Commissariaat introduceert vernieuwde Mediamonitor
Het Commissariaat voor de Media (CvdM) introduceerde vandaag de vernieuwde website Mediamonitor. Zij doet dat samen met de nieuwe rapportage over de pluriformiteit van de Nederlandse media. De website biedt onder meer een actueel overzicht van mediabedrijven en mediamarkten en informatie in verband met de Tijdelijke wet mediaconcentraties (zie toelichting onderaan dit artikel). Vandaag publiceerde CvdM het nieuwe rapport, waarin het stelt dat het niet best gesteld is met de pluriformiteit van de Nederlandse dagbladen. Er zijn steeds minder titels en ze gaan steeds meer op elkaar lijken. Dat is in het kort de conclusie.
In het persbericht van vandaag stelt het CvdM: “De Nederlandse dagbladenmarkt is de laatste twee decennia ingrijpend veranderd en laat een dramatische terugloop zien van aanbieders en titels. Uit een analyse door de Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media blijkt dat zelfs als titels blijven bestaan, het landelijke en buitenlandse nieuws in die titels vaak identiek is aan dat van andere titels. Om deze concentratieontwikkeling te kunnen volgen, introduceert de Mediamonitor de term ‘kernkrant’. Een kernkrant is een krant met uniek landelijk en buitenlands nieuws, waaraan al dan niet regionaal en lokaal nieuws wordt toegevoegd in de vorm van een of meer edities. Aan het aantal kernkranten kan de pluriformiteit van de landelijke en buitenlandberichtgeving in de dagbladpers worden afgelezen. Het aantal kernkranten is sinds de jaren tachtig gehalveerd.”
Het rapport geeft naast de studie van de dagbladenmarkt beknopte overzichten van de andere mediamarkten zoals radio, televisie, opiniebladen en internet en dan steeds vanuit het pluriformiteitsprincipe en concentraties in de markt.
Toelichting bij de Tijdelijke wet mediaconcentraties: Op 13 juni 2007 is de Tijdelijke wet mediaconcentraties (Twm) in werking getreden. Met de komst van deze wet zijn de beperkingen met betrekking tot crossmedia eigendom versoepeld. Volgens de oude wettelijke bepalingen mochten uitgevers met een marktaandeel van 25 procent of meer op de dagbladenmarkt niet meer dan een derde van een radio- of televisieomroep bezitten.
Onder dat regime hadden de grotere uitgevers in de sterk geconcentreerde dagbladenmarkt geen kans zich tot multimediaondernemingen te ontwikkelen. Het Commissariaat voor de Media pleitte daarom in de rapportages van de Mediamonitor voor een gelijk speelveld voor omroepen en dagbladenuitgevers.