Huizenzoeker bij Jaap vreest rentestijging en verwacht dalende prijzen

15 oktober 2008, 04:11

{title}

Jaap.nl blijft mij aangenaam verrassen. Waren zij de eerste die een blog hadden zodat bezoekers vrijelijk hun mening kwijt konden en JAAP zelf ook inzicht gaf in nieuwe ontwikkelingen, nu geven zij ook hun onderzoeken prijs via de Jaap Woningmarkt Monitor. Naar mijn mening een erg goede ontwikkeling in de huisenzoeksitesmarkt. Eindelijk wordt de eenzijdige etalage van woningen opengesteld voor interactie, en dat gaan er meer moeten doen!

Nu heeft JAAP dit natuurlijk niet zelf verzonnen, volgens mij hebben zij hun monitor en muis goed te luisteren gelegd bij hun Amerikaanse evenknieën Redfin, Trulia en Zillow. Deze websites zijn sowieso de moeite waard om eens nader te bestuderen om te kijken wat voor de Nederlandse markt interessante toepassingen kunnen zijn. Hans Voorn, directeur Jaap.nl, geeft aan dat: “… Amerikaanse sites als Realtor en Zillow veel statistieken weergeven en sentimentmetingen zoals wij nu hebben gelanceerd. We kijken daar goed naar en kijken wat we voor Nederland ook kunnen ontwikkelen. We gaan uitgebreide statistieken over de Nederlandse huizenmarkt produceren.” Deze transparantie zou in ieder geval tot gevolg kunnen hebben dat de consument een ander geluid te horen krijgt dan de navelstaarderige, zalvende en bemoedigende woorden van financiële adviseurs en makelaars. Deze hebben namelijk geen belang bij een correcte weergave van de weerbarstige werkelijkheid.

De JWM van Jaap zal regelmatig worden gepubliceerd om iedereen inzicht in de markt te geven. De uitkomsten zijn op dit moment niet verwonderlijk. Gezien de onzekerheid op de financiële markten, is niemand snel geneigd grote speculatieve uitgaven te gaan doen. Eerst cash-in dan pas cash-out. Dat bevestigt het eerste onderzoek van Jaap ook en het wordt tevens bevestigd door Huizenzoeker.nl. Oprichter Tusveld van Huizenzoeker.nl merkt via Emerce op dat er veel te koop staat: “Er is meer aanbod en mensen willen toch van hun huis af. Dan moet je het beter prijzen en net iets goedkoper in de markt zetten dan je buurman in de straat iets verderop.”

Ik ben ook zeer benieuwd wanneer een groot instituut als Funda zich wat meer op een hedendaagse manier gaat openstellen voor ‘het publiek’ en zich openstelt voor discussie tussen kopers en makelaars als bijvoorbeeld Trulia Voices. Gelukkig neemt de markt al een dergelijke wending; de eerste huizenzoeksites komen nu met een API zodat zij hun gegevens kunnen gaan delen met velen: Huizenzoeker, Jaap (met de Ja-api..) en NIKI bieden nu in meer en mindere mate die mogelijkheid. En delen werkt, zelf hebben wij geëxpirimenteerd met YouTube (via het AM YouTube kanaal) en de content wordt inderdaad gedeeld. Het openstellen van je gegevens zal dan ook de komende tijd nieuwe mash-ups gaan opleveren waarbij uiteindelijk de echte koper en verkoper het meest profiteren en dat is goed.

In ieder geval ben ik benieuwd wat dadelijk de nieuwe initiatieven van Jaap zijn. Hans Voorn: “In het algemeen is de markt in Amerika veel transparanter dan in Nederland. Dat is iets wat wij in Nederland graag willen verbeteren. Daar doen we in ieder geval veel moeite voor.“Laat maar zien, Jaap!

Hier nog wat inspiratie uit Frankrijk:

{title}

Specialist in interactieve communicatietoepassingen m.b.t. vastgoed en nieuwbouw in Nederland. Ik schrijf o.a. via mijn blog www.nieuwbouw20.nl over bedrijven, nieuwe internettoepassingen en websites. Bovendien worden er nieuwe inzichten, campagnes, personen en bedrijven behandeld die zich in de bouw- en ontwikkelingsbranche onderscheiden. Volg mevia @nieuwbouw20 of @fundament

Categorie
Tags

6 Reacties

    Matthijn

    Dit is wel een goed initiatief, maar het is best riskant om sentiment van consumenten als voorspeller te gebruiken. Nieuwsberichten die men leest of hoort, hebben invloed op het gevoel van mensen.


    15 oktober 2008 om 05:22
    nieuwbouw20

    @matthijn klopt dat het consumentensentiment natuurlijk per dag kan veranderen. Ik denk dat het wel zo is dat het een indicator is. Ik denk dat het belangrijk is dat de huizenzoeksites zich meer gan orienteren op interactie en daar kan een dergelijke “pol”l natuurlijk een rol in spelen. Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat je een sentiment monitor gekoppeld aan harde cijfers naast elkaar publiceert. Zo kan sentiment gescheiden worden van de weerbarstige werkelijkheid..


    15 oktober 2008 om 05:30
    Patrick Nijhof

    Een zeer goed initiatief. Ik denk dat transparantie in de woningmarkt meer dan welkom is. Een ander goed voorbeeld van transparantie vind ik de verkoopgeschiedenis op de huizenzoeksite van Direct Wonen.

    Ik ben het wel met Matthijs eens dat het gevaarlijk is om sentiment van consumenten als voorspeller te gebruiken. Termeer omdat dit onderzoek het eerste onderzoek is, een zogenaamde nul-meting en omdat het sentiment bij de consument momenteel wel erg weerbarstig is.

    Ik mis verder ook informatie over de populatie en de representativiteit van het onderzoek.


    15 oktober 2008 om 06:57
    nieuwbouw20

    @patrick niet alleen direct wonen heeft de geschiedenis ook miljoenhuizen.nl. en ik denk binnenkort iedereen. De consument weet heel snel dit soort informatie te vinden dus het heeft weinig zin voor de andere sites om dit soort informatie te blijven negeren.


    15 oktober 2008 om 07:02
    Matthijn

    @ Boris: Ik denk dat sentiment en economie (rentefluctuaties/kredietcrisis/stagnerende OG prijzen etc.) omgekeerd evenredig aan elkaar zijn. Gaat het goed met een economie, dan is het sentiment goed. Maar dat zegt niets over de toekomst. Ik ben altijd benieuwd naar de mening mensen als Warren Buffet en Nout Wellink.


    15 oktober 2008 om 08:03
    Hans Voorn

    @Patrick

    Berichtje van Jaap.nl: de populatie staat op de eerste slide, 1857 respondenten. Lijkt me wel representatief dus. Het totaal aantal huizenverkopers is 180.000, het totaal aantal zoekers schatten wij op 200.000 (beide voor koophuizen)

    Groet, Hans Voorn

    Jaap.nl


    15 oktober 2008 om 09:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!