Vertrouwen in de online verzekeringswereld

5 april 2007, 11:45

Vertrouwen in de online verzekeringswereldDat vertrouwen op internet een grote rol speelt bij online verkoop zal geen enkel lezer van marketingfacts als verassend beschouwen. Dat dit vertrouwen bij financiële dienstverleners een nog grotere rol speelt is wederom weinig verassend. Wat echter wel opvalt is het weinige wetenschappelijke onderzoek ernaar in Nederland. Dit terwijl het toch een enorme potentie heeft. Het aantal Nederlanders dat online zijn financiën regelt is de laatste jaren niet voor niets enorm gestegen.

Op verzekeringsgebied blijft Nederland echter achter. Waar in Engeland 36% zijn verzekeringen online sluit is dat in Nederland nog geen 2% (bron: Forrester Research). De potentie van de markt staat in schril contrast met gepubliceerde stukken over vertrouwen en online verzekeren, ongeveer 10 in de afgelopen 3 jaar. Dat is dan ook de reden dat ik hier een onderzoek naar ga houden in het kader van mijn afstuderen aan de Universiteit Twente. Om mijn onderzoek niet teveel te beïnvloeden kan ik hier natuurlijk niet alles vertellen over mijn onderzoek, maar na afloop van dit onderzoek wil ik erg graag mijn bevindingen met jullie delen.

Een onderzoek staat of valt natuurlijk met het aantal respondenten, hier kan ik dan ook erg goed de hulp van de Marketingfacts lezer gebruiken. Als dank voor de 15 minuten van uw tijd die het invullen van de vragenlijst kost, verloot ik een iPod Nano onder de deelnemers. Verder draagt u uiterard bij aan de kennis over websites en maakt u een aankomend web-marketeer erg gelukkig!

De vragenlijst is te vinden op:

http://www.nimation.nl/websiteonderzoek

Ik hoop dat jullie mij willen helpen en ik dan ook zo spoedig mogelijk de resultaten hier kan laten zien!

Categorie
Tags

9 Reacties

    Ray

    Ik hem ingevuld, maar de vragen over die website van die tussenpersoon vind ik heel vreemd. Wat kan je nu zeggen over een website waar alleen een tekstje staat en de links niet werken. Kan je dit toelichten ?

    Verder klopt de salarisschaal op het einde niet. De optie 40.000 – 50.000 ontbreekt.


    5 april 2007 om 12:56
    rkoopman

    Hartstikke bedankt voor het invullen Ray. Kan natuurlijk toelichten waarom de opzet is zoals hij is. Hoop dat je begrijpt dat ik daarmee moet wachten totdat het onderzoek is afgelopen.

    Dat van die salarisschaal zou moeten werken, zal gaan kijken waaraan het licht.

    Nogmaals bedankt voor het invullen, je helpt mij er enorm mee!


    5 april 2007 om 13:02
    john

    Rick,

    Als je in je oproep had verteld dat je dit onderzoek doet in opdracht van een verzekeringsmaatschappij dat verzekeringen verkoopt via tussenpersonen (Delta Lloyd)dan had ik je opmerkingen over de lage verkoop van verzekeringen via internet beter begrepen. Je stelling dat slechts 2% online een verzekering afsluit klopt niet als je de cijfers van de directe verzekeraars bekijkt zoals Ohra en Centraal Beheer. Die zitten inmiddels op meer dan 25%. Wat wil je nu echt onderzoeken? Of ben je gewoon een onderzoek voor Delta Lloyd aan het uitvoeren maar vertel je dan niet?


    5 april 2007 om 15:04
    evroekel

    @Rick: Transparantie is een zeer gewenst, maar ik geloof dat je omwille van de resultaten van je onderzoek nog niet wilt vertellen dat e.e.a. voor Delta Lloyd wordt gedaan. Ik ben benieuwd naar de uitslag!

    @Ray: je primaire gevoel bij een website is vaak cruciaal. Daarvoor hoef je niet door te klikken. Of er een foto van een bedrijfspand staat of de foto van de tussenpersoon zelf geeft je als bezoeker al een totaal ander gevoel.


    5 april 2007 om 15:32
    Ray

    Natuurlijk is het eerste gevoel van een website van cruciaal belang. Maar door naar zo een beperkte website te kijken (geen links) kan ik o.a. de volgende vragen echt niet beantwoorden: (op basis van eens/ oneens)

    – Eertink assurantiën vult zijn rol als assurantietussenpersoon goed in.

    – Als ik hulp nodig heb zal Eertink assurantiën zijn best doen mij te helpen.

    – Ik verwacht dat Eertink assurantiën zich aan zijn afspraken houdt.

    – Eertink assurantiën is competent in het verschaffen van verzekeringen.

    – etc. etc. gaat eigenlijk op voor alle vragen.


    5 april 2007 om 17:52
    rkoopman

    Alle heren die nu gereageerd hebben dank ik natuurlijk ook van harte voor het invullen!

    Zoals eerder gezegd kan ik helaas niet ingaan op opmerkingen waarom ik het op deze manier heb aangepakt, deze informatie gaat hier natuurlijk wel verschijnen en dan wil ik graag op alle vragen een antwoord geven.

    Tot die tijd kan ik alleen maar zeggen dat het een reden heeft, dat de vragen anders zijn dan gewend komt o.a. omdat dit geen marktonderzoek is.

    In het kader van transparantie kan ik zaggen dat geen enkele financiele dienstverlener meer profijt van de uitslag kan hebben dan een ander, de opdrachtgever is de universiteit en het onderwerp in vanuit die kant bekeken.

    Ik hoop dat u allen nog even geduld kan hebben, over een maand verwacht ik met de resulaten te komen, al kan dat natuurlijk sneller als iedereen mij helpt aan respondenten 🙂


    5 april 2007 om 18:40
    Bram Koster

    Ik heb de enquete ook net ingevuld, maar ben het helemaal met Ray eens: als je alleen een pagina ziet kun je niet verwachten dat respondenten de vragen over de tussenpersoon zinvol kan invullen. Zelfs als het een onderzoek is van het effect van een user interface/grafisch design op het vertrouwen van een consument, gaan vrijwel alle vragen te diep, wat mij betreft.

    Ik zag i.i.g. een flink verouderde interface (wellicht dat dat rouleert?) waar ik niet enthousiast over was, maar dat zegt niets over hoe een bedrijf mijn schade gaat afhandelen. Heb dus alles “neutraal” gelaten.


    5 april 2007 om 19:13
    Sanne Roemen

    Ik zag een interface die niet werkte, dacht dat dat lag aan mijn comi van os en browser en bestempelde Eertink meteen als niet behulpzaam omdat ze niet de moeite hadden genomen ook voor anderen dan IE / windows gebruikers een site te maken. Nu zie ik dat de links expres niet werken. Voor mijzelf sprekend: mijn antwoorden op de eertink vragen zijn zeer zeker gekleurd door mijn veronderstelling dat er niet volgens de webstandaarden is gebouwd.


    8 april 2007 om 05:34
    rkoopman

    @Bram, Daar zou je gelijk in kunnen hebben, ik denk dat ik een juiste afweging heb gemaakt, denk dat de discussie na mijn resultaten sowieso een leuke wordt 🙂

    @Sanne, Het stond wel in het onderzoek dat ze expres waren uitgezet, kans is natuurlijk altijd aanwezig je daar over heen gelezen hebt, kan me best voorstellen dat je meer op een dag te doen heeft dan mijn onderzoek invullen. Als het goed is haalt mijn statistische programma antwoorden eruit die erg veel afwijken door een externe reden, gelijk een goede kans om mijn kennis van het programma te demonstreren.

    @beide, bedankt voor het invullen en de opmerkingen, op deze manier leer ik nog een stuk meer dan alleen een onderzoek doen!


    9 april 2007 om 13:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!