• Usability & design
    wordt gesponsord door

Postbank.nl scoort slecht als het gaat om bereikbaarheid

Postbank.nl scoort slecht als het gaat om bereikbaarheid

Postbank.nl scoort slecht als het gaat om bereikbaarheidDe Postbank kampt als enige grote bank met omvangrijke problemen als het gaat om internetbankieren schrijft AD.nl vanmorgen. Dat blijkt uit een onderzoek van Uptrends.com die onderzoek heeft verricht naar bankieren via internet.

Vijftien banken werden gedurende dertig dagen elke vijf minuten bezocht om te zien of internetbankieren mogelijk was. De Postbank was in de periode van 22 juli tot en met 21 augustus 562 minuten (bijna 9,5 uur) uit de lucht. Het ging vooral mis op 3 augustus toen ‘s nachts inlezen van gegevens onmogelijk bleek. De Postbank houdt zelf ook de bereikbaarheid bij. “Volgens onze eigen metingen was de bereikbaarheid van mijnpostbank.nl in diezelfde periode nog minder goed: 98,5 procent in plaats van 98,7” aldus woordvoerder Harold Reusken.

Alleen de Garantibank (van oorsprong Turks) was langer uit de lucht: 864 minuten ofwel bijna 14,5 uur. ABN Amro, Rabobank, SNS Bank en Fortis scoorden uitstekend: deze banken waren alle dertig dagen elke vijf minuten bereikbaar. Zij scoorden daarmee allemaal een bereikbaarheid van honderd procent.

Afgelopen week stelden we al de vraag welke uptime je mag verwachten van gratis online diensten. Nog deze week komen we met de resultaten van een onderzoek in samenwerking met Uptrends.com naar de bereikbaarheid van de weblogs in de Marcom Top 100.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • 98,5% is inderdaad aan de lage kant. Maar ik las ook dat het voornamelijk 's nachts er uit lag. Vaak heeft dat met onderhoud te maken. Er zijn dan natuurlijk al weinig bezoekers. Misschien zou je een ander kengetal moeten fabriceren bereikbaarheid van een site te duiden. Werken met een index of correctiefactor, waarbij drukke tijden (overdag, begin avond) zwaarder wegen dan downtime om half vier in de nacht...

    geplaatst op
  • Je moet die eerlijkheid toch wel waarderen van die Postbank man. We zijn zelfs nog minder goed dan het onderzoek zegt... Dan sta je in ieder geval ergens voor en volgens mij is dat de eerste stap om het op te lossen.

    geplaatst op
  • 'k Blijf me keer op keer verbazen over de Postbank. Niet alleen is de beschikbaarheid van Postbank.nl onder de maat; ook de beveiliging van de bankportal komt met enige regelmaat negatief in het nieuws.

    Dat men desondanks toch 40 miljoen euro wil investeren om de beschikbaarheid te kunnen garanderen, heeft m.i. niet zozeer te maken met vertrouwen in het systeem, maar gewoon met koppigheid en mismanagement.

    geplaatst op
  • Ik heb van die 1,5% downtime als doorsnee gebruiker helemaal niets gemerkt...

    geplaatst op
  • Nou Michiel dan weet ik niet hoe vaak jij MijnPostbank gebruikt, ik vermoed namelijk dat in dit onderzoek niet eens is meegenomen dat ik afgelopen 3 maanden in 10 procent van de gevallen niet kon internetbankieren omdat het SMS systeem er weer eens uitlag (standaard op donderdag avonden). Tot overmaat van ramp meld men dit ook niet, en laat men de betaalfunctie gewoon intact, vervolgens klik je op: Verstuur SMS nogmaals, en nogmaals: Volgende melding: SMS functie geblokkeerd, vraag opnieuw (per post) een verzoek voor SMS betaling uit.

    Amateurs.

    geplaatst op
  • Ok, mijnpostbank.nl ligt er soms uit. Staat wel tegenover dat je tenminste niet zo'n paranoïde bejaarden beveiliging hebt als bij ABN AMRO en Rabobank het geval is. Uiteindelijk heeft de Postbank gewoon het makkelijkste systeem voor internetbankieren van de drie.

    geplaatst op
  • SjorsP, dan bel je toch gewoon dat telefoonnummer waar je je code alsnog kan krijgen?

    geplaatst op
  • @SjorsP: die ouderwetse TAN-codes werken perfect. Ik heb (vrijwel altijd) een kopie van de lijst bij me, dus ik zie niet in waarom die SMS-functie handig is. Wat doe je bijvoorbeeld als je met z'n tweeën dezelfde rekening gebruikt? Kun je 2 nummers instellen waar je de code op ontvangt?

    @Walter: helemaal mee eens!

    geplaatst op
  • @michiel, ik vind het niet zo fijn om overal die codes mee naar toe te zeulen.

    geplaatst op
  • Ach Sjors, meezeulen hoeft toch niet. Je legt een kopie neer op je werkplek, een kopie thuis, een kopie bij je vriendin en eentje bij je ouders. Heerlijk veilig. Dan liever de SMS-oplossing inderdaad, of de oplossing van de Rabobank. Een cardreader op je werk, eentje thuis en eentje bij je partner. Geen security issues whatsoever.

    geplaatst op
  • Jep, qua veiligheid is het ook al zo een toppertje bij de Postbank, tijdje terug deed ik experimentje en toen bleek het gewoon mogelijk te zijn om javascript in het omschrijvingsveld te pasten, wat dan vrolijk uitgevoerd werd als iemand zijn internetbankieren opende.

    geplaatst op
  • Of ze nog grootschalige investeringen zullen uitvoeren om verbeteringen aan te brengen, is de vraag. Binnen een paar jaar is de Postbank immers helemaal niet meer bereikbaar.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.