• Usability & design
    wordt gesponsord door

23 regels voor webdesign gebaseerd op eyetrackingonderzoek

23 regels voor webdesign gebaseerd op eyetrackingonderzoek

Seth Godin verwijst op zijn weblog naar een interessant artikel van Christina Laun waarin ze 23 regels geeft voor webdesign die zijn gebaseerd op eyetrackingonderzoeken. Tom Michiels heeft deze 23 regels alvast voor ons vertaald:

  1. advertenties bovenaan en links op de pagina worden het best bekeken
  2. advertenties naast de beste inhoud worden vaker opgemerkt
  3. lezers negeren banners
  4. tekst ads worden van alle geteste formaten het meest opzettelijk bekeken
  5. grote tekstblokken worden genegeerd
  6. tekst trekt de aandacht vóór afbeeldingen
  7. tekstgrootte beïnvloedt kijkgedrag
  8. kortere paragrafen werken beter dan lange
  9. witruimte is goed
  10. grotere afbeeldingen krijgen meer aandacht
  11. nette, heldere gezichten in afbeeldingen zorgen voor een hogere oogfixatie
  12. opzichtige formatering en lettertypes worden genegeerd
  13. formattering kan de aandacht trekken
  14. 1 koloms-layout werkt beter dan layouts met meerdere kolommen op het vlak van oogfixatie
  15. headings trekken de aandacht
  16. gebruikers kijken slechts naar een subtitel als het hen interesseert
  17. gebruik nummers als opsommingen
  18. lijstjes houden de aandacht van de lezer langer vast
  19. initiële oogbewegingen focussen op de linkerbovenhoek van de webpagina
  20. gebruikers kijken initieel naar de boven- en linkerkant van de pagina, waarna ze geleidelijk naar beneden en rechts afdwalen
  21. de inhoud onderaan de pagina wordt doorgaans gescand
  22. surfers kijken lang en intensief naar menu’s en knoppen
  23. navigatie werkt beter als ze bovenaan de pagina wordt geplaatst

Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Tussen de regels door zie je de F-vorm voor je...

    geplaatst op
  • Mooie en bruikbare lijst!

    geplaatst op
  • Mooie lijst. Eens kijken of Ton Wesseling dit beaamt vanuit MVT....

    Marco, wel jammer dat je zo lang geslapen hebt ;-D

    geplaatst op
  • interessante maar meestal logische lijst. Webdesigners zijn meestal diep van binnen zich wel bewust van deze zaken maar durven ze soms opzettelijk wel eens te vergeten om het design te laten primeren. Net zoals alles is het zoeken naar een gulden middenweg.

    geplaatst op
  • Boeiende lijst. Niet echt nieuwe dingen, maar wel goed om ze eens op een rijtje te zien.

    Overigens vind ik het wel vreemd dat je begint met de twee conclusies over advertenties. Ik dacht dat we er intussen wel achter waren dat banners niet werken.

    geplaatst op
  • @Christiaan: Deze volgorde is overgenomen van die Seth Godin, die als marketeer deze punten waarschijnlijk belangrijker vond dan de echte webdesignparameters.

    geplaatst op
  • De kop is eigenlijk niet correct, het moet zijn: Efficentier gebruik van advertenties op basis van eyetrackingonderzoek. Deze regels gelden natuurlijk niet voor websites waar reclames een ondergeschikte rol spelen.

    geplaatst op
  • Niet echt een lijst met toegevoegde waarde. Vooral een opsomming van dingen die we allang wisten. Al voor het bestaan van websites zoals: tekstgrootte beïnvloedt kijkgedrag, kortere paragrafen werken beter dan lange, witruimte is goed etc. Vertaald vanuit de psychologie zijn dit logische gevolgen. Leuk dat het een keer aangetoond is met eyetracking, maar in 2007 nog met zo'n lijst komen!?....

    Eyetracking is een fantastische tool maar mijn inziens wordt deze veelvuldig op geheel verkeerde wijze ingezet en worden hiermee te snel conclusies getrokken zonder na te denken over perceptie en cognitie achter kijkgedrag van mensen. Kijken is een waarneming (perceptie) en de tijd waarmee men ergens naar kijkt is een beslissing(cognitie).

    geplaatst op
  • @Sint Smeding: klopt niet, Seth Godin doet het alfabetisch. Ik rangschik ze per thema, zeg maar.

    geplaatst op
  • Jammer dat Christina Laun niet bij elk punt ook de bron vermeldt... Dat had het een stuk interessanter gemaakt!

    geplaatst op
  • Interessant onderzoek!

    @Yvonne,

    Reactiemodules op blogs zijn een fantastische tool maar mijn inziens wordt deze door jou op geheel verkeerde wijze ingezet en trek je te snel conclusies waarbij je niet lijkt na te denken over perceptie van anderen en je jouw cognitie superieur stelt aan die van andere mensen.


    In 2007 nog met zo zeurreactie komen.

    geplaatst op
  • Hier staan nog een paar leuke tips voor ijverige webdesigners:
    http://blog.motionmill.com/de-lijdensweg-van-de-surfer/
    http://blog.motionmill.com/mens-erger-je-niet-aan-een-website/

    geplaatst op
  • Mooie uiteenzetting, Tom Michiels !

    geplaatst op
  • 24. laadtijd van nieuwe webpages beinvloedt het kijkgedrag

    geplaatst op
  • Het kan nooit kwaad als bestaande ideeën bevestigd worden... Bovendien maken lijstjes het leven doorgaans een stuk makkelijker.

    geplaatst op
  • Wat mij betreft niets nieuws onder de zon. Wat ik dan wel weer iets 'nieuws' vind, is dit: http://eyetrack.poynter.org/

    geplaatst op
  • @ R. Nobelen mee eens, heb het artikel ook gelezen en een kort verslag hier online gezet. Met dank aan de column in de NRC Next:
    http://reismanagers.wordpress.com/2007/11/21/sitebezoekers-scannen-en-kranten-lezers-snorkelen/

    geplaatst op
  • beautiful subject. I think this kind of issues required further updating of

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.