• Usability & design
    wordt gesponsord door

Update Top 100 Marketing- en Communicatieblogs

Update Top 100 Marketing- en Communicatieblogs

Top 15 Marketing- en Communicatieblogs April 2008

De Chinareis en de betrekking van het nieuwe kantoorpand hebben er voor gezorgd dat de update van de Marcom Top 100 deze maand even op zich heeft laten wachten. Nu zijn er deze maand ook geen grote veranderingen te melden. De top 3 blijft ongewijzigd met Dutchcowboys aan kop, gevolgd door Frankwatching en Molblog.

Belangrijkste stijgers in de top 15 zijn Mediaonderzoek.nl (+3 plaatsen), Mensmerk (+3), De nieuwe reporter (+8) en Reclamewereld.blog.nl (+15). Deze maand zijn er geen extreem grote stijgers of dalers te melden.

Aardig is dat ik afgelopen week een email ontving van Rogier van Wagtendonk die een erg leuke mashup heeft gemaakt van de Marcom Top 100 in Yahoo Pipes die hij de MarcomUberFeed heeft genoemd. Deze feed haalt de 100 blogs opgenomen in de Marcom top 100 lijst op uit een tekstbestand. Vervolgens gaat Yahoo Pipes langs AideRSS waar elk artikel wordt beoordeeld op het aantal comments, delicious bookmarks, etc. Aanrader!


Delen

0
0


Er zijn 29 reacties op dit artikel

  • Zou maar eens goed kijken hoe creatief sommige blogs met hun Technorati ranking omgaan. Maakt de top-100 in één klap waardeloos. Ook de blog 50 trouwens.

    geplaatst op
  • De lijst wordt inderdaad een scheef vehikel als je SEO-truukjes (Technorati wordt overduidelijk door sommigen gemanipuleerd) gaat koppelen aan een kwaliteitsoordeel 'van de redactie'. Zeker als dat kwaliteitsoordeel nooit lijkt te worden aangepast. Zo is het zonder Technorati-trucs bijna onmogelijk om met een 5 als rapportcijfer de Marcom Top-100 te halen, ook al weet je dat je content even goed is als die van mensen die twee jaar geleden blijkbaar een nipt zesje hebben gescoord (en dat nu nog steeds hebben). Begrijp me goed: alle waardering voor al het rekenwerk, maar ik vind het nu toch vooral de SEO Top-100... en dat heeft weinig met inhoudelijke kwaliteit te maken.

    geplaatst op
  • @Marc, Jeroen: ik worstel al een tijdje met de invloed van Google PageRank (PR) en Technorati Authority (TA) op de eindscore. We hebben destijds al een gewicht ingevoerd maar dit lijkt nog steeds onvoldoende om te voorkomen dat sites die zich helemaal richten op PR en TA hoog in de Marcom Top 100 komen.

    Vwb het redactionele kwaliteitsoordeel, deze wordt wel degelijk maandelijks bekeken. Echter, er zijn maar zelden blogs die in een maand een volle punt vooruitgaan. Wat je wel vaak ziet is blogs die niet meer up to date zijn. Die blogs zakken dan in hun score.

    Ik houd me overigens aanbevolen voor suggesties voor een betere berekening van de eindscore.

    geplaatst op
  • Manipuleren met Tecnodati? 'k Zou niet weten waar te beginnen. Weet sinds kort pas wat het is . . .

    geplaatst op
  • @Peter: manipuleren is ook helemaal niet nodig als je gewoon een goede blog hebt (zoals in jou geval). Sommige blogs zijn bagger maar weten door manipulatie toch een hoge PageRank of Technorati Authority te halen. Die scoren dus iha goed in dit soort toplijstjes. Misschien moeten we hiervoor maar eens een meldknop voor maken. Het is namelijk niet te doen om maandelijks 200+ blogs handmatig te controleren op dit soort zaken.

    Nu denk ik overigens dat het in de top-15 wel mee valt of weet iemand van blogs die dit wel doen?

    geplaatst op
  • @Marco Mijn blog staat sinds vorige maand in de top 10 en heeft naar mijn idee een kunstmatig hoge Technorati Authority van 1200+. Welliswaar niet door mijzelf veroorzaakt en een bijverschijnsel van de (onbedoelde?) activiteiten van een ander, maar ik had voor dit alles een TA van 300-400 en stond daarmee 2 maanden terug ergens in de top 20 (waar ik erg tevreden en trots op was). Zie ook eerdere discussie hierover vorige maand. Ik denk dus wel dat er een impact is, maar uiteindelijk betreft het hier waarschijnlijk maar een beperkt aantal sites. Toch wil ik (helaas) pleiten voor aanpassing van de weging om onzuiverheden te voorkomen.

    @Peter Een eenvoudige uitleg (en ik weet niet of dit altijd zo opgaat, maar wel in een aantal gevallen): Stel je hebt een blog die een blogroll in de sidebar heeft met daarop links naar 10 andere blogs. Deze links staan daardoor op iedere pagina/artikel. Door nu Technorati iedere pagina van die site te laten scannen (pingen) op links, worden voor alle 10 sites dus links geteld door Technorati. Normaliter zou Technorati per blog echter maar maximaal 1 TA punt toekennen in een periode van 180 dagen (ongeacht het totale aantal links dat je van deze blog krijgt), maar om voor mij onbekende reden laat de techniek achter de TA berekening daar dus af en toe een steekje vallen. Resultaat in het geval van mijn blog: een onverwachte stijging met ca. 800 TA's komende van slechts twee blogs. Nogmaals maar even voor de duidelijkheid benadrukken: zonder mijn eigen invloed, betrokkenheid of wat dan ook.

    Het blijft jammer dat de rangschikking over het algemeen niet meer zuiver is, maar ik zou helaas ook geen andere graadmeter weten om de TA te vervangen. Voor mijzelf is het aantal RSS-abonnees de belangrijkste graadmeter voor het succes van mijn blog. Maar ik weet dat het lastig is daar voor alle blogs onafhankelijke cijfers van te krijgen (en op een geautomatiseerde wijze).

    geplaatst op
  • @Henri We zitten zo te zien in hetzelfde schuitje . . .

    geplaatst op
  • Technorati: het lukt een aantal blogs om interne links ook mee te laten tellen.

    geplaatst op
  • @Marc: hoe werkt dat dan?

    geplaatst op
  • Zal ik eens een knuppel in het hoenderhok gooien om een discussie los te krijgen?

    Voor een opschoning van de lijst zouden we (nog) meer waarden moeten hechten aan oordeel van community en dus rapportcijfers en stemmen heel zwaar moeten meetellen en Pagerank etc. niet of vrijwel niet. Tevens rapportcijfers splitsen naar aantal factoren actualiteit, authenticiteit, bijdrage aan vak interactieve marketing etc. ? Kortom meer waarden hechten aan beoordelingen door mensen dan "machines".

    geplaatst op
  • @Erik: prima suggestie maar heb je enig idee hoeveel discipline dat vraagt van de betrokkenen iedere maand?

    geplaatst op
  • Over de Marcom Top 100 Uberfeed: Geweldig idee Rogier!

    ECHTER ... hij is niet helemaal GOED.
    Er moet nog even aan gepoetst worden. Ik zie namelijk de input file die gebruikt wordt: "http://www.stripe-rs.nl/marcom_top.txt" niet juist is.
    Alle urls zijn ontdaan van http://www. <<< Dus de "www." is ook van de feed url gestript
    Gevolg is dat diverse feeds NIET mee gaan in de Yahoo Pipe die nu gebruikt wordt.

    geplaatst op
  • @Erik: uiteindelijk ben ik met je eens dat waardering het zwaarst zou moeten tellen. Het punt dat ik ondervindt bij stemmen is dat sommig publiek, noem het traditioneler publiek, zich meer gedragen als lezers dan als participanten. Dat betekent dat je een hoge waardering kan krijgen, veel bezoek, maar als je oproept om bvb te stemmen, mensen dus eerst lid moeten worden van MF. Voor mijn publiek is dat bijvoorbeeld vaak een stap te ver.

    Oplossingsidee: stel dat elke site die mee wil doen nu een scriptje installeert dat MF 'pingt' en een MF cookie meegeeft. MF kan dan de cookies combineren en bezoek over verschillende sites heen meten. Dan kan je dus maken: 'mensen die deze site waardeerden, (of regelmatig bezoeken), waarderen ook deze site'. En het wordt helemaal mooi als het ook nog aan LinkedIn gaan koppelen: mensen uit jouw netwek, waardeerden de afgelopen maand deze site het meest.

    Dan gaat het dus niet meer om lijstjes (wat vind de massa), maar om aanbevelingen op individueel niveau. Dan wordt je relevant.

    Is da wa?

    geplaatst op
  • @Erwin: klinkt als een goed idee; zouden de jongens van Onstuimig eens naar moeten kijken of het technisch ook haalbaar is!

    geplaatst op
  • @Erik van Roekel: "... bijdrage aan vak interactieve marketing ..."

    Volgens mij is hier sprake van een positioneringsmisverstand. De Marcom Top-100 gaat - neem ik aan - over marketingcommunicatie in de volle breedte, dus niet alleen over interactieve marketing. Goed, er zijn relatief veel blogs die daar op focussen, maar het zou niet moeten uitmaken waar een blog over schrijft, zolang het maar valt binnen het vakgebied van marketingcommunicatie. Sterker nog: ik lees liever ook eens een specialistische blog over PR (public relations bedoel ik, geen PageRank) dan de zoveelste weblog over zoekmachinemarketing. Die originaliteit qua onderwerp zou ook gehonoreerd mogen worden.

    geplaatst op
  • Bedankt voor het plaatsen van mijn 'Marcomuberfeed' Marco! ;-) Ik was zelf net te laat met het posten van een artikel op onze Lifehack blog.. maar zie hier toch het resultaat:
    marcom-top-100-lifehacked

    Hier is nog wat meer achtergrond informatie te lezen over deze 'Uberfeed' en ik heb een aantal (Uber..)widgets gemaakt, zodat je hem bijvoorbeeld op je eigen blog kan plaatsen!

    Voordelen van een dergelijke feed:
    - Je blijft altijd op de hoogte van een onderwerp waar druk over gediscussieerd wordt zonder de moeite van elk artikel bekijken.
    - Je overleeft de informatie overload en leest alleen de onderwerpen die al door andere zijn bestempeld als interessant.

    Bedankt Fred ik zal er direct naar gaan kijken.... had de 'www' eigenlijk bewust weggehaald omdat ik het idee had dat AideRSS hier niet mee om kon gaan... zal er nog eens naar gaan kijken bedankt!

    geplaatst op
  • Goede suggesties! Zitten zeker aantal ideeen tussen die we nader moeten bekijken.

    @Marco: heb je enig idee, waar het naar toe gaat met de Marcom top100 als we zo door gaan ;-) En denk dat het wel mee valt. Een blog verandert niet echt 180 graden in een maand. Zeker de Marcom top100 mag ook wat inspanningen kosten, dan maar 5 artikelen in de maand minder.

    @Jeroen: Goede correctie. Postionering is inderdaad marketingblogs, hoewel de focus nu vaak op interactief vlak ligt, maar ben het met je eens hoor. Was iets te rap opgeschreven.

    geplaatst op
  • Ben het eens met het vertekende beeld dat door mn Technoratio wordt veroorzaakt.
    Misschien moet inderdaad de menselijke factor zwaarder meewegen... Al kan dat ook weer leiden tot een bepaalde 'blindheid' of onderwaardering voor sommige blogs/sites misschien. De ultieme mix daarin is lastig.


    @Rogier v Wagtendonk --> Marcom Uberfeed:
    Leuk dat je Marcom Uberfeed genoemd en gelinkt wordt. En mooi dat er hier weer reacties, commentaar en tips op binnenkomen. Weer wat te tweaken dus.

    Leuk he Yahoo pipes. Nog geen spijt dus dat ik heb gezorgd voor je nieuwe 'verslaving'....? :-D

    : Marc

    geplaatst op
  • Ik ben 1 van de personen die zijn weblog een hogere Technorati score heeft toegekend. Voordat ik mijn uitgebreide verhaal doe zal ik eerst uitleggen hoe je Technorati kunt bespelen:

    Het werkt heel eenvoudig. Maak een lijst van ALLE pagina’s op het web die een link naar je website hebben. Deze lijst ping je dan bij Technorati. That’s it…

    Is dat spam? Daar kunnen we over discussiëren. Het maken van een sitemap en deze aanmelden bij Google Webmaster is dan in principe hetzelfde. Want webmasters die niet weten hoe dit werkt krijgen misschien niet al hun (belangrijke) pagina’s in de zoekmachines. Het al dan wel of niet gebruiken van een sitemap is overigens een hele andere discussie maar ik neem aan dat jullie mijn punt begrijpen.

    Toen ik anderhalf jaar geleden begon met bloggen was één van mijn doelen om hoog te scoren bij de Marcom top 100. Achteraf bekeken een raar doel. Want mijn ego stond hier centraal in plaats van mijn lezers.

    Voor mij persoonlijk heeft de Marcom top 100 geen waarde meer. Het is leuk voor je ego maar het biedt geen meerwaarde voor de kwaliteit van mijn blog of voor mijn lezers.

    Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer het enorm dat er mensen zijn die een dergelijke lijst willen bijhouden en ik vind ook dat ze dit ontzettend goed en professioneel doen.

    Verder heb ik Technorati niet bespeeld om hoger in deze lijst te komen (wat overigens wel is gelukt). Ik heb dit gedaan omdat ik het interessant vind om dingen te testen en ik benieuwd was of dat het ook echt werkt.

    Ik besef dat de kans nu groot is dat ik uit de Marcom top 100 wordt geschopt. Wel wil ik duidelijk maken dat ik waarschijnlijk de enigste ben geweest die deze techniek heeft toegepast. Anderen die ook omhoog zijn geschoten in de Technorati ranking hebben dit dus aan mij te “danken”. Hen treft dus geen enkele schuld.

    Ook al wordt ik uit de Marcom top 100 geschopt, ik blijf Marketingfacts bezoeken. Oja, en ik blijf bloggen voor mijn lezersgroep!

    geplaatst op
  • @Karel: Er wordt niemand uit de Marcom Top 100 geschopt tezij je stopt met bloggen of in het Engelands begint te bloggen ;-) Dank voor de toelichting!

    geplaatst op
  • O ja: Qua verschuivingen: Adfoblog zal tzt wel verdwijnen als eigen notering natuurlijk...

    : marc

    geplaatst op
  • De aanleiding van mijn opmerking over Technorati is dat ik met mijn eigen blog merkte dat Technorati zelf een fout maakte vorige maand. Interne links werden opeens meegeteld een dag of drie. Ik heb dat gemeld aan de supportafdeling van Technorati, nooit wat over gehoord.
    Naar aanleiding van dit artikel op DC ben ik wat steekproeven gaan nemen.
    Naast de fout die Technorati maakte bleek dat een aantal blogs het voor elkaar krijgen interne links mee te laten tellen in hun ranking. Neem maar eens wat steekproeven met sites hierboven die een verdacht hoge ranking hebben.
    Een voorbeeld dat ik tegenkwam is een blog die het eigen domein zowel met als zonder www laat indexeren. Technorati is daar duidelijk in hoe je dat kan voorkomen. Lees de faq's.
    Dan zijn er nog sites waar die truuk niet gebruikt wordt maar waar wel continu interne links worden geindexeerd. Ik weet niet hoe en waarom, maar het gebeurt. Kampioen daarbij is Marketingfacts zelf.

    Het voorbeeld wat Karel Geenen noemt is legaal, dat is functionaliteit die Technorati aanbiedt.

    Je kan het er over hebben of een aantal blogs moedwillig de boel aan het belazeren zijn, ik weet het niet en je komt er niet makkelijk achter. Feit is wel dat Technorati zelf het niet goed onder controle heeft.

    geplaatst op
  • @ Rogier: Handige 'Uberfeed' !! Ik heb hem zeker gebruiken, scheelt weer tijd :)

    Dankje!

    geplaatst op
  • "Deze maand zijn er geen extreem grote stijgers of dalers te melden"

    Ik zie m'n site met 62 plaatsen stijgen naar nummer 36, toch wel flink ;)

    (mede dankzij het wat meer publiekelijk maken van m'n blog, een hogere technoratie (overigens niets speciaals aan gedaan, gezien de discussie die hierover loopt) en een paar enkele stemmen.

    Dit stimuleert wel om ook in drukke tijden zoals afgelopen maand de blog bij te blijven houden.

    geplaatst op
  • @Erwin @Marco
    Ik heb de inmiddels bekende Marcom Top 100 badge op mijn blog staan.

    Is het niet mogelijk om het ophalen van die badge uit te breiden met wat door Erwin wordt voorgesteld?
    (N.B. Misschien gaat dat niet werken want ik weet niet wat er bij het ophalen van de badge allemaal gebeurt.)

    't Is dan meteen een stimulans voor elke deelnemer om de badge op zijn blog/site te zetten :-)

    geplaatst op
  • Opvallend stil hier over het gedoe met Technorati. In de Taj Mahal van de Nederlandse Interactieve Marketing mag je toch wel enige kennis verwachten over het onderwerp. Dus toch gesjoemel?

    geplaatst op
  • @Marc

    Zie mijn reactie hierboven...

    geplaatst op
  • @Karel marc en marvg is dezelfde persoon, sorry. Ik zei al dat wat jij doet legaal is.

    geplaatst op
  • Marc, over dat technorati gebeuren is vorige maand al vrij veel geschreven. Het is eigenlijk niet zo spectaculair, laat staan illegaal. Behalve als wat jij zegt over interne links ook waar is, maar die indruk heb ik niet. Het is nogal makkelijk te controleren voor technorati, dus onwaarschijnlijk dat ze dat niet automatisch filteren.a

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.