De nieuwe website van ABN AMRO: Aantrekkelijker, Interactiever, Toegankelijker én Trager

26 oktober 2007, 07:23

ABN AMRO website traag Het is wat met de ABN AMRO in deze dagen. Zo wordt je overgenomen door een consortium en zo lanceer je deze week de nieuwe corporate website. Het eerste leek op voorhand lastiger te zijn dan het implementeren van een nieuwe website. Maar niets blijkt minder waar, om er maar eens een cliché tegenaan te gooien. Vooraf vuurden de marketeers van ABN AMRO (zitten ze er nog?) al instructievideo’s op ons af. Alles leek toen nog koek en ei.

Maar deze week volgde de daadwerkelijk lancering en toen ging het mis. Wat bleek? De nieuwe website was misschien wel aantrekkelijker, interactiever en toegankelijker maar, niet geheel onbelangrijk: OOK VEEL TRAGER. Klanten begonnen al snel te morren. Niet alleen over de snelheid maar ook over de veiligheid. Snel heeft de ABN AMRO de oude website weer teruggezet. ABN AMRO doet nog geen uitspraak wanneer de nieuwe website volledig live gaat. Onbegrijpelijk. Zo’n megaproject met zo’n groot belang. Hoe kan dit anno 2007 gebeuren dat in de ‘live-omgeving’ pas deze hiaten naar voren komen? Of speelt de datum 1 november (officieel vertrek Rijkman Groenink) hier ook nog een rol. Ik heb er geen duidelijke verklaring voor. Jullie wel?

Hans van der Mey is freelance copywriter en internetadviseur. Met One Step More adviseert hij bedrijven op het gebied van websites en (online)communicatie≺. Door zijn parate kennis schrijft Hans frequent boeken, vakartikelen en educatieve hoofstukken binnen handboeken. Voorbeelden zijn het Marketingfacts Jaarboek 2008 en 2009, het IAB Digital Marketing Book 2005, artikel in ADFOresult en Het E-Commerce Handboek. Vanaf 2002 heeft Hans gewerkt voor o.a. Achmea, Microsoft, Wanadoo, ING Bank, Lotto, Toto en Krasloten. Momenteel werkt Hans voor ProServe en Zuwe (webteksten) en voert hij voor ACHMEA het externe projectmanagement van een geheel nieuw intranet voor FBTO en Centraal Beheer.

Categorie
Tags

30 Reacties

    Roy Huiskes

    Prutserij, op het niveau van de Rabobank ruim 1.5 jaar geleden.

    Mijn gok is dat het aantal redirects van de oude naar de nieuwe URL nogal wat hits opnamen en dat de website dus niet goed is getest op stress.


    26 oktober 2007 om 08:34
    Roy Huiskes

    Overigens vind ik die instructie video niet zo raar, want zelfs ik twijfelde even toen ik in moest loggen op de nieuwe internet bankieren site en ik durft wel te zeggen dat ik vrij goed snap hoe dat soort dingen normaliter werken.


    26 oktober 2007 om 08:35
    CB

    Een mooie reclame voor het outsourcen van je ontwikkel en testwerkzaamheden….

    Oftewel meer werk voor de performance testers


    26 oktober 2007 om 08:55
    Bart

    duidelijk alles goed gedaan tot het implementatietraject. Dat is voor lief genomen. Ik herken het: ‘En als ie af is? Ja dan gaat er een wonderknop om en tada.’ Er is gewoon niet over nagedacht wat je moet doen om die wonderknop te maken.


    26 oktober 2007 om 09:12
    Hanzel

    @ Bart Wonderknop?! Het implementeren van een nieuwe website mogen we inmiddels toch ‘e-business as usual’ noemen?


    26 oktober 2007 om 09:19
    M.Ietje

    Ik kreeg van iemand de opmerking “Als je met een filmpje een menu uit moet leggen…dan weet je genoeg.” Ik sluit mij hier volledig bij aan.

    Mogen we concluderen dat je bij een kleiner bureau evenveel kans loopt op en geslaagd project? Of doen we de kleine bureaus daar onrecht mee aan?


    26 oktober 2007 om 10:42
    Hanzel

    @M Absoluut, mijn inschatting is dat een kleiner bureau (of een netwerk van professionals) dit kan overtreffen!


    26 oktober 2007 om 10:59
    Tjitte Folkertsma

    Het uitvoerig testen binnen en na het ontwikkelingsproces van een website, blijft een vaak een vergeten en onderschat onderdeel. Zowel grote als kleine bureaus maken deze fout. Naar mijn mening draagt het internetbureau de verantwoordelijkheid om hun klanten goed te informeren over het belang van testen.

    Een simpele maar doordacht procedure / stappenplan kan hierin al wonderen doen. En toch kom je dit in de praktijk maar zelden tegen!


    26 oktober 2007 om 12:03
    rob pootjes

    Ook gisteren opende ik abnamro internetbankieren

    Met rode letters lees je dan .

    U kunt tijdelijk geen gebruik maken van Internet bankieren

    Hoe zo tijdelijk.

    Het is wel het end van de maand en dan duikt iedereen achter

    de computer om rekeningen te betalen.

    Daar hebben ze ook niet over nagedacht


    26 oktober 2007 om 12:17
    Bas

    Handig van ABN. Ik zat inderdaad 2 dagen zonder internet bankieren. Lekker….


    26 oktober 2007 om 12:52
    Hanzel

    @ neoMagic Of ze in Pakistan zitten weet ik niet, maar waarschijnlijk wel ver weg aangezien ze nog niet hebben gereageerd(het zou ze sieren, maar het is inmiddels wel 17:00 uur geweest!). Kan natuurlijk ook gewoon aan de snelheid van hun e-mailverbinding liggen 😉


    26 oktober 2007 om 13:04
    Wouter

    Beetje triest dat menu in Firefox en Internet Explorer op een volledig andere manier werkt. Bij Firefox is het volledig uitgeklapt en werkt het menu eigenlijk niet.

    Ach, maar 10% ongeveer die daar last van heeft! Er zijn 2,6 miljoen klanten die ABN Amro Internetbankieren gebruiken, dus het gaat maar om 260.000 mensen. Waar hebben we het over?


    26 oktober 2007 om 15:06
    Joost Diepenmaat

    Het is gewoon erg triest dit soort zaken. Mijns inziens zouden we als webwinkeliers harder moeten optreden. Kan niet anders constateren dat we toch een aardig zakje minder omzet gemaakt hebben omdat iDeal er niet zo’n zin in had de afgelopen dagen. Laat staan de vele support tickets die we hadden ‘omdat meneer Pieterse niet kon betalen’.

    Hoe lang gaan we als webwinkels nog accepteren dat iDeal en internetbankieren zomaar X dagen uit ligt? Geldt dus zowel voor de Postbank en de ABN-AMRO dat ze er voor heel wat uurtjes uitgelegen hebben de afgelopen 3 maanden.

    Met een hostingbedrijf heb je ook een uptime garantie. Nou betaal ik duizenden euro’s aan iDeal transacties op jaarbasis. Ben van mening dat je dan toch zeker mag verwachten dat internetbankieren gewoon werkt.

    Nou is stress testing niet altijd even makkelijk, zeker niet met veel concurrent request en stored procedures die net even anders aangepast worden. Het is alleen zo verdomde opvallend dat zowel de Postbank als ABN er een potje van gemaakt hebben de laatste maanden.


    26 oktober 2007 om 15:54
    Remco

    ABN AMRO bashen is leuk, maar hoe zijn de gevoelens over Mirabeau? Ik begreep dat zij als één van ’s Nederlandse grootste bureaus de bouw van deze website voor hun rekening hebben genomen.

    Dit scenario lijkt veel op dat van andere Mirabeau projecten; de website van het FD en BNR die een dag na de lancering prompt ook weer offline werden gehaald… Toeval? Daar geloof in niet in.

    Leuk detail; op de website van Mirabeau staat op de vacaturepagina de openingszin: “Ben jij iemand die nooit opgeeft en denkt dat alles altijd beter kan?” Opgeven doen ze inderdaad niet, zelfs niet na een re-re-relaunch van een project en alles kan beter!


    27 oktober 2007 om 08:46
    Wout van den Dool

    @ Roy; Roy ben jou nog steeds dankbaar voor je tips voor Spaarbeleg naar AEGON Bank, mede daardoor hebben wij ook meer aandacht besteed aan vooraf stresstesten inclusief de o zo belangrijke redirects… Had wel wat voeten in de aarde 😉


    27 oktober 2007 om 09:00
    insider

    jaja, mensen, de beste stuurlui bloggen aan wal.


    27 oktober 2007 om 09:49
    M.Ietje

    @insider: ja das waar…en alle ezels werken bij mirabeau (of ga je nu ontkennen dat jullie je weer aan dezelfde steen gestoten hebben?)


    27 oktober 2007 om 11:00
    Hanzel

    Of het ezels zijn weet ik maar het is in ieder geval heeeel slim om geen jaartal te noemen bij de implementatiedatum (Eind september…..) van abnamro.nl

    Ander punt: Ik lees dat Miraubeau ook net de nieuwe martinair.nl heeft gelanceerd. Ook Marketing en Analyse waren daar zeer nauw bij betrokken (lijkt mij minimaal logisch, maar goed). Het resultaat daarvan heeft geleid tot ‘een optimale vindbaarheid’. Nu heb ik even gekeken op de zoektermen:

    – goedkoop vliegen

    – goedkope vliegvakantie

    – vliegvakantie

    – vliegreis

    – vliegen vanaf Amsterdam

    Maar ik zie geen Martinair terugkomen binnen de relevante zoekmachines. Ik kan het mis zitten maar dan zit Google en cosorten dat ook 😉


    27 oktober 2007 om 11:32
    chi666

    Wat een azijnpisserij weer zeg. Natuurlijk is het triest en natuurlijk had er veel en veel meer getest moeten worden. Maar vergeet niet dat er weinig dingen zo complex zijn als internet bankieren, vanwege alle veiligheidsrisico’s en niet te vergeten de eisen van de DNB.

    Natuurlijk speelt er veel meer, want ABN AMRO lijkt met veel dingen bezig te zijn behalve de kwaliteit van de core dienstverlening (zeg ik als klant). Plaatjes, filmpjes, pogingen tot cross selling en nog veel shit, maar een goede hulp functie als je b.v. wilt weten hoeveel een overboeking naar het buitenland kost is er niet (staat in de tekst: zie tarievenkaart, maar die is onvindbaar). Dus te klagen is er genoeg, maar van die anonieme afzeikpartijen tegen mirabeau vind ik wel laag bij de gronds (net als anonieme reacties van ‘de beste stuurlui bloggen aan wal’). Als je niets te zeggen hebt, zeg dan niets. En als je wel iets te zeggen hebt, ben dan een vent en reageer onder je eigen naam.

    Ach, binnenkort zit het toch allemaal bij Fortis, dat zal nog veel meer problemen opleveren vrees ik. De vraag is nu: wie gaat integreren met wie?


    27 oktober 2007 om 14:29
    Roy Huiskes

    @wout, graag gedaan, wij zijn onderhand wel zover dat de redirect dit soort zaken vaak nekken.

    @hans, mirabeau is dan ook geen specialistisch SEM bureau maar een webbouwer die zoekmachine toegankelijke website bouwt. Dit indiceert dan ook direct het ongelijk dat SEO altijd bij de webbouwer hoort.


    28 oktober 2007 om 08:15
    hansslender

    Bij mij beweerd internet bankieren dat het pasje geblokkeerd is ?!

    Rekeningen stapelen zich op en als je belt is alles een uur laten opgelost, zeggen ze….

    Tijd voor een fusie lijkt mij zo.


    28 oktober 2007 om 13:31
    Insider II

    Op de website van Mirabeau is te lezen dat Mirabeau de online strategie, het concept en de het ontwerp heeft uitgevoerd. Het is niet juist om dan te veronderstellen dat dit bureau ook de technische implementatie en de hosting / beheer voor haar rekening heeft genomen. Als dat wel het geval zou zijn zou dat ook wel op de Mirabeau website zijn gemeld.


    28 oktober 2007 om 16:24
    Karian

    Azijnpisserij of niet: ik ondervindt nu al een week behoorlijke problemen met internetbankieren. Mijn boekhouding moet wel gedaan worden en de belastingdienst zegt ook niet ‘geeft niet dat uw betaling te laat is omdat ABN haar zaakjes online niet in orde heeft’. Vandaag laadt zelfs heel de website niet. Telefonisch kan men niets voor mij betekenen geeft men aan.

    Tja, dan maar boetes betalen voor te late betalingen en klandizie mislopen omdat ik niet kan checken of openstaande facturen al betaald zijn. (als dit het geval is, mag men namelijk direct bij mij een nieuwe bestelling plaatsen).

    Frustratie leidt nu eenmaal tot het zgn ‘ABN AMRO bashen’ en azijnpissen.


    29 oktober 2007 om 07:18
    Eric

    Het merkwaardige is dat er een grote en goede webredactie zit, dat er ook een groep specifieke webmarketeers zit, maar dat beiden amper contact hebben met de technische mensen. Zoals in vele grote organisaties worden techniek en content als twee volstrekt onafhankelijke grootheden gezien, met als gevolg twee koninkrijkjes waar beiden toch feitelijk afhankelijk zijn van de ander.

    Het is niet de eerste grote organisatie waar projecten volkomen spaak lopen doordat er geen slagvaardige projectorganisatie op te zetten is…


    29 oktober 2007 om 15:21
    wim heitinga

    Prutserij, in de eerste zin van dit bericht.


    30 oktober 2007 om 11:59
    Remco

    @Udo: Je klinkt nu wel heel erg als een reclameboodschap voor de ABN AMRO. Heb je aandelen? 😉


    30 oktober 2007 om 13:37
    Udo Muellner

    @Remco: Niet meer, ik heb ze onlangs met een goede winst kunnen verkopen 😉 Maar hun internetbanking zou ik iedereen kunnen blijven aanbevelen (de storingen natuurlijk niet).


    30 oktober 2007 om 14:46
    Hanzel

    ABN AMRO vanmorgen weer plat!

    De gehele website van ABN AMRO was onbereikbaar. Wie het toch aandurfde kreeg te lezen: “Storing. Tot onze spijt kunnen wij u, vanwege een technisch probleem, niet doorsturen naar de door u opgevraagde pagina. Wij proberen dit zo spoedig mogelijk te verhelpen. Onze excuses voor het ongemak.”

    Niet te geloven!


    31 oktober 2007 om 09:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!