De toekomst van de online reissector (2)

De toekomst van de online reissector (2)
De toekomst van de online reissector

Jaren geleden heb ik eens de reisbranche in kaart gebracht. De markt was toen nog (redelijk) overzichtelijk. Je had reismaatschappijen (bijv. KLM), touroperators/reisorganisaties (bijv. TUI), reisbureaus/reisagenten (bijv. D-Reizen, Elmar), accomodaties (bijv. hotels, campings en vakantiehuizen), informatie-providers (bijv. ANWB, Startpagina) en service-providers. Reisorganisaties die de reizen uit hun eigen programma direct aan de vakantieganger verkochten, dus zonder tussenkomst van reisbureaus/reisagenten, noem(d)en we direct-sellers.

Vandaag de dag is de markt een stuk minder overzichtelijk. Touroperators zijn ook reisbureaus, informatieportals worden reisbureaus en via webbased dynamic packagingtools (modulair samenstellen van reis die bestaat uit losse onderdelen van verschillende leveranciers) kan zelfs de pizzabakker om de hoek eenvoudig cullinaire reizen aanbieden naar Florence, Napels of Rome. En alles draait daarbij om commissies, een vergoeding of provisie voor geleverde diensten (bijvoorbeeld het boeken van een vakantiehuis of vlucht). Zelf verdien ik al jaren 10 procent van de omzet die ik maak bij de verhuur van een vakantieboerderij in Toscane.

Afgelopen week startte Jan Lokhoff een interessante discussie op Reisrevue waarin hij (met name kleine) reisbureau’s waarschuwt voor de komst van nieuwkomers in de markt zoals Zoover, ilse media, PCM, Telegraaf en binnenkort Wegener. Nieuwkomers die een enorm bereik hebben en kunnen werken met hele lage commissies. Betekent dit het definitieve einde van de kleine reisagent?

Persoonlijk denk ik dat de grote jongens het eerst allemaal nog moeten zien waar te maken. Want bij wie moet ik straks zijn als ik niet tevreden ben over mijn strandhuisje in Jericoacoara? En als ik voor de derde keer een foutmelding krijg bij het online boeken van een vlucht naar Helsinki, pak ook ik de telefoon om zeker te zijn dat het allemaal goed gaat. En als vervolgens blijkt dat de vlucht twee keer is afgeschreven van mijn bankrekening, dan vertrouw ik niet op email maar ook dan pak ik weer de telefoon. Internet is een prachtig medium maar voor wat betreft het online boeken mag er nog wel eea gebeuren aan gebruikersvriendelijkheid en betrouwbaarheid.

Recent onderzoek van Forrester laat ook zien dat in de VS voor het eerst sinds jaren het aantal online boekingen is afgenomen. Is dit wellicht een eerste signaal dat we toch de voorkeur geven aan de kleine reisagent die we ook gewoon kunnen bellen of bezoeken?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 28 reacties op dit artikel

  • Voor geinteresseerde, de weblog van Jan Lokhoff op Reisrevue, Bloghoff genoemd, is een absolute aanrader. Ik lees 'm in ieder geval met veel plezier!

    geplaatst op
  • Ik denk dat de cross-mediale platformen in de reiswereld wel een streepje voor zullen gaan hebben. Afgelopen week stond er in de reisrevue(het blad) ook een stuk over zowel Ilse reizen en het initiatief van Wegener. Het bereik van beide richting hun reguliere lezers publiek (ilse via Sanoma) is natuurlijk enorm. En de bedoeling van Ilse is ook om straks in de libelle etc veel te gaan doen met Ilse reizen.

    Ga daar maar eens tegenover staan als een ander initiatief zonder die eigen (dag)bladen.

    Dat de reiswereld flink in beweging is blijkt wel de afgelopen jaren, maar zolang er nog steeds stenen reisbureau's verdwijnen is de omslag naar online nog steeds niet ten einde.

    geplaatst op
  • @Paul: juist vwb die massa vraag ik me af of we daar technisch al klaar voor zijn. Als je ziet hoe vaak het toch nog fout gaat met online boeken, dan zal de consument op een gegeven moment afhaken. Dat is ook wat het recente Forrester-onderzoek zegt.

    Maar misschien moet ik de vraag anders stellen, hoe denken grote portals als die van ilse media, PCM, Telegraaf en Wegener straks een goede service te kunnen leveren?

    geplaatst op
  • @Marco: Volgens mij zijn die grote portals in wezen niets anders dan affiliates die klanten leveren aan de touroperators waarmee ze samen werken. Het is niet voor niets dat de meeste partijen ook puur op CPA/CPS afgerekend willen worden. De vraag is of ze hierbij uberhaupt zelf enige dienstverlenende rol in zouden (willen) spelen.

    Want het boeken doe direct op de site van de touroperator, niet bij de portals. Dus voor vragen/problemen met je betaling, reservering etc zul je toch bij de touroperator in kwestie moeten zijn.

    Een stap verder zou het gaan als de portals touroperator willen worden, (met alle rompslomp die daarbij komt), en producten uit verschillende kanalen online weten samen te pakken in nieuwe losse pakketten. Deze vorm van Dynamic Packaging heeft wellicht wel een grote toekomst, echter de grote kracht van de meeste pakketreizen schuilt hem in de goede prijs door de inkoopkracht van de touroperator.

    In de reiswereld zijn de volgende partijen altijd in het voordeel;

    1. Zij die de bedden hebben
    2. Zij die de stoelen hebben (vliegen)

    Ik schat dan ook niet in dat touroperators het snel zullen verliezen van zulke portals. De reisagent op de hoek moet wel oppassen dat er geen omzet voor hem verloren gaat.

    Ik hoor iedereen wel vaak over de 'service' aan de balie. Maar van de 6 keer dat ik de afgelopen jaren met een aankoop intentie een reisbureau ben binnen gestapt heb ik slechts 1 keer daadwerkelijk geboekt. Reisbureau's zijn niet commercieel en assertief genoeg, het is een kleine moeite om een emailadres/telefoonnummer te vragen voor een korte followup. Of wat te denken van direct te beginnen over de goedkope reisjes terwijl je een heel ander budget in je hoofd hebt. Erger werd het voor mij toen een balie-meisje begon over de geweldige stap mogelijkheden (terwijl ik een paar zinnen daarvoor aan had gegeven op zoek te zijn naar cultuur en natuur).

    Nee, om die service hoef je je geen zorgen te maken, veel slechter dan in het reisbureau kan het voor mij niet.

    geplaatst op
  • @Paul: is het zo beroerd gesteld met de fysieke reisbureaus? Tja, als zelfs de service online beter is dan mogen ze zich inderdaad zorgen gaan maken! ;-)

    geplaatst op
  • Het aantal online boekingen is voor het eerst in jaren iets afgenomen in de VS en jij concludeert dat we weer naar het kantoortje op de hoek willen? Lijkt me typisch zo'n geval van "lees dat onderzoek eens". En zelfs dan klinkt het een beetje als een krant die na een oplagestijging in het afgelopen jaar snel roept dat het allemaal wel meevalt. Dat laatste is niet waar. En om terug te komen op je vraag: het antwoord is nee. Online boeken is nu vaak al fijner dan de agent op de hoek. Als de dingen die jij en ik nog niet ok vinden ook nog verbeterd worden, is de agent helemaal kansloos. Tenzij hij aanspreekpunt wordt voor tien sites, zodat mensen toch nog ergens langs kunnen als ze het echt willen. En die dip in het online boeken? Misschien is Amerika even te druk met de hypotheekcrisis en gaan mensen minder op vakantie? Ik verzin maar effe wat he ;)

    geplaatst op
  • Met alle respect maar sites als horizonreizen.nl en reiskrant.nl voegen in mijn ogen minder toe dan nog niet genoemde reisportals zoals travelmap.nl en stedentrippers.nl. Binnen de informatie 'kant' is maar voor weinigen plaatst denk ik in de toekomst. Maar die een plaats hebben zullen groot worden.

    geplaatst op
  • @pindsvin: het is een vraag die ik stel, geen harde constatering. Maar het is duidelijk wat jou standpunt in deze is ;-)

    @Wim: wat voegen travelmap.nl en stedentrippers.nl wel toe, wat horizonreizen.nl en reiskrant.nl niet toevoegen aan het bestaande aanbod?

    geplaatst op
  • De opmerkingen en conclusies rondom de reisbranche zijn integraal ook van toepassing op de verzekeringsbranche. Het lijkt erop dat beide branches eenzelfde ontwikkeling doormaken. Waarbij de verzekeringsbranche in de tijd nog flink achter de ontwikkelingen van de reisbranche aanlopen.

    Ook bij de verzekeringsbranche verwacht ik dat de conclusie van Marco, dat de positie van de "kleine agent" niet uitgespeeld zal zijn, terecht is.

    Consumenten zullen door de vele aanbieders, de complexiteit van de producten en kennisgebrek, bij de minste en geringste tegenslag de telefoon willen grijpen en niet vertrouwen op online-aankopen. De reisbranche is daarmee niet anders dan de verzekeringsbranche.

    De opmerkingen van Paul Schoenmakers over de services aan "de balie" is helaas ook voor de verzekeringsbranche ook van toepassing. Deze branche heeft, in tegenstelling tot de reisbranche, dan ook nog te maken met een forse vertrouwensbreuk met haar consumenten door de vele incidenten van de afgelopen jaren.

    geplaatst op
  • Aardige blog over dit onderwerp van Alex Bainwridge: http://www.tourcms.com/blog/2007/10/16/the-future-of-travel-distribution-and-travel-ecommerce-2017/ ...
    Hij stelt juist dat de bedden bezitters ( hotels) aan kracht gaan inboeten, terwijl de nieuwe review sites juist aan kracht gaan winnen. Eea gaat altijd ten kosten van de gevstigde orde.
    Touroperators, oude airlines etc. hanteren het Blue Ocean model niet, maar gebruiken internet als nieuw distributie kanaal.Doordat ze hun organisatie structuur niet aanpassen gaat er in het proces gewoon net zoveel fout als vroeger, alleen nu zie je dat direct als klant.
    De toekomst ligt, as usual, in de niche producten en geheel nieuwe formules. Het dynamic packacing is net begonnen, als je dat combineert met meer symantischeweb toepassingen verandert het landschap drastisch. Als bijv. Amazon als eerste dit proces onder controle krijgt (dynamic & semantiek) en besluit reizen te gaan verkopen, halen ze zo de hele markt op. Wellicht krijg je ook gewoon platte "afhandelaars", die je reis begeleiden op het logistieke vlak.

    geplaatst op
  • Ben inmiddels ook begonnen met een wiki-pagina over travel op te zetten:
    http://www.marketingfacts.nl/wiki/travel

    Let wel, de wiki is nog een echte zandbak waar ik af en toe wat losse flodders plaats. Tzt zal het een volwaardig naslagwerk moeten worden voor lezers van marketingfacts.

    geplaatst op
  • Het is interessant om het verschil te maken tussen de dynamiek van de totale markt (die in de VS nu even daalt en straks weer stijgt) en de kansen voor individuele spelers. In dalende en in stijgende markten gaat het de spelers uiteindelijk allemaal om het leveren van een goed product en het behalen van maximale conversie uit bezoekers. In de fysieke winkel gebeurt dit al jarenlang op eenzelfde wijze ("wacht u even een uurtje, ik help eerst deze familie") maar online boeken we ook weinig vooruitgang. Een recent onderzoek van Millward Brown laat zien dat aanbieders op dat vlak o.a. door de inzet van videos nog veel kunnen winnen. De reismarkt heeft nog enorme stappen te zetten en conjuncturele redenen staan dat niet in de weg. Meer inspireren, meer beleven, meer video.

    geplaatst op
  • @Tino: heb je wellicht een link naar dat onderzoek van Millward Brown? Alvast dank!

    geplaatst op
  • @Marco: here you go... http://www.dynamiclogic.com/na/pressroom/coverage. Dynamic Logic is een Millward Brown company.
    Check de press releases.

    geplaatst op
  • Interessante sector momenteel ja. Ben ook benieuwd naar wat de nieuwkomers en grote jongens ervan gaan bakken. Wij gaan met ReisMee ook kijken of we in de reisblog hoek een potje kunnen breken! :)

    De wiki-pagina is hier gebookmarked Marco!

    geplaatst op
  • @Tino: thx!

    geplaatst op
  • Hi Marco, een leuk overzichtskaartje maar inderdaad verouderd. oh ja en het is accommodatie (dubbel cc en mm) een veel gemaakte typefout hoor. Dus je moet toch nog even aan de slag met photoshop ;-)

    In het nieuwe model zie je dat touroperators ook steeds meer direct gaan verkopen omdat ze anders niet meer kunnen opboksen tegen de opkomst van de direct sellers zoals Sunweb, Jiba en Bizz Travel, zie ook Touroperator Top 10 vergelijk van 2002 en 2006
    http://reismanagers.wordpress.com/2007/11/01/top-10-touroperators-–-2002-versus-2006/

    En de markt van reisbureaus? Nou dat is voor iedereen wel duidelijk dat dit geen groeimarkt meer is. Maar vergeet niet dat de alle grote Touroperators ook eigen reisbureaus hebben: Oad met Globe reisbureau met ruim 220 reisbureaus, Thomas Cook met over de 170 verkooppunten en TUI met ook ruim 240 kantoren. Hier is dus sprake van een verdeel en heers beleid.

    Het aantal reisbureaus is dalende. In 2003 waren en 2.023 reisbureaus en in 2007 1.712 aangesloten bij de ANVR. Maar de daling is nu wel inzicht. Je ziet dat de koek verdeeld wordt door de grotere spelers. En de kleine reisbureau's zullen of worden opgeslokt of worden onderdeel van een andere grote partij. Ik ken geen recent nieuwe initiatieven van partijen die een reisbureau keten gaan starten, en als je dat vergelijkt met de nieuwe online initiatieven dan zie je dat iedereen op zoek is naar de A1 locatie op internet.

    Vooral ook alle uitgeverijen, maar dat is ook al jaren aan de gang en tot op heden hebben ze het nog niet waar kunnen maken. En van Ilse reizen verwacht ik persoonlijk ook niet veel: te statisch en er gebeurt te weining. Mensen willen ook vermaakt worden en ook geholpen worden om een keuze te maken.

    Travel 3.0 wordt volgens mij de opkomst van de PTA. Ofwel Personal Travel Assistent. Een groot aantal mensen zien door de bomen het bos niet meer en hebben geen zin meer om uren te surfen en te vergelijken, dit kan je Personanl Travel Assistent ook voor je doen en die pakt dan wel de commissie maar als klant ben je vaak niet eens duurder uit. Gemak en tijdswinst spelen hierbij een grote rol.

    geplaatst op
  • Dank voor de waardevolle aanvulling Martin; ga het verwerken!

    Heb jij het boek van Marja Molenaar, Touroperating in beweging, al gelezen? Vooral laatste hoofdstuk waarin 6 mensen hun visie op de markt geven is wel aardig. De rest van het boek kun je skippen ;-)

    Ben je er volgende week donderdag bij Emerce Insight Travel bij?

    geplaatst op
  • De reis-nichespelers op internet nemen toe; en terecht. Daar zit nog onderscheidend vermogen, specialisme en groei/geld. Ikzelf ben van mening dat reisbureau's e.d., wel gehandhaafd zullen blijven, maar in bescheidere vorm dan nu. De grote jongens zoals Tui en Thomas Cook missen de online reisslag en verliezen terrein op bv. echte online partijen zoals Sunweb en Jiba.

    Mijns inziens vooral omdat er bij de traditionele reispartijen nog geen goed online beleid is. Ook de sites zijn nog verre van optimaal. Alles conflicteert met hun stenen vestigingen, denkt men of is men bang voor. Hier zitten vaak eigen ondernemers die spreken van oneerlijke concurrentie.

    Sommige ingewikkelde reizen zal je toch bij een specialist moeten bespreken/boeken, vooral omdat deze online (nog) niet te boeken zijn.
    Een retourtje Rome boek je makkelijk online. Hiervoor hoef je niet naar de winkel.

    De nwe initiatieven van Ilse en Wegener vind ik wel leuk, maar vooral om te volgen wat er gebeurt om deze markt te betreden. Qua partners is het veel van hetzelfde en met een overwegend generiek aanbod. Daarin voorziet ene site als inpakken en wegwezen al voor een groot deel in. Pluspunt zijn de door de branche zo begeerde CPS deals die nu wel mogelijk zijn. Daarnaast hebben beide partijen een groot eigen netwerk waarin e.e.a. gepromoot kan worden.

    Het online boeken zal nog verder toe gaan nemen. Zeker aangezien iDEAL als betalingsvorm alle andere mogelijkheden achter zich laat en als zeer veilig wordt ervaren.
    Ik deel de mening niet dat er bij veel online boekingen nog zaken fout gaan. Tijdens mijn werkzame periode in de reisbranche kwam dit maar sporadisch voor; zeker wanneer je kijkt naar de aantallen. En, samenwerkend met verschillende grote reismerken gaat er online zeer veel goed!

    geplaatst op
  • Hi Marco, het boek Touroperating in beweging heb ik gelezen en ik heb er zelf een bescheiden bijdrage aan mogen leveren door mijn kennis rondom internet en reizen in een interview met Marja Molenaar te delen. Helaas verhinderd voor de Emerce Insight, maar ga zeker de verslagen volgen op Marketingfacts :-)

    geplaatst op
  • Leuke discussie over een leuk onderwerp.

    Vanuit mijn eigen opleiding en werkveld kijk ik toch elke keer weer vol verbazing naar het feit dat hotels vooral machteloos toekijken hoe de hele travelindustry zich ontwikkelt. Het traditionele denken van hoteliers en de hotelindustrie als geheel heeft inmiddels toch tot gevolg dat derde partijen de zaak uitmaken en inmiddels grotendeels de macht hebben.

    De hotelindustrie doet toch iets verkeerd, als je bekijkt hoeveel derde partijen inmiddels wel niet meeprofiteren van de vraag van de consument om o.a. hotelkamers over het internet te kunnen boeken.

    Ook de huidige ontwikkelingen (as in travel 2.0) lijken voor het overgrote deel weer aan de aandacht te ontsnappen van de meeste hoteliers, met als gevolg dat er over een aantal jaar weer geklaagd kan worden door dezelfde personen over het feit dat er toch wel heel veel comissie betaald dient te worden.

    Maar goed, eerst maar eens afstuderen...

    geplaatst op
  • - Travel 2.0 en ecologie ? Ecologie, eco-reizen is erg hot. En misschien long term wel meer local travel door nieuwe waarden en dure vliegtickets ?
    - Google Earth en Travel 2.0 -> 3D sketches....ecologische en historische informatie, YT video's, Flickr foto's etc.
    - Plum (http://www.plum.com) -> travel als categorie -> peer produced travel content ; a free service that helps people collect all the different parts of their digital life in one place. It’s designed to be a complement to all the applications consumers already use — Google, Yahoo, YouTube, Flickr, Microsoft Office, iTunes.
    Instead of bookmarking or saving to their computer, Plum gives users the opportunity to grab whetever they want from the web or their computer, organize it, label it, and share it with others. This includes web pages, videos, photos, photos, emails, PDFs, office documents, and text notes. Based on this information, Plum also points users to new content that matches their interests.
    - Yelp (http://www.yelp.com) -> reviews op plaatsniveau across all products
    - Group Buying and Travel 2.0 ?
    - Reversed Auction -> http://www.priceline.com (gouwe ouwe)
    - Augmented Reality, Tours en Travel 2.0 -> http://yuri.typepad.com/yuri_blog/2007/11/augmented-reali.html
    - Travel 2.0 en http://www.earthmine.com en www.everyscape.com
    - Slide 82 -> gaat OOK om ervaring, belevenis en vooral samen, wij, groep, community en minder het individu
    - Slide 83 -> brug naar personal agents/Semantic Web -> web als database -> gestructureerde data -> outsourcing van geheel reispakket binnen budget, tijd en andere restricties

    Hopelijk heb je hier iets aan Marco.... succes !

    geplaatst op
  • Dank voor de aanvulling Yuri!

    Ik zie dat je al verwijst naar de (draft) presentatie voor a.s. donderdag:
    http://www.upstream.nl/comments.php?id=679_0_1_0_C

    geplaatst op
  • He Marco, We zijn inmiddels live gegaan met Travelta.nl. En ik zu uit naar de discussie in Januari over integratie met Twitter !

    geplaatst op
  • D-reizen gaf recent aan het aantal winkels de komende jaren flink te willen uitbreiden. Binnen drie jaar moeten er, op een totaal van 200 winkels, 30 bijkomen. D-reizen weet de klant nog wel naar de winkel te trekken. 86 procent van de klanten oriënteert zich eerst op internet, maar 78 procent boekt uiteindelijk toch in de winkel. Op internet blijft het moeilijk om het overzicht van alle sites voor bijvoorbeeld vliegtickets te hebben. Travel terug naar winkels?

    geplaatst op
  • Beste Marco,

    Voor mijn opleiding Vrijetijdsmanagmant volg ik een minor ondernemen. Momenteel ben ik bezig met een bussinesplan voor een reisorganisatie. Ik heb een begin gemaakt wat te zien is op http://www.vacances-actives.nl
    Het zegt het al een beetje. Het is een actieve vakantie waarbij individu of groep (max 20 personen) verschillende sporten kan beoefenen onder professionele begeleiding.

    Mijn idee is nu om niet een vast programma aan te bieden maar dat de klant op de (vernieuwde) website zelf zijn activiteiten kan aanvinken. Daarnaast zou er hoogstwaarschijnlijk meer moeten veranderen aan de site om het gebruiksvriendelijker en interessanter te maken voor de consument.
    Zou dit concept kunnen werken?
    graag jou reactie!
    bvd
    Lars klaverstijn

    geplaatst op
  • Beste Hans, je gelooft toch niet alles wat in de Telegraaf staat? D-reizen wil de komende jaren 30 winkels openen? Waar baseren ze dat op? ik meen dat de teller de afgelopen jaren op 170 winkels staat. Maar ja wie zal het zeggen, laten we over 3 jaar nog maar eens deze post lezen. Ik hoop het van harte voor ze. Want het is wel een voorbeeld voor de reisbranche.

    geplaatst op
  • Vandaag nog een nieuwe website over stedentrips gevonden. Volgens mij nog niet helemaal compleet, maar voegt zeker wat toe aan het internet.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.