Crisis biedt kansen

Crisis biedt kansen

{title}We hebben een crisis, tenminste, dat hoor je op het nieuws. Ik vraag me af hoe groot deze crisis daadwerkelijk is voor wat we tegenwoordig noemen, de reële economie. Maar je merkt wel terughoudendheid bij veel bedrijven. Voorlopig even pas op de plaats, met name ook in het aannemen van personeel. Want we weten het niet, waarmee we natuurlijk onze eigen crisis ook meteen creëren. Die pas op de plaats biedt ook veel kansen.

Want anti cyclisch investeren is doorgaans de beste bedrijfsstrategie. Zoals Quintin (van VNU media) ook op zijn blog schrijft, de arbeidsmarkt is nog steeds krap. Ik heb recent al geschreven over de harde cijfers van de vergrijzing die er op neer komen dat, kort samengevat, de beroepsbevolking met 4,62 procent gaat krimpen de komende 5 tot 7 jaar. Dat is meer dan de werkeloosheid die we momenteel hebben (4 procent, zo’n 300.000 mensen). Er gaan dus ruim 350.000 mensen meer met pensioen dan er van de scholen komen, in een nu al krappe arbeidsmarkt.

Ook geven de cijfers van het CBS aan dat het aantal vacatures nog steeds hoog is en de werkeloosheid laag. Wat dus aangeeft dat we misschien wat economische neergang krijgen, maar de arbeidsmarkt nog steeds krap zal blijven en personeel werven een key prioriteit.

Echter, het is nu even rustig, veel recruiters zitten even stil en ik hoor al verhalen dat ook IT bedrijven weer enkele bankzitters hebben. En dat is dus een ideaal moment om iets te doen wat al heel lang moet, maar steeds geen tijd voor was. Bijvoorbeeld je wervingssite op orde brengen. Want toen wij vorig jaar met Digitaal-Werven begonnen was de tendens heel erg: ‘we weten dat onze recruitmentsite niet op orde is, maar ja, te druk hè, met werven van mensen’. En dat leidt onder andere tot het feit dat 75% van de onderzochte organisaties een onvoldoende scoren in ons onderzoek.

Er liggen veel kansen voor recruitmentsites. Zowel door bijvoorbeeld te kijken naar een centrale site, bijvoorbeeld bij de bureau netwerken. Maar ook zien we dit jaar dat bijna alle genomineerden voor de Digitaal-Werven award een recent vernieuwde site hebben. De kansen zijn legio en een investering in een nieuwe recruitmentsite betaald zich als je weer gaat werven zich dubbel en dwars terug. Tijd is nu geen gebrek meer en omdat ook de opdrachten bij de webbouwers iets terug lopen krijg je waarschijnlijk ook meer waarde voor je euro.

Dus ik zou zeggen: maak van deze crisis een kans. Investeer anti-cyclisch. Ik ben benieuwd hoeveel bedrijven inspiratie komen op doen van de best practices op het Digitaal-Werven event.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Goed punt. Dit is het moment om werving onderdelen van sites te verbeteren. Wat daarnaast belangrijk is om te optimaliseren: de workflow van het moment van solliciteren, behandelen, opvolging, uitnodigen, afberichten etc. Daar schort het bij veel bedrijven ook nog steeds aan.

    Btw: valt deze post niet in de categorie advertorials ;)?

    geplaatst op
  • Anti-cyclisch investeren alleen lijkt me niet de juiste bedrijfsstrategie. Zeker in deze lastige tijden is het van groot belang je kosten heel goed te managen en heel gedoseerd te investeren in juist die zaken die je kunnen helpen de concurrentie voor te zijn zodra de economie weer aantrekt. Je kunt niet blijven investeren zoals je gewend was wanneer de inkomsten teruglopen, dat is vragen om problemen. Wanneer je enerzijds investeert in je wervings- en selectieproces maar anderzijds noodgedwongen mensen moet ontslaan, dan schiet je daar per saldo niets mee op. Een interessant artikel daarover vond ik hier: http://www.ondernemenjuistnu.nl/2008/11/haal-het-beste-uit-uw-medewerkers/

    geplaatst op
  • @eric een goede wervingssite is niet per definitie een kwestie van geld. Wij hebben gemerkt dat het vooral een kwestie is van goed nadenken en werken aan het proces en de dingen die je wilt communiceren. Daar hoeft niet veel budget aan te pas te komen.

    geplaatst op
  • Als het geen kwestie is van geld, dan lijkt me anticyclisch investeren ook een onzinnige term. Anticyclisch nadenken. Anticyclische proces-optimalisatie. Anticyclische communicatie.

    geplaatst op
  • @Bas,

    Interessant uitgangspunt. Ik vind dat er ook een kern van waarheid in zit. Helaas, zit de werkelijkheid iets gecompliceerder in elkaar. Immers, mensen laten zich op dit moment leiden door angstgevoelens. Deze angstgevoelens, god mag weten waarop deze zijn gebaseerd, zorgen ervoor dat mensen en dus ook werkgevers de hand op de knip houden. Je zou zeggen dat er geld zat is in de wereld. Frappant is het feit dat iedereen ineens bezuinigd en beknibbeld op de uitgaven. Daar kan geen columnist wat aan doen. Ook jij niet!

    Als gevolg van de opgeroepen angstgevoelens ontstaat er voor sommigen onder ons een donker scenario. Men bezuinigd plotsklaps. Dit leidt tot waar velen voor vrezen, namelijk een economische teruggang. Sommige deskundigen hadden dit zien aankomen, maar ja, ten tijde van overvloed werden hun waarshuwingen met hoongelach weggewuifd of bekritiseerd.

    Als ik je betoog in mag samenvatten, dan doe ik dit als volgt: 'misschien heb je gelijk, maar helaas je zult geen gelijk krijgen’ De mens, dus ook de werkgever, bestaat gewoon uit vlees en bloed. Toch zou goed zijn als werkgevers jouw verhaal in overweging nemen. Want hoe dan ook, de grijze golf is in aantocht, over enkele jaren moet men weer op zoek naar nieuwe collega’s. Helaas denken de meeste werkgevers alleen aan de korte termijn. Logisch, want hun inkomen wordt op dit moment aangetast door werknemers die geen droog brood verdienen. Vele werkgevers kunnen al niet eens sparen voor een fatsoenlijk pensioen. Laat staan dat men overbodige werknemers in dienst houdt.

    Jammer genoeg overheerst het korte termijn denken waardoor de crisis wel eens dieper zou kunnen worden dan verwacht. Wat betreft de beurskoersen, een graadmeter van vertouwen, kun je hopen dat het dieptepunt onder hand wel achter de rug is. Immers, koersen dalen zelden met z’n allen tegelijk tot NUL.

    Goed weekend,

    Arnoud

    geplaatst op
  • @Clemack: het is geen kwestie van veel geld, dat is een belangrijke nuance.

    geplaatst op
  • Bedrijven dienen zich klaar te maken voor de storm. Tijdens moeilijke tijden moet je de kansen pakken. De organisatie moet er klaar voor zijn. Als andere organisaties nog bezig zijn met het huis op orde stellen, kunnen de bedrijven die er echt klaar voor zijn marktaandeel veroveren om na de recessie weer stevig door te groeien. Nog beter is het als het bedrijf immuun voor de moeilijke tijd is en flink blijft doorgroeien.

    Zie voor meer strategiën om de onzekere tijd te overleven op mijn weblog:

    http://berenschotstrategies.wordpress.com/

    Luddo Oh

    Managing consultant
    Berenschot BV

    geplaatst op
  • Ik zal er geen heel nieuw bericht aan wijden, maar vandaag even dieper de cijfers weer in gedoken. persbericht over uitgegeven ook. Blijkt dat de twee slechtst scorende onderdelen bij wervingssites zijn: personalisatie en communicatie over de procedure.

    Meer dan 75% heeft op de wervingssite geen procedure omschreven bijvoorbeeld. Verbeteren van de sites hoeft niet veel te kosten, alleen wat tijd om na te denken over wat er op moet.

    geplaatst op
  • Kredietcrisis versluiert oorzaken van de huidige economische impasse
    De wereld is aan het veranderen. Voor die constatering is geen scherp oog ( meer) nodig. Ook geen kredietcrisis of een bevlogen nieuwe Amerikaanse president. De bestaande inzichten blijken steeds duidelijker achterhaald te zijn. Dat geldt niet alleen voor banken, maar ook voor het bedrijfsleven, de overheid en non-profit organisaties. De vraag is wat de achterliggende oorzaak hiervan is. Als je dieper graaft blijkt dat er sprake is van een soort omwenteling, vergelijkbaar met de industriële revolutie van anderhalve eeuw geleden. Alle tot dan toe geldende gebruiken en inzichten zijn toen op hun kop gezet. We maken nu een fundamentele overgang van het industriële naar het digitale tijdperk mee. Dat is de reden dat de bestaande inzichten, visies en strategieën niet meer werken en vervangen dienen te worden.

    Laten we nu eens eindelijk beseffen dat de visies en strategieën uit de 20 ste eeuw niet meer werken; hoe moeilijk dit ook voor de huidige generaties bestuurders en politici die aan de macht zijn, is om te accepteren. Veranderen en vernieuwen moet dus! En geef daarin de jongere generaties de kans; was het alleen maar door ze niet als bestaand establishment tegen te werken maar juist te stimuleren en te coachen.

    Dat vraagt een aanpak vanuit een nieuwe perceptie en niet symptomen bestrijden; zoals nu in Nederland duidelijk lijkt te gebeuren. Als dat zo doorgaat lopen we achter de feiten aan en zal Nederland onvoldoende van de enorme kansen die zich op basis van het Kennis en Innovatietijdperk gaan voordoen, gebruik kunnen gaan maken.

    Het is daarom belangrijk nu eens op te houden om over de crisis te schrijven. Immers de huidige situatie is een onomkeerbaar overgangsverschijnsel naar een nieuw kennis- en innovatietijdperk. Een van oorzaken voor de huidige crisis is dat er te lang is vastgehouden aan werkwijzen, structuren , governannce en methodieken uit het achterliggende Industriële tijdperk;die dus duidelijk over hun houdbaarheidsdatum heen zijn.

    Het omvallen van bedrijven of organisaties – hoe tragisch dan ook voor betrokkenen - moet niet louter worden opgevat en omschreven als een bedreiging. Het is ook een schoonmaakactie die kansen voor vernieuwing en ondernemerschap biedt. In dit verband is de wurgende greep van banken op het MKB, door het bevriezen van de kredietverlening, ronduit absurd en belachelijk. De overheid steunt de bankwereld toch niet om het MKB, de motor van bedrijvigheid, de nek om te draaien? Politiek ingrijpen is hier zeker op zijn plaats.

    Riens Meijer

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.