Information overload: consument wikt, e-mail beschikt

7 mei 2008, 11:27

{title}We leven in een informatiemaatschappij, met een overvloed aan gegevens. Vooral e-mail draagt bij aan de ‘information overload’. Maar consumenten zullen eerder tijdschriften, kranten en andere informatiebronnen schrappen dan e-mail. Dat blijkt blijkt uit een onderzoek van Ruigrok | NetPanel in opdracht van het nieuwe trendmagazine Second Sight.

Twee derde van de Nederlanders heeft last of zelfs (in 15 procent van de gevallen) zeer veel last van te veel informatie. Dit blijkt uit het onderzoek onder 514 consumenten. Enkele andere uitkomsten bevestigen het beeld dat we te veel informatie te verstouwen krijgen. Bijna driekwart van de mensen omschrijft de hoeveelheid informatie die ze ontvangen met veel of veel te veel. Een kwart geeft aan zich hier (heel) vervelend bij te voelen. 39 procent van de mensen wordt zelfs ‘gek’ van de dagelijkse informatie die ze tot zich zouden moeten nemen. De grootste boosdoener? Internet, of liever gezegd e-mail, zegt 69 procent van de respondenten.

Nederlanders ervaren loterijen, zoals de Postcodeloterij en de Bankgiroloterij, als de grootste verspreiders van ongewenste informatie. Ook hekelt men kredietverstrekkers (zoals DSB bank, met de merknamen Frisia en Becam).

Maar wat blijkt? Men zou e-mail minder graag missen dan andere, als prettiger ervaren informatiebronnen zoals de mobiele telefoon en betaalde kranten en tijdschriften. Vooral die laatste twee bronnen blijken in ons leven makkelijk te missen: twee op de tien mensen zouden betaalde kranten en tijdschriften weglaten als ze een bron zouden moeten weglaten uit hun dagelijkse informatiestroom. Slechts 15 procent stemt voor e-mail.

Tijdschriften en kranten gaan in de ogen van de consument bijzonder goed om met de verspreiding van informatie. Zo worden ze erom geprezen dat ze slechts sporadisch e-mail versturen. Dat lijkt verstandig: deze traditionele media kunnen het zich slecht veroorloven om te veel rond te mailen, want daarvoor is hun positie te zwak. Een krant of een tijdschrift is leuk, maar e-mail is onmisbaar.

Een uitgebreid artikel op basis van het onderzoek staat in het eerste nummer van het nieuwe blad Second Sight. Second Sight is een platform voor trends en trendwatching, opgezet door Jan Bletz en Andrea Wiegman.

Andrea Wiegman
eigenaar, uitgever bij SECSI Media

Ik ben net samen met Jan Bletz Second Sight gestart. Second Sight is het nieuwe platform voor trends en trendwatching. Het platform bestaat uit een magazine (10 keer per jaar), de uitgebreide en interactieve website (vanaf juni 2008 in de lucht), een wekelijkse e-mail trendletter en events als de TWOTY-awards. Centraal staat het veranderende consumentengedrag. Eerder hebben Jan en ik het blad Eye opgezet. Eye hebben we 11 jaar lang met veel plezier gemaakt, samen met een enthousiaste groep trendwatchers, (markt)onderzoekers, strategen en andere experts op het gebied van consumentengedrag. Al deze medewerkers werken nu ook mee aan Second Sight. Naast Second Sight houd ik me nog bezig met het fenomeen storytelling. Daarvoor heb ik in 2003 Gloed opgericht en diverse leuke projecten gedaan. Zo nu en dan geef ik gastcolleges over eigentijdse branding. Ik heb mijn ervaring opgedaan bij verschillende uitgeverijen als VNU Business Publications, Quote Media, de Telegraaf Tijdschriften Groep en Springer Uitgeverij. Studies: Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam (1992-1997) en de post-academische opleiding Fashion, Design & Strategy aan de Hogeschool voor Kunsten in Arnhem (2002-2003).

Categorie
Tags

8 Reacties

    evroekel

    Als Internet/Email de ‘boosdoener’ is, vind ik het verrassend dat ze als eerste juist de betaalde tijdschriften en kranten de deur uit doen, terwijl die ook nog eens bijzonder goed omgaan met de verspreiding van de informatie aldus de respondenten.

    Waarom dan niet eens opschoning houden in de email? Eens wat minder sites bezoeken, RSS-feeds beter filteren etc. Of voegen betaalde tijdschriften/kranten weinig meer toe aan de info overload via de andere media?


    7 mei 2008 om 11:58
    andrea wiegman

    Dat is inderdaad opmerkelijk… het meest opmerkelijke resultaat van dit onderzoek zelfs.

    Je tipt iets goeds aan. We blijken zo afhankelijk te zijn van e-mail.

    Een interessant gegeven, opgebouwd in minder dan 15 jaar tijd


    7 mei 2008 om 12:10
    wendyvanesveld

    En vanmorgen hoorde ik in Goedemorgen NL dat de stress die te veel mail oplevert, 10 punten van je IQ afsnoept. Ze maakten daar de vergelijking met een joint roken; dat kost je maar 4 punten van je IQ.


    7 mei 2008 om 13:01
    andrea wiegman

    Leuke discussie. Vergeetachtiger zullen we worden, zo melden de eerste trendwatchers al.

    Laten we er verder over kletsen op het launchfeestje van het eerste nummer van Second Sight over het thema OVERVLOED, feestje is bij Ruigrok | NetPanel, woensdag 14 mei a.s., vanaf 17.00

    Silodam 1 a

    Wel van te voren even aanmelden graag, dat kan via feest@secondsight.nl


    7 mei 2008 om 14:29
    mgvandenbroek

    @Andrea: Weet je zeker dat je genoeg drinken en hapjes hebt? Nu komt vast IEDEREEN, let maar op, zul je altijd zien!


    7 mei 2008 om 14:32
    chi666

    Tja, vind het altijd bijzonder dat mensen zoveel e-mail ‘stress’ hebben, maar ondertussen geen RSS gebruiken. Ik heb nagenoeg geen enkele e-mail nieuwsbrief meer en elke niet persoonlijke mail is due meteen spam en gaat onder de delete knop (enige uitzondering is die van Tivoli). Het is denk ik maar hoe je er zelf mee omgaat.


    7 mei 2008 om 18:55
    tUhWneFDIo

    tramadol online tramadol get high off – tramadol 50mg tablets high


    16 oktober 2013 om 16:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!