube filmpje , rond 6 minuut 20.

    @Tim, gaaf dat jullie er zo mee bezig zijn. Ziet er goed uit!

    geplaatst op
  • @Ruben. Dat filmpje is geweldig, kan het publiek dit ook zien en zo ja hoe werkt het?

    geplaatst op
  • @Lex, ja iedereen kan het zien, het 3D beeld wordt real-time in de webcambeelden verwerkt. Het is dus niet zo dat je pas met nabewerking het resultaat kan zien.

    geplaatst op
  • @ Ruben, maar in futuroscope zit iedereen met speciaal 'masker' op terwijl de bezoekers van de Alstom presentatie geen hulpmiddelen gebruiken.

    zie: http://www.t-immersion.com/en,video-gallery,36.html

    En Alstom: http://www.youtube.com/watch?v=Tg4LrcOUBSE

    Hoe kunnen de mensen in de zaal bij Alstom dit nou zien zonder die bril? Tenzij ze op schermen in de zaal kijken, als ze direct naar de spreken kijken zien ze de animatie volgens mij niet.

    geplaatst op
  • Nog eentje: Zie een "Te Koop" bord hangen bij een huis, maak met je mobiel een foto en de prijs verschijnt zowel in je zoeker als op de foto die je maakt, sterker nog, je kan meteen een bod uitbrengen (en eerdere biedingen via je zoeker zien). Laat die makelaar ook maar meteen invliegen via een overlay-constructie... The future is now! ;-)

    geplaatst op
  • Wat dacht je van spelletjes? EyePet op de PS3

    http://www.youtube.com/watch?v=ayBvhLsKJEg

    geplaatst op
  • Zo dit is wel superhandig om je 3d werk te presenteren. Op je mobiele telefoon is dat ook niet zo gek, alles gaat toch tegenwoordig met zo een mobieltje. Dat filmpje van Total Immersion- Alstom Train is zeker goed, ik denk dat er grote schermen hangen om de presentatie te kunnen volgen van een grote afstand zijn die dingen denk ik nauwelijks te zien.

    geplaatst op
  • Prachtig! En zie ik daar nu de Mangrove-crew op de achtergrond meekijken? ;-)

    geplaatst op
  • 3 of 4 jaar geleden heb ik dit al eens in het echt gezien via het bedrijf @hand communications. Toen had ik de Eiffeltoren op mijn hand ;-)

    geplaatst op
  • Ik heb vorig jaar naar aanleiding van PICNIC '07 een aantal voorbeelden van augmented reality voor adverteerders op een rijtje gezet.

    geplaatst op
  • Eindelijk wordt Nederland wakker!
    Vorig jaar presenteerde wij op de PicNic'07 de lego doos en de andere mooie demo's van Total Immersion. Op de PicNic'08 hebben wij de Augmented Reality Lab en Special georganiseerd.
    Wij zijn ook diegene die de TotaalTV magazine hebben gemaakt (ga naar http://www.beyondreality.nl om het zelf te downloaden/testen).

    Hoe werkt het:

    Alstrom;
    De mensen in de zaal MOETEN naar het scherm kijken. Op het podium staan alleen de presentatoren en ook de maquette. Door herkenning van patronen weet de software waar 3D objecten (op het scherm) geplaatst moeten worden.

    Futuroscope;
    Er zijn vier zalen (woestijn, zee, jungle en rotsen). De trein met mensen rijdt naar een zaal en staat dan stil. Je neemt een 'verrekijker' (2 schermpjes voor het beeld een camera in de neus) en ziet tussen het decor de 3D dieren. Dit is echt super realistisch en zeker een aanrader als je in de buurt van Portier (Frankrijk) bent.

    Webversie;
    Onze beta-release werkt al zeer goed, maar is (helaas) niet op flash gebaseerd. Wel is onze webversie markerless. Dit betekend dat elke afbeelding door onze software te herkennen is.
    Beta-versie: http://webcam.ar-live.de (werkt alleen in Internet Explorer en je moet een ActiveX component installeren).

    Mobiele versie;
    Total Immersion heeft in samenwerking met Alcatel Lucent een markerless en platform onafhankelijke versie gemaakt op basis van beeldbellen. Het 'enige' nadeel is de telefoonkosten voor het gebruik. Als een adverteerder dit op zich wilt nemen (via 0800), dan is dit een top oplossing. Worden de kosten voor de consument, dan zal het niet van de grond komen.
    Wij hebben momenteel een mobiele versie die nu alleen nog werkt met markers en alleen nog op symbiant, maar we zijn druk bezig om Windows Mobile en iPhone toe te voegen. Zodra ik meer hier over heb, zal ik met bij Marco Derksen melden.

    Demo's;
    Natuurlijk kom ik graag in gesprek met partijen die zich willen verdiepen in Augmented Reality. We hebben een zeer robuuste software development kit (SDK) waarmee de eigen producten gecreerd kunnen worden. Daarnaast kunnen wij meewerken aan conceptontwikkeling en natuurlijk de uiteindelijke productie. Onze huidige ontwikkeling (als ook de SDK) is in samenwerking met Metaio (http://www.metaio.com).

    Concepten;
    We hebben zelf al heel veel concepten (visualisatie real estate development, AR gaming, AR narrowcasting, et cetera) op de plank liggen en zoeken partijen met financiele draagkracht waarmee we de concepten in de markt kunnen zetten.

    Groet,
    Jeroen Mol
    Touching Media
    06 1855 3278

    geplaatst op
  • @Jeroen: wellicht leuk om een keer af te spreken om te kijken of we er iets mee kunnen in het digitaal communicatielab dat we aan het opzetten zijn in Arnhem? Ik heb in ieder geval interesse om er mee aan de slag te gaan!

    geplaatst op
  • Had het plaatje uitgeprint om thuis met de webcam te testen, bleek er alweer een nieuw plaatje nodig te zijn. En ik maar wachten op het groene mannetje :)

    geplaatst op
  • Nog meer webbased augmented reality:
    http://www.flickr.com/photos/marketingfacts/3083673189/

    geplaatst op
  • @Jeroen, gaaf dat jullie software 'markerless' werkt. Hoe gevoelig is dit? Ik merkte bij de webbased versie die ik hierboven demonstreer dat het object met een marker al heel makkelijk zijn herkenningspunt kwijtraakt.

    @Marco, ik zie dat het op de Marketingfacts werkvloer hetzelfde verslavende effect heeft, haha.

    geplaatst op
  • @Ruben. Ik heb op Marketing3 een demo gegevan aan Roel. Hij kan beamen dat de tracking erg robuust is. Met markerless tracking (eigenlijk onzin, want de pagina of object is de marker) heb je last van weerkaatsing van licht. Het licht zorgt voor witte vlekken door de spiegeling van bijvoorbeeld glossy papier. Het is dus het beste als je matte objecten gebruikt.

    De traditionele markers moeten (meestal) volledig worden gezien. Leg je je vinger op de traditionele marker, dan is het beeld weg. Markerless tracking gaat er al van uit dat delen niet gezien worden en maakt het dus mogelijk om met je handen rond te draaien, te tillen, e.d. Dit maakt het verbazingwekender en de mogelijkheid om 'touch' op de 'markerless' marker mogelijk te maken. Met een traditionele marker is de applicatie echter wel robuuster (vooral bij het herkennen van veel verschillende markers binnen één videoshot). Tevens is het voor de meeste consumenten magischer als je markerless tracking gebruikt. Met een traditionele marker begrijpen ze dat de computer deze herkent (lijkt immers op de bekende streepjescode). Markerless begrijpen ze werkelijk niets van :) en met touch worden ze echt gek.

    AR Touch demo: http://www.youtube.com/beyondreality1

    geplaatst op
  • Ik heb een video online geplaatst van onze Totaal TV 3d Augmented Reality editie. Deze is te bekijken op http://www.youtube.com/watch?v=J4NWst88b4Y

    Gr.
    Roshan Warjavand
    Crossmedia Manager Totaal TV
    .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

    geplaatst op
  • Cool!

    werkt dat met alle webcams?

    geplaatst op
  • @wobbe: Ja, het werkt met iedere webcam. Helaas werkt het (nu nog) alleen op een windows PC en moet de PC wel een dual core processor hebben, 1,6 Mhz of hoger, en een grafische kaart met minimaal 128Mb geheugen.

    Weet je wat ook cool is => http://games.beyondreality.nl/page.asp?pageid=215

    Groet,
    Jeroen Mol

    geplaatst op
  • Ik ben initiator en projectverantwoordelijke geweest voor het augmented reality project bij Uitgeverij Veronica. Op dit moment ben ik zoekende naar een interessant project of baan bij een media bedrijf. Heeft u behoeft aan een innovatieve mediageest? Kijk dan op mijn persoonlijke website http://www.warjavand.com.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.