• Usability & design
    wordt gesponsord door

Wordt AH.nl de winnaar van de usability award 2008?

Wordt AH.nl de winnaar van de usability award 2008?
, ANWB
@mdebruin

Wordt AH.nl de winnaar van de usubility award 2008? Sinds vandaag zijn de uit de 64 inzendingen slechts 5 genomineerde sites gekozen om kans te maken op de usuability award 2008. De suggesties die eerder op marketingfacts.nl werden gegeven zijn helaas niet genomineerd. De genomineerden zijn: Aegon Bank, Albert Heijn, Wereld Natuur Fonds, Meander Medisch Centrum en Zomoto. Als je de winnaars van de voorgaande jaren bekijkt, zou je zeggen dat AH.nl de meeste kansen maakt. Ook als je de sites toetst aan de webrichtlijnen van W3C zou AH.nl winnen. Tot 8 mei kun je op usabilityaward.nl je stem uitbrengen. Maar eerst is het tijd voor een stemming hier op marketingfacts!

Met name de keuze van zomoto.nl is naar mijn idee een opmerkelijke keuze. Deze site is bij veel mensen waarschijnlijk nog onbekend. Zelf omschrijven ze zich als “een nieuwe auto website die consumenten helpt om de beste autodeal te zoeken”. Het managementteam bestaat wel uit twee zeer bekenden: Marque Joosten en Marijn Pijnenborg. Zij stonden eerder aan de wieg van Freeler, de eerste gratis internet service provider. Vanaf 2001 waren zij zes jaar lang verantwoordelijk voor Funda, de succesvolle en veruit grootste onroerend goed site van Nederland.

De winnaars volgende de webrichtlijnen van W3C
Als het voldoen aan de webrichtlijnen van W3C een belangrijk criterium zou zijn om te kunnen winnen, dan zou dit de einduitslag worden:

1. AH.nl 1 error
2. WNF 10 errors
3. Zomoto 24 errors
4. Meander MC 26 errors
5. Aegonbank 38 errors


Delen

0
0


Er zijn 20 reacties op dit artikel

  • AH is standaard offline als ze iets introduceren. Ik begrijp pieken die hoog zijn, maar we hebben het wel over AH.

    geplaatst op
  • Je kunt na het uitbrengen van je stem hier op MF natuurlijk ook op usubilityaward.nl je stem uitbrengen.

    @Dave: misschein was het een tijdelijk hickup want bij mij doet hij het gewoon.

    geplaatst op
  • @Mark: ik denk dat Dave wijst op de eerdere problemen bij AH.nl.

    geplaatst op
  • @Marco: ah, als ik dan de eerste reactie lees op jouw artikel dan snap ik nu waarom ah.nl is henomineerd. Zit Ruben niet in de jury ;-)

    geplaatst op
  • Het voldoen aan de W3C-richtlijnen voor HTML is belangrijk bij een prijs als deze, maar niet doorslaggevend. Dit blijft immers een momentopname en je neemt in je overzicht eventuele extra fouten in achterliggende pagina's niet mee. Het zegt maar weinig over hoe vooruitstrevend een site is op het gebied van usability.

    geplaatst op
  • Optimale usability is optimale conversie. Wat dat betreft verwacht ik dat AH scoort. Call To Action is daar het sterkst en meest logisch uitgevoerd.

    geplaatst op
  • Het eerste wat ik dacht toen ik het lijstje zag was... "slechts 5 genomineerden!?" Is de voor selectie zo grondig dat er uiteindelijke maar een handjevol overblijft?
    En ik zou ook best willen weten hoeveel en welke inzendingen er zijn gedaan. Kan natuurlijk zijn dat ik die lijst over het hoofd heb gezien.

    geplaatst op
  • @Charles: er waren 64 inzendingen. Ik heb contact gehad met de organisator maar de totale lijst wordt niet bekend gemaakt. Wel begreep ik dat er een flink aantal sites bij zaten die niet aan de inschrijfregels voldeden bijzaten. We weten dus ook niet of onze suggesties erbij zitten

    geplaatst op
  • @Mark: Ik denk dan aan de Spinawards met 2 inspiratie dagen waarbij genomineerden zich konden uitspreken. Heel erg informatief en wat mij betreft een top concept. Heel erg leerzaam en open van opzet. Juist, of ook, op het gebied van usability zou deze ehh.. 'toegankelijkheid' een goede zaak zijn.

    geplaatst op
  • @Mark de bruin; leuk artikel.

    Bij AEGON Bank hebben we je signaal opgepikt en onze frontpage in ieder geval W3C compliant gemaakt. Aan de andere pagina's wordt gewerkt.

    Het linkje achter AEGON Bank verwijst trouwens naar WNF

    geplaatst op
  • @Wout: ik heb de link aangepast. Inderdaad nul fouten!

    Dus dan is de nieuwe lijst:

    1. Aegonbank 0 errors
    2. AH.nl 1 error
    3. WNF 10 errors
    4. Zomoto 24 errors
    5. Meander MC 26 errors

    geplaatst op
  • Hoewel het Meander MC misschien de meeste errors heeft, vindt ik het wel de beste als het gaat over uitstraling en layout. Erg overzichtelijk en ook oudere mensen (meestal klanten van een ziekenhuis) kunnen de site erg goed begrijpen. Dat kan niet van alle kandidaten gezegd worden!

    geplaatst op
  • Leuk om de genomineerde sites te checken op conformiteit aan de W3C richtlijnen, maar met usability heeft het weinig te maken. De W3C richtlijnen richten zich op het netjes coderen en daarmee het [url=toegankelijk maken van websites voor gebruikers met alle soorten browsers (waaronder screenreaders voor mensen met een visuele handicap) en zoekmachines.

    Usability (gebruiksvriendelijkheid) gaat over het al dan niet kunnen gebruiken vaneen site/product om er het beoogde doel mee te bereiken. Met een gebruiksvriendelijke site kan je makkelijk, snel en goed. Dat de site toegankelijk is met de browser die je daarvoor wil gebruiken is dan natuurlijk een randvoorwaarde, maar verre van de belangrijkste: de juiste functionaliteiten, taalgebruik dat aansluit op je eigen woordkeuze en begripsniveau en de juiste informatie op het juiste moment zijn bij het beoordelen van usability belangrijkere factoren.

    geplaatst op
  • Voor zover ik snel kan zien waren de meeste sites die door de MF reageerders werden aangedragen gewoon niet ingezonden om mee te doen. Denk met name aan Hema.nl die ik veel hoorde. Als een organisatie of webbouwer de site niet aanmeldt, kunnen wij hem ook niet naar de laatste 5 a 10 laten doorgaan :)

    Ik ben nu bezig een stuk te schrijven voor de usability award site waarin ik een aantal van de afvallers en de redenen voor het afvallen doorneem.

    geplaatst op
  • @Ruben: dan heeft mijn artikel toch weer stof tot schrijven gegeven ;-) Succes met je artikel. Plaats je de link ook hier?

    geplaatst op
  • Er zaten inderdaad een aantal kleine puntjes in. deze hebben wij eruit gehaald en de website heeft nu 0 errors. Bedankt voor de check en wat ons betreft mag je het lijstje wel aanpassen :)

    geplaatst op
  • Waar is Mexx.nl? Die site vind ik vrij goed geworden.

    Anyway. Aegonbank.nl gaat gelijk de fout in: wat is er met dat Usability nominatie logo en waarom is het op zo'n vreemde plek neergezet? Alsof de gebruiker daar iets aan heeft.
    2x contact op de pagina.
    Contact, Sitemap, over Aegon in hetzelfde menu... Werken bij Aegon onderaan, naast de disclaimer.
    4x Alles over...
    De ene keer heet het pensioen, daarna pensioenen.
    Als het hypotheken is, moet het dan ook niet verzekeringen zijn? Of is enkelvoud niet verstandiger. Niet bepaald consistent, maar missch is dit wel optimaal...

    Grootste fout die ik zo tegenkom is de 'loop' bij Email ons uw vragen: ik zie a) nergens een emailadres staan. b) daar kan ik nog een keer op Email ons klikken, maar kom ik weer op dezelfde pagina uit...
    Geweldig is ook dat emailadres invullen verplicht is, en bevestigingsemailadres ook... Moet je dus 2x je adres invullen.
    Het bolletje dat 'verplicht' aangeeft heeft trouwens zeer weinig contrast met de achtergrond, dus ik vraag me af of sommige gebruikers het wel zien op hun slecht ingestelde monitor.
    Als het dan toch per se via hun website moet, waarvoor bieden ze niet de mogelijkheid om te Skypen oid?
    Als laatste: vanaf http://www.aegon.nl/ kan ik nergens een link vinden naar aegonbank.nl.
    Maar goed Aegon en Aegon Bank zijn natuurlijk twee totaal verschillende bedrijven.
    Net als Casema en Casema klantenservice totaal gescheiden zijn (waren?), maar dat is weer een ander verhaal :)

    geplaatst op
  • Vergeet ik nog te zeggen dat de font-size weer eens veel te klein is.

    geplaatst op
  • @ Robert Siekmann

    Ik ben benieuwd wat je van de website welke wij voor Meander Medisch Centrum hebben ontwikkeld vindt.

    geplaatst op
  • Vandaag is de winnaar bekend geworden: WNF. Ik had het dus mis ;-(

    Zie het artikel op MF:
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/wereld_natuur_fonds_wint_usability_award_2008/'

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.