Internetgebruikers steeds meer op zoek naar zichzelf
‘Internet users are becoming more aware of their digital footprint; 47% have searched for information about themselves online, up from just 22% five years ago.’
Gisteren publiceerde PEW een nieuw onderzoek met de titel ‘Digital Footprints: Online identity management and search in the age of transparency’ (pdf) (via: nu.nl). Bij PEW zijn ze dol op mooie metaforen: ‘Unlike footprints left in the sand at the beach, our online data trails often stick around long after the tide has gone out.’ Mooi, toch? Hieronder een samenvatting van de samenvatting; lees voor de hoed en de rand het hele rapport.
Niet regelmatig ‘zelfzoeken’
Het aantal mensen dat zich bewust is van wat er ‘achterblijft’ op internet stijgt, blijkt uit het onderzoek. Jongeren zijn zich daar meer bewust van dan ouderen, en zoeken ook meer naar zichzelf op internet. Maar dat doen ze niet op reguliere basis: 3 procent gebruikt regelmatig de eigen naam als zoekterm, 22 procent ‘every once in a while’, en 74 procent deed het maar 1 of 2 keer.
De respondenten zeggen dat veel informatie over ze beschikbaar is op internet. Nawt-gegevens, maar ook foto’s en de namen van werkgevers. Wat níet vaak online staat: video’s waarin mensen zelf te zien zijn, mobiele telefoonnummers en politieke overtuiging. Zestig procent van de ondervraagden maakt zich niet druk over de hoeveelheid persoonlijke informatie die over hen online staat.
Geen zoekresultaat
Dit is ook een aardige onderzoeksbevinding: ‘The majority of internet users who have the inclination to query their names with a search engine do find some relevant results (60%), but a sizable segment (38%) report that a simple search does not yield any information connected to their name.’
Kortom: je kunt jezelf wel googlen, maar als er geen resultaten komen, dan is de lol daar natuurlijk snel vanaf. Logisch, maar goed dat het onderzocht is.
Tevreden
87 procent van de ondervraagden die zichzelf googlet zegt tevreden te zijn met de informatie. In 2002 was dit nog 74 procent: een forse stijging. 21 procent van de ‘zelfzoekers’ is verbaasd over de hoeveelheid informatie die er over hun persoon te vinden is, 13 procent verbaasd zich over de geringe hoeveelheid informatie die ze voorgeschoteld krijgen.
Zou 38% een erg algemene naam hebben waardoor het vinden van persoonlijke informatie als zoeken naar een speld in een hooiberg is?
Een tweede Sint Smeding moet ik nog vinden 😉
@Sint: heet jij echt zo, dan? 😉
het is mij vooral opgevallen dat uitspraken bij marketingfacts altijd bovenaan komen, laatst kwam ik iemand tegen die mij had gegoogled en die begon gewoon over een onderwerp op marketingfacts
@Eduard
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat meer mensen informatie over zichzelf zoeken dan een aantal jaren geleden, maar dat ze de meeste mensen (74%) dit slechts 1 of 2 keer gedaan hebben. Slechts 3% zoekt naar zichzelf op internet op regelmatige basis.
Vandaar dus dat er 2 conclusies (en dus verschillende titels) aan het bericht gegeven kunnen worden. Enerzijds de stijging van het aantal mensen dat zichzelf zoekt op internet, anderzijds het geringe percentage wat dit op regelmatige basis doet.
@Diederik: wat bedoel je precies? Dat reacties op marketingfacts goed scoren in Google?
de reacties op marketingfacts scoren inderdaad hoog in Google. Het enige wat ik over mezelf kon vinden waren de reacties die ik geeft op marketingfacts. Voor de rest is er over mij niets te vinden.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!