Tessa Sterkenburg lanceert The Next Speaker
Vrijdagmiddag lanceerde Tessa Sterkenburg The Next Speaker, een nieuw sprekersbureau dat sprekers vertegenwoordigt die gespecialiseerd zijn in nieuwe media, nieuwe technologie, innovatie en ondernemerschap. De lijst van sprekers leest als een ‘wie is wie’ in internetland. Op de lijst van sprekers vinden we o.a. Erwin Blom, Oscar Kneppers, Francisco van Jole, Richard Derks, Boris Veldhuijzen van Zanten en Werner Vogels.
“The Next Speaker is ontstaan toen ik van verschillende kennissen hoorde dat ze vaak gevraagd werden voor lezingen, maar daar eigenlijk nooit voor betaald werden. Omdat ze het vervelend vonden om te onderhandelen, gingen ze vaak maar helemaal niet in op de uitnodiging. Veel van hen zijn zelfstandig ondernemer en hebben hun tijd hard nodig om hun eigen business op te zetten.Toen ik hierover verder ging vragen, bleek ik al snel een behoorlijk aantal mensen te kennen die in het zelfde schuitje zaten.” aldus Sterkenburg. “Zonde, want aan de andere kant weet ik dat het voor werknemers binnen bedrijven (ik heb zelf 10 jaar bij Reed Elsevier gewerkt) juist vaak weer lastig is om altijd op de hoogte te blijven. Als je veel van je tijd besteed aan surfen, blogs bijhouden, rss feeds lezen, of zomaar iets nieuws opzetten wordt dat niet altijd gewaardeerd.”
Zelf sta ik ook op de lijst van next speakers. Kon er helaas niet bij zijn afgelopen vrijdag, maar wens Tessa bij deze heel veel succes met The Next Speaker. Wil nog wel graag een keer horen wat ze nu precies bedoelt met de next speaker. Heeft dat te maken met de inhoud van de sprekers, de manier van presenteren of de events waarop de sprekers komen te spreken?
Hi Marco, The Next Speaker slaat op een nieuw soort spreker dat hier gepresenteerd word. In plaats van bekende Nederlanders gaat het bij The Next Speaker om de inhoud en wel om de nieuwste ontwikkelingen binnen nieuwe media en nieuwe technologie. De volgende generatie sprekers dus!
Lijkt me slim en overzichtelijk voor de grijze massa.. echter zou ik de site ook in het engels uitvoeren, voor als er iemand op LeWeb ofzo moet (s)preken en/of aangeven wie dit (in Engels spreken) kan en niet 😉
@Tessa: dank voor je reactie; helder!
@Kjeld: om eerlijk te zijn lijken me de congressen niet het meest interessant om je op te richten als sprekersbureau. Veel congressen hebben beperkt budget voor sprekers en kiezen daarbij dan vaak ook nog voor betaalde publiekstrekkers uit het buitenland. Veel interessanter zijn de bedrijfsevents en kleinschaligere sessies zoals workshops. Moet ook eerlijk zeggen dat ik die als spreker veel leuker vind dan grote congressen en ik denk dat het voor toehoorders interessanter is om naar kleinschaligere events te gaan.
@Macro: En hoeveel mensen in het Top Management in het NL bedrijfsleven zijn “niet-nederlands” ik gok best wel veel. Maar het is maar een tip.
@Kjeld: begrijp niet helemaal je laatste opmerking in relatie tot je eerdere opmerking. Je bedoelt dat veel organisatoren van events Enegelstalig zijn? In dat geval is tweetalig voor de site zeker een goede suggestie!
@Marco @Kjeld de site wordt zeker ook in het engels vertaald, nog even uitzoeken hoe ik dat precies ga doen. Veel bedrijven in Nederland zijn tweetalig, bovendien zijn er een aantal sprekers bij The Next Speaker die alleen engels spreken!
Het is mijn ervaring dat ondanks er ‘veel’ bedrijven zijn die tweetalig zijn, het overgrote deel (en dat is meer dan 95%) van de bedrijven (en netwerkclubs, overheden en non-profit organisaties) voor hun sevent een Nederlandstalige spreker willen. Dan komt de boodschap veel beter over.
Vaak willen bedrijven wel een ‘internationale spreker’ als trekker. De kans dat je een dergelijke spreker ergens anders weer tegenkomt, is vrij klein, dus de wetten van schaarste spelen dan een rol.
Ik zou bij een nieuw sprekersbureau dan ook niet direct een tweetalig website opzetten. Veel te veel kosten en onderhoud en te weinig rendement.
@Owen: steeds minder sprekers zijn exclusief. Dit omdat sprekers tegenwoordig ook via een website een eigen boekingskanaal hebben. Daarom zijn sprekers vaak ook direct te boeken. Wel hanteren sprekers vaak een uniform tarief om te voorkomen dat opdrachtgevers gaan ‘shoppen’ en de laagste prijs wordt uitonderhandeld. Daar wordt niemand blij van.
Toch heeft het wel zin via een bureaus te boeken. Er komt bijvoorbeeld een degelijk contract tot stand en er kan iets worden geregeld als er iets met spreker gebeurd, bijvoorbeeld bij ziekte. Verder kan een bureau een hele dag programmeren, kent de sprekers en de klant. En kan de klant dus adviseren.
In Australie hebben bureaus vaak sprekers een deal met zogenaamde kickback-fees. Als er dan iemand in de zaal zit, die de spreker weer wil boeken, dan krijgt het bureau ook weer een deel van de fee.
Zo is iedereen weer blij.
Goed idee en mooie lijst sprekers! Misschien nog wat meer vrouwen op de lijst? 🙂
Recruitment en nieuwe media staat vast nog niet op het programma van the next speaker. Zie geen enkele spreker op dat vlak (niet dat er zoveel zijn) maar toch.
@Owen van Dijk prijzen zijn inderdaad per spreker en per evenement verschillend, als je geinteresseerd bent neem even contact met me op! De meeste sprekers laten al hun boekingen via The Next Speaker verlopen.
@Laurens Working on it!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!