De Pers positief in de pers

23 augustus 2008, 06:31

{title}Het gaat best lekker met het gratis dagblad De Pers. In juli 2008 verscheen nog overal in het nieuws dat ze mensen moesten ontslaan, er zou bijna 60.000 euro per dag verlies gedraaid worden en een jaar na start is de zaterdageditie gestopt. Na een moeilijke start, lees ik in de Volkskrant van donderdag 21 augustus dat Dagblad De Pers in 2009 uit de rode cijfers denkt te komen, onder andere door per 1 september 2008 de formule aan te passen.

De krant gaat zich meer richten op Economie omdat de proef met de Financiële Pers geslaagd is. Ben Rogmans (tegenwoordig directeur/uitgever) in De Volkskrant: ‘En het is journalistiek ook goed. Economie, finance, arbeidsmarkt, dat zijn toch de dingen waar het nu om gaat.’ Verder wordt de doelgroep aangescherpt tot hoogopgeleiden van pakweg 20 tot 45 jaar en wordt de distributie op kantoren fors opgevoerd. ‘Nu liggen we op tweeduizend kantoren, dat moet een veelvoud worden. Zodat we ook de mensen bereiken die niet met het openbaar vervoer reizen’, aldus Rogmans. In het Volkskrant-artikel meldt Rogmans ook, dat investeerder Marcel Boekhoorn nog steeds ‘trots’ op en ‘tevreden’ is over De Pers.

De Pers op internet

In het onderzoek van Cebuco (pdf) dat Marco eerder publiceerde blijkt dat De Pers de best bezochte site heeft van alle gratis dagbladen. Gemiddeld bereik in percentages Portals van gratis dagbladen (STIR):

  • DAG 4,6
  • Metro 1,1
  • De Pers 6,1
  • Sp!ts 4,6

Persoonlijk vind ik dit best knap als je bedenkt dat Spits en Metro al veel langer bezig zijn. Vorig jaar won De Pers nog de prijs van beste nieuwssite in de verkiezing van Website van het jaar 2007 van Online Awards. Een paar dagen geleden startte de andere verkiezing van Website van het jaar 2008 maar daar is De Pers niet genomineerd. Als De Pers in 2009 inderdaad uit de rode cijfers komt, blijkt het ondanks aanloopproblemen en verliezen goed mogelijk om uit het niets een gratis krant uit de grond te trekken. Wat denken jullie? Gaat het ze écht lukken om te overleven?

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Spijkert

    Sorry voor dit off-topic bericht maar waarom komt er geen Viral Friday meer ??


    23 augustus 2008 om 11:14
    Mark de Bruin

    Matthijs meldt mij net vanaf het terras: “Paul is op vakantie, volgende week weer viral friday! mag je

    commenten, ik zit op terras. :-)”


    23 augustus 2008 om 11:35
    RdeW

    Hoe zit dat met die verkiezing? Ik mis wel meer genomineerden in de verschillende categorieën? Is populariteit geen logisch eerste benchmark? Berust short list op commerciële belangen en vriendjespolitiek? Misschien wel leuk om hier eens onderzoek naar te doen door MF?

    R


    24 augustus 2008 om 04:16
    Rik Haandrikman

    @RdeW: Volgens mij worden in de shortlist voor de Website van het Jaar verkiezing alleen STIR-sites meegenomen.


    25 augustus 2008 om 05:28
    luuk.ros

    Volgens mij zijn Spits en Metro neergezet als gratis dagbladen en De Pers, net als Dag, veel meer als multimediaal nieuwsconcept (excusez le mot). Print-ads betalen vele malen beter dan online. Voor zover ik kan oordelen is Metro daarom commercieel een stuk gezonder, maar het is natuurlijk aan de mediawensen en -voorkeuren van adverteerders of dat zo blijft. Ik zou weleens willen weten hoe De Pers het doet ten opzichte van Nu.nl of NOS Teletekst online…


    25 augustus 2008 om 09:15
    Rik Haandrikman

    @ Luuk Ros: Aangezien De Pers en Nu.nl allebei bij de STIR aangesloten zijn is er wel het een en ander te vergelijken. Afhankelijk van de gekozen segmentatie is het bereik van Nu.nl zo’n 4 tot 6 keer groter dan dat van De Pers. Opvallen is dat ook in het segment waar de Pers zich op lijkt te richten, hoog opgeleiden, Nu.nl nog steeds een bereik heeft van 37,7% tegenover 7,4% voor De Pers. (gebaseerd op cijfers uit de STIR Webmeter™ van juni 2008)


    25 augustus 2008 om 09:45
    luuk.ros

    Oh da’s nog best veel, 7,4 procent. Ik heb het gevoel dat Spits overigens heel veel Traffic binnenkrijgt via Geenstijl. Zou zomaar het verschil kunnen uitmaken met het nogal vergelijkbare Metro.


    25 augustus 2008 om 10:08
    Bart

    Er is 0% kans dat De Pers eind volgend jaar geen verlies meer maakt. De enige onderbouwing die Ben Rogmans daarvan geeft in de Volkskrant is, dat ‘er rationeel gewoon geen reden waarom de adverteerders niet zouden komen’. Zo weet ik er nog wel een paar. Er is rationeel gewoon ook geen reden waarom Nederland in 2010 geen wereldkampioen voetbal zou worden. En er is trouwens rationeel ook geen reden waarom ik volgend jaar niet met Cameron Diaz getrouwd zou zijn.


    25 augustus 2008 om 11:00
    M de Boer

    Fijn om te weten. Voor die tijd maar even aandelen van voetbal international inkopen. En o ja, alvast gefeliciteerd met Cameron Diaz.


    26 augustus 2008 om 22:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!