Update Top 100 Marketing- en Communicatieblogs

15 april 2008, 18:31

Top 15 Marketing- en Communicatieblogs April 2008

De Chinareis en de betrekking van het nieuwe kantoorpand hebben er voor gezorgd dat de update van de Marcom Top 100 deze maand even op zich heeft laten wachten. Nu zijn er deze maand ook geen grote veranderingen te melden. De top 3 blijft ongewijzigd met Dutchcowboys aan kop, gevolgd door Frankwatching en Molblog.

Belangrijkste stijgers in de top 15 zijn Mediaonderzoek.nl (+3 plaatsen), Mensmerk (+3), De nieuwe reporter (+8) en Reclamewereld.blog.nl (+15). Deze maand zijn er geen extreem grote stijgers of dalers te melden.

Aardig is dat ik afgelopen week een email ontving van Rogier van Wagtendonk die een erg leuke mashup heeft gemaakt van de Marcom Top 100 in Yahoo Pipes die hij de MarcomUberFeed heeft genoemd. Deze feed haalt de 100 blogs opgenomen in de Marcom top 100 lijst op uit een tekstbestand. Vervolgens gaat Yahoo Pipes langs AideRSS waar elk artikel wordt beoordeeld op het aantal comments, delicious bookmarks, etc. Aanrader!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

24 Reacties

    jeroenmirck

    De lijst wordt inderdaad een scheef vehikel als je SEO-truukjes (Technorati wordt overduidelijk door sommigen gemanipuleerd) gaat koppelen aan een kwaliteitsoordeel ‘van de redactie’. Zeker als dat kwaliteitsoordeel nooit lijkt te worden aangepast. Zo is het zonder Technorati-trucs bijna onmogelijk om met een 5 als rapportcijfer de Marcom Top-100 te halen, ook al weet je dat je content even goed is als die van mensen die twee jaar geleden blijkbaar een nipt zesje hebben gescoord (en dat nu nog steeds hebben). Begrijp me goed: alle waardering voor al het rekenwerk, maar ik vind het nu toch vooral de SEO Top-100… en dat heeft weinig met inhoudelijke kwaliteit te maken.


    15 april 2008 om 21:42
    media

    @Marc, Jeroen: ik worstel al een tijdje met de invloed van Google PageRank (PR) en Technorati Authority (TA) op de eindscore. We hebben destijds al een gewicht ingevoerd maar dit lijkt nog steeds onvoldoende om te voorkomen dat sites die zich helemaal richten op PR en TA hoog in de Marcom Top 100 komen.

    Vwb het redactionele kwaliteitsoordeel, deze wordt wel degelijk maandelijks bekeken. Echter, er zijn maar zelden blogs die in een maand een volle punt vooruitgaan. Wat je wel vaak ziet is blogs die niet meer up to date zijn. Die blogs zakken dan in hun score.

    Ik houd me overigens aanbevolen voor suggesties voor een betere berekening van de eindscore.


    16 april 2008 om 03:02
    loket

    Manipuleren met Tecnodati? ‘k Zou niet weten waar te beginnen. Weet sinds kort pas wat het is . . .


    16 april 2008 om 03:38
    media

    @Peter: manipuleren is ook helemaal niet nodig als je gewoon een goede blog hebt (zoals in jou geval). Sommige blogs zijn bagger maar weten door manipulatie toch een hoge PageRank of Technorati Authority te halen. Die scoren dus iha goed in dit soort toplijstjes. Misschien moeten we hiervoor maar eens een meldknop voor maken. Het is namelijk niet te doen om maandelijks 200+ blogs handmatig te controleren op dit soort zaken.

    Nu denk ik overigens dat het in de top-15 wel mee valt of weet iemand van blogs die dit wel doen?


    16 april 2008 om 03:44
    loket

    @Henri We zitten zo te zien in hetzelfde schuitje . . .


    16 april 2008 om 04:43
    Marc

    Technorati: het lukt een aantal blogs om interne links ook mee te laten tellen.


    16 april 2008 om 05:45
    media

    @Marc: hoe werkt dat dan?


    16 april 2008 om 05:51
    evroekel

    Zal ik eens een knuppel in het hoenderhok gooien om een discussie los te krijgen?

    Voor een opschoning van de lijst zouden we (nog) meer waarden moeten hechten aan oordeel van community en dus rapportcijfers en stemmen heel zwaar moeten meetellen en Pagerank etc. niet of vrijwel niet. Tevens rapportcijfers splitsen naar aantal factoren actualiteit, authenticiteit, bijdrage aan vak interactieve marketing etc. ? Kortom meer waarden hechten aan beoordelingen door mensen dan “machines”.


    16 april 2008 om 06:04
    media

    @Erik: prima suggestie maar heb je enig idee hoeveel discipline dat vraagt van de betrokkenen iedere maand?


    16 april 2008 om 06:08
    ErwinVanLun

    @Erik: uiteindelijk ben ik met je eens dat waardering het zwaarst zou moeten tellen. Het punt dat ik ondervindt bij stemmen is dat sommig publiek, noem het traditioneler publiek, zich meer gedragen als lezers dan als participanten. Dat betekent dat je een hoge waardering kan krijgen, veel bezoek, maar als je oproept om bvb te stemmen, mensen dus eerst lid moeten worden van MF. Voor mijn publiek is dat bijvoorbeeld vaak een stap te ver.

    Oplossingsidee: stel dat elke site die mee wil doen nu een scriptje installeert dat MF ‘pingt’ en een MF cookie meegeeft. MF kan dan de cookies combineren en bezoek over verschillende sites heen meten. Dan kan je dus maken: ‘mensen die deze site waardeerden, (of regelmatig bezoeken), waarderen ook deze site’. En het wordt helemaal mooi als het ook nog aan LinkedIn gaan koppelen: mensen uit jouw netwek, waardeerden de afgelopen maand deze site het meest.

    Dan gaat het dus niet meer om lijstjes (wat vind de massa), maar om aanbevelingen op individueel niveau. Dan wordt je relevant.

    Is da wa?


    16 april 2008 om 06:38
    media

    @Erwin: klinkt als een goed idee; zouden de jongens van Onstuimig eens naar moeten kijken of het technisch ook haalbaar is!


    16 april 2008 om 06:42
    jeroenmirck

    @Erik van Roekel: “… bijdrage aan vak interactieve marketing …”

    Volgens mij is hier sprake van een positioneringsmisverstand. De Marcom Top-100 gaat – neem ik aan – over marketingcommunicatie in de volle breedte, dus niet alleen over interactieve marketing. Goed, er zijn relatief veel blogs die daar op focussen, maar het zou niet moeten uitmaken waar een blog over schrijft, zolang het maar valt binnen het vakgebied van marketingcommunicatie. Sterker nog: ik lees liever ook eens een specialistische blog over PR (public relations bedoel ik, geen PageRank) dan de zoveelste weblog over zoekmachinemarketing. Die originaliteit qua onderwerp zou ook gehonoreerd mogen worden.


    16 april 2008 om 06:47
    evroekel

    Goede suggesties! Zitten zeker aantal ideeen tussen die we nader moeten bekijken.

    @Marco: heb je enig idee, waar het naar toe gaat met de Marcom top100 als we zo door gaan 😉 En denk dat het wel mee valt. Een blog verandert niet echt 180 graden in een maand. Zeker de Marcom top100 mag ook wat inspanningen kosten, dan maar 5 artikelen in de maand minder.

    @Jeroen: Goede correctie. Postionering is inderdaad marketingblogs, hoewel de focus nu vaak op interactief vlak ligt, maar ben het met je eens hoor. Was iets te rap opgeschreven.


    16 april 2008 om 07:11
    -Marc van Maanen-

    Ben het eens met het vertekende beeld dat door mn Technoratio wordt veroorzaakt.

    Misschien moet inderdaad de menselijke factor zwaarder meewegen… Al kan dat ook weer leiden tot een bepaalde ‘blindheid’ of onderwaardering voor sommige blogs/sites misschien. De ultieme mix daarin is lastig.

    @Rogier v Wagtendonk –> Marcom Uberfeed:

    Leuk dat je Marcom Uberfeed genoemd en gelinkt wordt. En mooi dat er hier weer reacties, commentaar en tips op binnenkomen. Weer wat te tweaken dus.

    Leuk he Yahoo pipes. Nog geen spijt dus dat ik heb gezorgd voor je nieuwe ‘verslaving’….? 😀

    : Marc


    16 april 2008 om 07:51
    Karel Geenen

    Ik ben 1 van de personen die zijn weblog een hogere Technorati score heeft toegekend. Voordat ik mijn uitgebreide verhaal doe zal ik eerst uitleggen hoe je Technorati kunt bespelen:

    Het werkt heel eenvoudig. Maak een lijst van ALLE pagina’s op het web die een link naar je website hebben. Deze lijst ping je dan bij Technorati. That’s it…

    Is dat spam? Daar kunnen we over discussiëren. Het maken van een sitemap en deze aanmelden bij Google Webmaster is dan in principe hetzelfde. Want webmasters die niet weten hoe dit werkt krijgen misschien niet al hun (belangrijke) pagina’s in de zoekmachines. Het al dan wel of niet gebruiken van een sitemap is overigens een hele andere discussie maar ik neem aan dat jullie mijn punt begrijpen.

    Toen ik anderhalf jaar geleden begon met bloggen was één van mijn doelen om hoog te scoren bij de Marcom top 100. Achteraf bekeken een raar doel. Want mijn ego stond hier centraal in plaats van mijn lezers.

    Voor mij persoonlijk heeft de Marcom top 100 geen waarde meer. Het is leuk voor je ego maar het biedt geen meerwaarde voor de kwaliteit van mijn blog of voor mijn lezers.

    Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer het enorm dat er mensen zijn die een dergelijke lijst willen bijhouden en ik vind ook dat ze dit ontzettend goed en professioneel doen.

    Verder heb ik Technorati niet bespeeld om hoger in deze lijst te komen (wat overigens wel is gelukt). Ik heb dit gedaan omdat ik het interessant vind om dingen te testen en ik benieuwd was of dat het ook echt werkt.

    Ik besef dat de kans nu groot is dat ik uit de Marcom top 100 wordt geschopt. Wel wil ik duidelijk maken dat ik waarschijnlijk de enigste ben geweest die deze techniek heeft toegepast. Anderen die ook omhoog zijn geschoten in de Technorati ranking hebben dit dus aan mij te “danken”. Hen treft dus geen enkele schuld.

    Ook al wordt ik uit de Marcom top 100 geschopt, ik blijf Marketingfacts bezoeken. Oja, en ik blijf bloggen voor mijn lezersgroep!


    16 april 2008 om 08:32
    media

    @Karel: Er wordt niemand uit de Marcom Top 100 geschopt tezij je stopt met bloggen of in het Engelands begint te bloggen 😉 Dank voor de toelichting!


    16 april 2008 om 08:35
    -Marc van Maanen-

    O ja: Qua verschuivingen: Adfoblog zal tzt wel verdwijnen als eigen notering natuurlijk…

    : marc


    16 april 2008 om 09:01
    Sjef Kerkhofs

    @ Rogier: Handige ‘Uberfeed’ !! Ik heb hem zeker gebruiken, scheelt weer tijd 🙂

    Dankje!


    16 april 2008 om 12:33
    Tim Huijbers

    “Deze maand zijn er geen extreem grote stijgers of dalers te melden”

    Ik zie m’n site met 62 plaatsen stijgen naar nummer 36, toch wel flink 😉

    (mede dankzij het wat meer publiekelijk maken van m’n blog, een hogere technoratie (overigens niets speciaals aan gedaan, gezien de discussie die hierover loopt) en een paar enkele stemmen.

    Dit stimuleert wel om ook in drukke tijden zoals afgelopen maand de blog bij te blijven houden.


    17 april 2008 om 06:49
    Marc

    Opvallend stil hier over het gedoe met Technorati. In de Taj Mahal van de Nederlandse Interactieve Marketing mag je toch wel enige kennis verwachten over het onderwerp. Dus toch gesjoemel?


    17 april 2008 om 12:14
    Karel Geenen

    @Marc

    Zie mijn reactie hierboven…


    17 april 2008 om 12:23
    Marc

    @Karel marc en marvg is dezelfde persoon, sorry. Ik zei al dat wat jij doet legaal is.


    17 april 2008 om 12:27
    RubZie

    Marc, over dat technorati gebeuren is vorige maand al vrij veel geschreven. Het is eigenlijk niet zo spectaculair, laat staan illegaal. Behalve als wat jij zegt over interne links ook waar is, maar die indruk heb ik niet. Het is nogal makkelijk te controleren voor technorati, dus onwaarschijnlijk dat ze dat niet automatisch filteren.a


    18 april 2008 om 20:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!