ABN Amro verkocht aan Barclays
Lees net op FD.nl dat ABN Amro en Barclays akkoord zijn over de overname:
(…) ABN Amro en Barclays zijn het eens geworden over een overname in aandelen. De Britse bank biedt 3,225 aandelen Barclays voor een aandeel ABN Amro. Omgerekend komt dit neer op euro 36,25 per aandeel. Het is de grootste overname ooit in de financiële sector. Het bod waardeert ABN Amro op euro 67 mrd. De nieuwe combinatie, die Barclays Plc gaat heten, verkoopt de Amerikaanse LaSalle Bank aan de Banc of America voor $ 21 mrd. Op de verkoop wordt een aanzienlijke bate verwacht. Mocht onverhoopt de overname mislukken, dan vindt de verkoop van Lasalle gewoon doorgang. (…)
Het spel is nog niet gespeeld nee. ABN AMRO geeft ook aan:
(…) Als ABN AMRO de komende tijd een hoger bod krijgt dan dat van Barclays, zal de bank hier zorgvuldig mee omgaan, zo stelt Groenink. ‘Andere biedingen zullen we goed bestuderen, waarbij we ons professioneel zullen laten adviseren.’ (…)
Er zal nog wel een biedingsstrijd losbarten die nog een tijdje over en weer gaat. Hoewel ik niet verwacht dat Barclays veel meer kan bieden, de ego’s van Groenink en co in de weg komen te zitten en het weer een wedstrijdje moddergooien wordt.
Vanmorgen een toch wel cynisch artikel over Rijkman Groenink in NRC next dat afsluit met de volgende zin:
(…) Groenink zal waarschijnlijk de geschiedenis in gaan als de man die na 183 jaar bij ABN Amro het licht uitdeed. (…)
lekkere kop weer Marco (goed voor de rss readers zullen we maar zeggen ;-). Men heeft de intentie om ABN over te nemen. Andere partijen mogen eerst nog een bod uitbrengen.
@Doron: Dat zag ik ook pas nadat ik het tweede artikel op FD had gelezen; het eerste artikel suggereerde dat de deal al rond was.
Ik ben erg benieuwd wat ABNAMRO nu gaat communiceren naar haar klanten. Dit is weer een typische situatie waar constant wordt gesproken over de groei van het bedrijf en over wat er goed is voor de aandeelhouders, maar ik hoor nog niemand iets roepen over de klanten.
Als klant van ABNAMRO verwacht ik toch wel morgen een brief van ze over de plannen en de gevolgen.
De relatie met de bank is vaak een levenslange relatie, maar ik vind dit wel een moment om die te heroverwegen.
Als kleine verdediging van ABN AMRO, hun klantenservice is zeker vele malen beter geworden. Tenminste, als je gaat klagen. Recent was ik voor de derde keer in één week ‘slachtoffer’ van een fout van hun kant. Niet erg, niets mega, maar drie in een week was wat veel. Klacht ingediend, keurig afgehandeld (laat, maar toch), en als ‘goedmakertje’ een presentje. Onder het mom: sorry, het is inmiddels allemaal al opgelost en de tijd die het je gekost heeft kunnen we niet ongedaan maken, maar toch willen we je een presentje geven om het leed te verzachten.
Ik moet zeggen, ik heb ze erger mee gemaakt.
Deze overeenkomst met Barclays betekent o.a. dat wanneer ABN AMRO later ingaat op een ander bod, bijvoorbeeld van het RBS consortium, er een schadevergoeding aan Barclays moet worden betaald voor de gemaakte kosten. Ervaringen uit het verleden laten zien dat de hoogte van deze schadevergoeding kan oplopen tot 700 miljoen euro.
Iemand vandaag al de ABN Amro vestiging in Second Life bezocht?
Hans Peter, interessant om daar vanuit Blieb op in te haken. Ben ook benieuwd of er nog andere blogs of wiki’s over worden opgezet.
Leuke details voor marketeers: de naam ABN AMRO blijft gewoon bestaan, alleen de holding heet Barclays. Ook blijven de aparte sponsordeals (Ajax b.v.) bestaan. Interessant, vooral voor internationale exposure natuurlijk…
Daarnaast (van het FD)
Het consortium onder leiding van de Royal Bank of Scotland (RBS) heeft zijn ontmoeting vandaag met ABN Amro afgezegd. Dit hebben RSB, Fortis en Banca Santander maandagmiddag bekendgemaakt. De beoogde verkoop van LaSalle door ABN is het bankentrio in het verkeerde keelgat geschoten.
Maar… ze mogen toch een tegenbod uitbrengen op LaSalle? Ze weten nu wat er voor betaald wordt. Dan heb je weliswaar maar 2 partijen over in het consortium, maar toch.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!