Plugg.eu: Mobile 2.0

20 maart 2008, 13:59

Marketingfacts.nl op Plugg.eu in BrusselRudy De Waele van m-trends vertelde op Plugg.eu over mobile 2.0. Als mobile strateeg neemt hij ons via gesloten systemen met gesloten applicaties en operator portals (mobile 1.0) mee naar een IP omgeving met steeds krachtigere telefoons met een veel betere user interface. Content en applicatie mashups zijn het succes van nu. Iedereen deelt via zijn mobiele telefoon foto en video. Dit wordt geillustreerd door een prachtige geografische map van Rome met daarop de mobiele telefoonactiviteit bij een optreden van Madonna tijdens haar beruchte kruisigingsact.

De meest gebruikte mobile telefoon applicaties van dit moment (in de UK) zijn: myspace, facebook, msn messenger, bebo en youtube. Deze lijst benadrukt ook dat het mobiele web van nu alles heeft te maken met communicatie, aanwezigheid en delen. Dit is echter nog geen mobiel 2.0. In het sociale web staat de user centraal en niet de applicatie. De toekomst brengt ons volgens de Waele relevante context in applicaties en content met daarbij volledige synchronisatie van web en mobiel (naast Touch User Interfaces en flexibele schermen). Update 24 maart: De gehele presentatie is via slideshare opgenomen in de volledige versie van dit artikel.

Interessant was het overzicht dat werd gegeven van, volgens de Waele, mobiele applicaties met een gouden toekomst. Laat je inspireren door de volgende initiatieven:

  • itsmy.com (grootste gratis mobiele content community)
  • getjar (gratis mobile applicatie software)
  • nimbuzz (instant messaging en voip voor mobiel)
  • mig33 (content sharing community)
  • kimia (rich media content van web naar mobiel)
  • funambol (open source applicaties voor mobiel)
  • modu (unieke modulair op te bouwen mobiele telefoon)
  • openmoko (open source hardware)
  • taptu (search engine voor mobile web)
  • skuair (second generation 2d code)
  • buzzd (local entertainment service)

Zelf draait de Waele op dit moment de volgende applicaties op zijn mobiele telefoon: facebook, twitter, jaiku, google maps, taptu, dopplr en mystrands.

Ton Wesseling
Conversion optimization & experimentation specialist bij @ Ton Wesseling

Ik begon met het bouwen van websites in de jaren 90, werd een webanalist & conversie verbeteraar in 2002, begon met A/B-testen in 2004 en werd een CRO freelancer in 2006. Sinds 2006 heb ik meer dan 50 organisaties geholpen met hun conversie optimalisatie werk en uitdagingen. Mijn ervaring strekt zich uit van travel tot retail en van uitgevers tot overheidsorganisaties. Ik heb gewerkt met lokale en internationale klanten, met het MKB en met grote organisaties. In de loop der jaren ben ik conversiebureaus (o.a. Online Dialogue), conversie gerelateerde websites (o.a. Webanalisten.nl) en tools (o.a. ABtestguide), conversietrainingen (o.a. A/B-testing mastery course) en conversie evenementen (o.a. Conversion Hotel en de Experimentation Culture Awards) gestart. Mijn grootste liefde voor het conversie- en experimenteerwerk is echter nooit veranderd in iets anders dan het werk zelf (en anderen er enthousiast over maken). Deze mentaliteit weerhoudt me er ook van om als conversieprofessor te eindigen die al meer dan 10 jaar niet het eigenlijke CRO-werk meer heeft gedaan...

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!