De nieuwe website van ABN AMRO: Aantrekkelijker, Interactiever, Toegankelijker én Trager

De nieuwe website van ABN AMRO: Aantrekkelijker, Interactiever, Toegankelijker én Trager
,

ABN AMRO website traag Het is wat met de ABN AMRO in deze dagen. Zo wordt je overgenomen door een consortium en zo lanceer je deze week de nieuwe corporate website. Het eerste leek op voorhand lastiger te zijn dan het implementeren van een nieuwe website. Maar niets blijkt minder waar, om er maar eens een cliché tegenaan te gooien. Vooraf vuurden de marketeers van ABN AMRO (zitten ze er nog?) al instructievideo’s op ons af. Alles leek toen nog koek en ei.

Maar deze week volgde de daadwerkelijk lancering en toen ging het mis. Wat bleek? De nieuwe website was misschien wel aantrekkelijker, interactiever en toegankelijker maar, niet geheel onbelangrijk: OOK VEEL TRAGER. Klanten begonnen al snel te morren. Niet alleen over de snelheid maar ook over de veiligheid. Snel heeft de ABN AMRO de oude website weer teruggezet. ABN AMRO doet nog geen uitspraak wanneer de nieuwe website volledig live gaat.  Onbegrijpelijk. Zo’n megaproject met zo’n groot belang. Hoe kan dit anno 2007 gebeuren dat in de ‘live-omgeving’ pas deze hiaten naar voren komen? Of speelt de datum 1 november (officieel vertrek Rijkman Groenink) hier ook nog een rol. Ik heb er geen duidelijke verklaring voor. Jullie wel?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 30 reacties op dit artikel

  • Prutserij, op het niveau van de Rabobank ruim 1.5 jaar geleden.

    Mijn gok is dat het aantal redirects van de oude naar de nieuwe URL nogal wat hits opnamen en dat de website dus niet goed is getest op stress.

    geplaatst op
  • Overigens vind ik die instructie video niet zo raar, want zelfs ik twijfelde even toen ik in moest loggen op de nieuwe internet bankieren site en ik durft wel te zeggen dat ik vrij goed snap hoe dat soort dingen normaliter werken.

    geplaatst op
  • Een mooie reclame voor het outsourcen van je ontwikkel en testwerkzaamheden....

    Oftewel meer werk voor de performance testers

    geplaatst op
  • duidelijk alles goed gedaan tot het implementatietraject. Dat is voor lief genomen. Ik herken het: 'En als ie af is? Ja dan gaat er een wonderknop om en tada.' Er is gewoon niet over nagedacht wat je moet doen om die wonderknop te maken.

    geplaatst op
  • @ Bart Wonderknop?! Het implementeren van een nieuwe website mogen we inmiddels toch 'e-business as usual' noemen?

    geplaatst op
  • Ik kreeg van iemand de opmerking "Als je met een filmpje een menu uit moet leggen...dan weet je genoeg." Ik sluit mij hier volledig bij aan.

    Mogen we concluderen dat je bij een kleiner bureau evenveel kans loopt op en geslaagd project? Of doen we de kleine bureaus daar onrecht mee aan?

    geplaatst op
  • @M Absoluut, mijn inschatting is dat een kleiner bureau (of een netwerk van professionals) dit kan overtreffen!

    geplaatst op
  • Het uitvoerig testen binnen en na het ontwikkelingsproces van een website, blijft een vaak een vergeten en onderschat onderdeel. Zowel grote als kleine bureaus maken deze fout. Naar mijn mening draagt het internetbureau de verantwoordelijkheid om hun klanten goed te informeren over het belang van testen.

    Een simpele maar doordacht procedure / stappenplan kan hierin al wonderen doen. En toch kom je dit in de praktijk maar zelden tegen!

    geplaatst op
  • Ook gisteren opende ik abnamro internetbankieren
    Met rode letters lees je dan .
    U kunt tijdelijk geen gebruik maken van Internet bankieren
    Hoe zo tijdelijk.
    Het is wel het end van de maand en dan duikt iedereen achter
    de computer om rekeningen te betalen.
    Daar hebben ze ook niet over nagedacht

    geplaatst op
  • Handig van ABN. Ik zat inderdaad 2 dagen zonder internet bankieren. Lekker....

    geplaatst op
  • ABN AMRO zou gewoon eens mensen in dienst moeten nemen die verstand hebben van internet in plaats van de hele boel aan een stel Pakistanen overlaten (of heb ik het mis?).

    Anekdote: Na lang zeuren begrepen ze enige maanden geleden eindelijk wat ik bedoelde met http://abnamro.nl werkend maken.. daarmee kwam je op een 404 Error pagina uit terwijl alle andere bankensites ook gewoon zonder WWW ervoor bereikbaar zijn. Uiteindelijk zagen ze het licht en kreeg ik een bioscoopbon als bedankje, tja.

    geplaatst op
  • @ neoMagic Of ze in Pakistan zitten weet ik niet, maar waarschijnlijk wel ver weg aangezien ze nog niet hebben gereageerd(het zou ze sieren, maar het is inmiddels wel 17:00 uur geweest!). Kan natuurlijk ook gewoon aan de snelheid van hun e-mailverbinding liggen ;-)

    geplaatst op
  • Beetje triest dat menu in Firefox en Internet Explorer op een volledig andere manier werkt. Bij Firefox is het volledig uitgeklapt en werkt het menu eigenlijk niet.

    Ach, maar 10% ongeveer die daar last van heeft! Er zijn 2,6 miljoen klanten die ABN Amro Internetbankieren gebruiken, dus het gaat maar om 260.000 mensen. Waar hebben we het over?

    geplaatst op
  • Het is gewoon erg triest dit soort zaken. Mijns inziens zouden we als webwinkeliers harder moeten optreden. Kan niet anders constateren dat we toch een aardig zakje minder omzet gemaakt hebben omdat iDeal er niet zo'n zin in had de afgelopen dagen. Laat staan de vele support tickets die we hadden 'omdat meneer Pieterse niet kon betalen'.

    Hoe lang gaan we als webwinkels nog accepteren dat iDeal en internetbankieren zomaar X dagen uit ligt? Geldt dus zowel voor de Postbank en de ABN-AMRO dat ze er voor heel wat uurtjes uitgelegen hebben de afgelopen 3 maanden.

    Met een hostingbedrijf heb je ook een uptime garantie. Nou betaal ik duizenden euro's aan iDeal transacties op jaarbasis. Ben van mening dat je dan toch zeker mag verwachten dat internetbankieren gewoon werkt.

    Nou is stress testing niet altijd even makkelijk, zeker niet met veel concurrent request en stored procedures die net even anders aangepast worden. Het is alleen zo verdomde opvallend dat zowel de Postbank als ABN er een potje van gemaakt hebben de laatste maanden.

    geplaatst op
  • ABN AMRO bashen is leuk, maar hoe zijn de gevoelens over Mirabeau? Ik begreep dat zij als één van 's Nederlandse grootste bureaus de bouw van deze website voor hun rekening hebben genomen.

    Dit scenario lijkt veel op dat van andere Mirabeau projecten; de website van het FD en BNR die een dag na de lancering prompt ook weer offline werden gehaald... Toeval? Daar geloof in niet in.

    Leuk detail; op de website van Mirabeau staat op de vacaturepagina de openingszin: "Ben jij iemand die nooit opgeeft en denkt dat alles altijd beter kan?" Opgeven doen ze inderdaad niet, zelfs niet na een re-re-relaunch van een project en alles kan beter!

    geplaatst op
  • @ Roy; Roy ben jou nog steeds dankbaar voor je tips voor Spaarbeleg naar AEGON Bank, mede daardoor hebben wij ook meer aandacht besteed aan vooraf stresstesten inclusief de o zo belangrijke redirects... Had wel wat voeten in de aarde ;-)

    geplaatst op
  • jaja, mensen, de beste stuurlui bloggen aan wal.

    geplaatst op
  • @insider: ja das waar...en alle ezels werken bij mirabeau (of ga je nu ontkennen dat jullie je weer aan dezelfde steen gestoten hebben?)

    geplaatst op
  • Of het ezels zijn weet ik maar het is in ieder geval heeeel slim om geen jaartal te noemen bij de implementatiedatum (Eind september.....) van abnamro.nl

    Ander punt: Ik lees dat Miraubeau ook net de nieuwe martinair.nl heeft gelanceerd. Ook Marketing en Analyse waren daar zeer nauw bij betrokken (lijkt mij minimaal logisch, maar goed). Het resultaat daarvan heeft geleid tot 'een optimale vindbaarheid'. Nu heb ik even gekeken op de zoektermen:

    - goedkoop vliegen
    - goedkope vliegvakantie
    - vliegvakantie
    - vliegreis
    - vliegen vanaf Amsterdam

    Maar ik zie geen Martinair terugkomen binnen de relevante zoekmachines. Ik kan het mis zitten maar dan zit Google en cosorten dat ook ;-)

    geplaatst op
  • Wat een azijnpisserij weer zeg. Natuurlijk is het triest en natuurlijk had er veel en veel meer getest moeten worden. Maar vergeet niet dat er weinig dingen zo complex zijn als internet bankieren, vanwege alle veiligheidsrisico's en niet te vergeten de eisen van de DNB.

    Natuurlijk speelt er veel meer, want ABN AMRO lijkt met veel dingen bezig te zijn behalve de kwaliteit van de core dienstverlening (zeg ik als klant). Plaatjes, filmpjes, pogingen tot cross selling en nog veel shit, maar een goede hulp functie als je b.v. wilt weten hoeveel een overboeking naar het buitenland kost is er niet (staat in de tekst: zie tarievenkaart, maar die is onvindbaar). Dus te klagen is er genoeg, maar van die anonieme afzeikpartijen tegen mirabeau vind ik wel laag bij de gronds (net als anonieme reacties van 'de beste stuurlui bloggen aan wal'). Als je niets te zeggen hebt, zeg dan niets. En als je wel iets te zeggen hebt, ben dan een vent en reageer onder je eigen naam.

    Ach, binnenkort zit het toch allemaal bij Fortis, dat zal nog veel meer problemen opleveren vrees ik. De vraag is nu: wie gaat integreren met wie?

    geplaatst op
  • @wout, graag gedaan, wij zijn onderhand wel zover dat de redirect dit soort zaken vaak nekken.

    @hans, mirabeau is dan ook geen specialistisch SEM bureau maar een webbouwer die zoekmachine toegankelijke website bouwt. Dit indiceert dan ook direct het ongelijk dat SEO altijd bij de webbouwer hoort.

    geplaatst op
  • Bij mij beweerd internet bankieren dat het pasje geblokkeerd is ?!
    Rekeningen stapelen zich op en als je belt is alles een uur laten opgelost, zeggen ze....
    Tijd voor een fusie lijkt mij zo.

    geplaatst op
  • Op de website van Mirabeau is te lezen dat Mirabeau de online strategie, het concept en de het ontwerp heeft uitgevoerd. Het is niet juist om dan te veronderstellen dat dit bureau ook de technische implementatie en de hosting / beheer voor haar rekening heeft genomen. Als dat wel het geval zou zijn zou dat ook wel op de Mirabeau website zijn gemeld.

    geplaatst op
  • Azijnpisserij of niet: ik ondervindt nu al een week behoorlijke problemen met internetbankieren. Mijn boekhouding moet wel gedaan worden en de belastingdienst zegt ook niet 'geeft niet dat uw betaling te laat is omdat ABN haar zaakjes online niet in orde heeft'. Vandaag laadt zelfs heel de website niet. Telefonisch kan men niets voor mij betekenen geeft men aan.

    Tja, dan maar boetes betalen voor te late betalingen en klandizie mislopen omdat ik niet kan checken of openstaande facturen al betaald zijn. (als dit het geval is, mag men namelijk direct bij mij een nieuwe bestelling plaatsen).

    Frustratie leidt nu eenmaal tot het zgn 'ABN AMRO bashen' en azijnpissen.

    geplaatst op
  • Het merkwaardige is dat er een grote en goede webredactie zit, dat er ook een groep specifieke webmarketeers zit, maar dat beiden amper contact hebben met de technische mensen. Zoals in vele grote organisaties worden techniek en content als twee volstrekt onafhankelijke grootheden gezien, met als gevolg twee koninkrijkjes waar beiden toch feitelijk afhankelijk zijn van de ander.

    Het is niet de eerste grote organisatie waar projecten volkomen spaak lopen doordat er geen slagvaardige projectorganisatie op te zetten is...

    geplaatst op
  • Prutserij, in de eerste zin van dit bericht.

    geplaatst op
  • Als betrokken klant van ABN AMRO kan ik stellen dat ik nooit eerder last van storingen heb gehad. Sterker nog ik geef hoog op over hun internetbanking. Maar afgelopen week was het inderdaad goed raak (of mis) en dan merk je pas hoe afhankelijk je eigenlijk bent (en hoe makkelijk het is).
    Niettemin kan ik mij voorstellen dat het opvoeren van een nieuwe website van het kaliber ABN AMRO eigenlijk met niets anders te vergelijken is en dat dit een groot risico met zich meebrengt. De overboeking die ik beloofd had vorige week te doen heb ik uiteindelijk op aangeven van hun call centre via https://mmm.abnamro.nl kunnen doen, de mobiele website van ABN AMRO die ook gewoon met je IE te benaderen is.

    geplaatst op
  • @Udo: Je klinkt nu wel heel erg als een reclameboodschap voor de ABN AMRO. Heb je aandelen? ;-)

    geplaatst op
  • @Remco: Niet meer, ik heb ze onlangs met een goede winst kunnen verkopen ;-) Maar hun internetbanking zou ik iedereen kunnen blijven aanbevelen (de storingen natuurlijk niet).

    geplaatst op
  • ABN AMRO vanmorgen weer plat!

    De gehele website van ABN AMRO was onbereikbaar. Wie het toch aandurfde kreeg te lezen: "Storing. Tot onze spijt kunnen wij u, vanwege een technisch probleem, niet doorsturen naar de door u opgevraagde pagina. Wij proberen dit zo spoedig mogelijk te verhelpen. Onze excuses voor het ongemak."

    Niet te geloven!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.