Ontwerpen voor de doelgroep 25-60 jaar

31 maart 2008, 15:37

De Doelgroep

Designers, 25 jarige jongens die precies weten wat wel en niet goed is voor je website. Toch? Nee, deze mensen kijken naar de mode op het ontwerpgebied en de esthetische verantwoordheid van de samenstelling. Niet naar wat de uiteindelijke eindgebruiker als “makkelijk” ervaart. Volgens Nielsen zijn er richtlijnen voor elke doelgroep, behalve voor de grootste doelgroep. Sterker nog, deze grootste groep wordt niet eens benoemd. Voor kinderen, tieners en senioren zijn deskundige onderzoeken uitgevoerd om te bepalen wat het beste werkt voor de betreffende groep. Hoe zit het met de mensen die niet onder een van deze drie noemers vallen? Grofweg iedereen tussen de 25 en 60 jaar. Dit is de grootste en de rijkste groep. De groep mensen waar bijna alle B2B sites zich op richten. Valt deze groep wel te benoemen? Is hier wel een richtlijn voor op de stellen? Is deze groep niet zo divers dat er onmogelijk 1 document kan zijn waar alle basiselementen die van groot belang voor deze groep zijn in vermeld staan? Ik denk het wel, ik ben van mening dat deze groep zo divers is, dat dit te vergelijken is met het aanbod: het kan niet onder 1 noemer geplaatst worden.

De Designer

Test de doelgroep afzonderlijk, de designer van de website kan nooit alle eindgebruikers vertegenwoordigen. Tenzij hij een website ontwikkeld voor alleen zichzelf. Dat designers over het algemeen geen eindgebruikers zijn is een belangrijke regel. Een regel die bij het testen van de usability van een nieuwe site, maar ook van een site die al een tijdje meedraait voor ogen gehouden moet worden. Zoals Nielsen schreef: je hoeft niet te vertrouwen op gokken. Er zijn grofweg drie mogelijkheden: een designer kan voor zichzelf ontwerpen, een designer kan het product waar hij voor ontwerpt begrijpen of een designer heeft geen kennis van het eindproduct. En deze laatste variant komt zeer vaak (denk aan de B2B sites) voor.

Het Testen

Uiteraard kan de marketingafdeling het design van een website een heel stuk in de goede richting helpen. Google Analytics kan de stappen van de bezoekers op elke pagina analyseren. Met A/B split testing krijgen bezoekers verschillende varianten van hetzelfde te zien en zo kan de doelgroep automatisch zelf weergeven wat gewenst is. Met multivariate testing kunnen zelfs meerdere elementen op een pagina in een keer getest worden. Testen is belangrijk, het verminderd de kans dat je een twijfelachtig design aan je bezoeker laat zien. Het zorgt voor een objectieve keuze, meten is weten. Ook niet onbelangrijk je bespaart geld, je voorkomt namelijk dat dure besluiten gemaakt worden op intuïtie.

De Beloning

Dat deze vernieuwing en het testen van de vernieuwing onder de beoogde doelgroep daadwerkelijk zijn vruchten afwerpt laat de Usability Award zien. Vernieuwde sites maken aanzienlijk meer kans op winnen. Ik ben benieuwd waar de award op 9 mei heen gaat!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!