Mobiele telefonie belangrijke groeimarkt adverteerders

26 mei 2008, 19:54

Competitive moves of players in the mobile advertising value chain

Mobiele telefonie is de komende jaren een belangrijke groeimarkt voor adverteerders. Telecombedrijven moeten hier op inspringen, anders lopen ze inkomsten mis aldus het Amerikaanse aviesbureau Arthur D. Little in het vandaag verschenen rapport A Mobile Playground: How mobile operators can monetize mobile advertising (pdf).

Voor de Europese markt voorspelt Arthur D. Little dat adverteerders de komende vier jaar jaarlijks ongeveer 60 procent meer budget vrijmaken voor mobile advertising. Grotendeels gaat het daarbij om reclame via voicemails of sms. De groei hangt samen met de opkomst van mobiel breedbandinternet die volgens het bureau over vijf jaar een penetratie zal hebben van ongeveer 50 procent.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Nick Meijer

    Interessant stuk. Je hoort het laatste half jaar overal, dat de advertentiemarkt op mobiel nu echt op doorbreken staat. Het gaat zeker een heel belangrijke rol spelen, mijn insziens met name in de context van het “mobiel zijn”, als verbindend element tussen andere (interactieve) kanalen. Als location based dan goed van de grond komt, kan je prachtig (actiegericht) adverteren.


    27 mei 2008 om 04:39
    Wouter

    Ondanks alle commerciele plussen die met mobile advertisement mee komen hoop ik stiekem dat de advertentiewereld van het medium mobiele telefonie afblijven. De stormvloed aan digitale advertenties per mail en op websites e.d. storen mij eerder dan dat ze mij blij maken.


    27 mei 2008 om 05:56
    Sander

    @Wouter

    Deze ‘stomvloed’ zal bij mobile advertising veel minder spelen, omdat de kosten van een SMS Mailing voorlopig (vele malen) hoger zijn dan bijvoorbeeld een e-mailing.


    29 mei 2008 om 16:36
    media

    Lekkere kop deze week op de voorpagina van Adformatie: “Mobile Advertising geen groeiplatform”. Dit zou blijken uit onderzoek van Accenture. Wie heeft er nu gelijk? Accenture of Arthur D Little?


    30 mei 2008 om 13:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!