Marketing en entertainment op hoog niveau
Toen ik vorige week een flesje Vodka kocht, in de Tupolev Tu-154 die me van Irkutsk terug naar Moskou bracht, leverde me dat meerdere minuten discussie en roebels tellen op. Plus nog een engelstalig krantje, die de stewardes uit de piloot z’n prullenbak had gevist. Bij Virgin America zijn de koopervaringen veel korter en onpersoonlijker: daar tik je je bestelling gewoon op een touchscreen in, en schuif je je creditcard door een gleufje.
De jongens van Engadget ontmaagden Sir Richard’s eerste Virgin America toestel, en probeerden het RED in-flight entertainment system uit. Waarop passagiers naar films en satteliet-TV kunnen kijken, naar muziek kunnen luisteren, e-books kunnen lezen, spelletjes kunnen spelen, consumpties kunnen bestellen, on- en off-board kunnen winkelen en met medepassagiers kunnen chatten.
Het enige dat er nog niet mee kan, is internetten. Maar ach, met een AC wandcontactdoos in elke stoelpoot kun je je blogpostings in elk geval alvast schrijven, zodat je ze op de grond direct naar je webstek kunt wifi-en.