Web 2.0 2007 in Berlijn (dag 1)

5 november 2007, 15:10

Het is natuurlijk een unieke kans: San Francisco, Berlijn of Singapore; wat doe je dan? Met beide handen grepen we dus de gelegenheid aan om het grote O’Reilly Web 2.0 Expo om de hoek, in Berlijn bij te wonen. Helemaal the place to be! Vier dagen in het kader van de verandering die het web ondergaat. Transformatie is het keyword. Gisterenmiddag uit het Tilburgse met de auto richting de Duitse hoofdstad afgezogen. Een wufte vijf uur later was ik daar om vervolgens met mijn collega Jaap Bloem de sfeer van het nachtleven te proeven.

In het eerste café waar ik en Jaap vertoefden was de transformatie alom aanwezig. Een jongeman die ons van een natje en droogje voorzag, liet met zijn pronte borstjes trots zien, dat 2.0 werkelijk waar in alle gelederen van de bevolking was doordrongen. Even slikken, maar het beloofde veel goeds voor de Web 2.0-meeting.

Helaas. De eerste dag zit er reeds op en wat ben ik teleurgesteld. Een Stowe Boyd die inspiratieloos maar eindeloos narcistisch een verhaal afstak over … ja, waarover eigenlijk? De grootste klapper moest echter nog komen. Dat was met kop en schouders de vermaarde Dion Hinchcliffe, met zijn verhaal over de betekenis van Web 2.0 voor het bedrijfsleven. Charmant gekleed in een zwarte juten zak die aan zijn oksels vastkleefde, stond hij in de eerste slides uitgebreid stil bij de historie van het web. Iets met Tim Berners-Lee, geloof ik. Vervolgens stond hij nog uitgebreider stil bij de definitie van Web 2.0. Huh??? Moet nu echt op een Web 2.0-congres wederom de problematiek van de definitie aangezwengeld worden? HTTP, SOAP, AJAX uitgekauwde begrippen die tranen in mijn ogen deden opborrelen. Ik heb het echt geprobeerd, maar na t-w-i-n-t-i-g sheets lag het lood naast mijn schoenen.

Nog even rondgewandeld over de Expo. Deze wordt vanavond afgebouwd. Wifi doet het ook niet. Te weinig IP-adressen beschikbaar. In de metro terug naar mijn hotelkamer werden Jaap en ik vergezeld door twee Duitsers. Die hadden het congres eveneens voortijdig verlaten en deelden onze mening. Deze dag moet maar beschouwd worden als een generale repetitie. Morgen is de herkansing.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Peter

    Leuk geschreven Sander


    5 november 2007 om 17:31
    Maarten

    zit ook bij de expo en was ook teleurgesteld. ging er heen voor inspiratie maar pfff… dion was bedroevend, heb de keynote (o’reilly) niet meer afgewacht. Positief was het feit dat ik wel op internet kwam, zodat ik al surfend de presentatie van dion ben doorgekomen…

    Morgen weer (en tegelijk mijn laatste) dag!

    Groeten,

    Maarten


    5 november 2007 om 19:11
    André Scholten

    Tja, 2.0 lijkt hip maar blijft een leeg begrip 😉


    5 november 2007 om 22:06
    Menno

    Hoi Sander en Jaap, mijn vint-collega’s. Pak je biezen en kom terug zou ik zeggen! We hebben verdorie nog een boek af te maken. Maar zonder dollen: als je de hele week spaghetti eet gaat het je ook tegen staan(en jullie waren al overvoerd). Het hoe-overleef-ik-een-boring-event-recept: even geen bier – ik krijg de indruk dat dit een rol speelt – concentreer je niet op zweetplekken, maar verzin een leuk slot aan het toekomsthoofdtuk Me the Media.


    6 november 2007 om 14:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief