Virtueel schoentjes passen

8 maart 2007, 09:10

{title}Adidas heeft in haar Adidas Store in Parijs een speciale spiegel gemonteerd die in plaats van een werkelijk beeld, een aangepast beeld laat zien van de shopper met andere schoenen aan. De camera modelleert de mens voor de spiegel, past virtueel de schoen en toont het nieuwe totaalbeeld in 3D. De geprojecteerde schoen beweegt dus mee met het draaien van de voet. De winkelende consument kan keuzes maken tussen de schoenen door op een computerscherm het model te selecteren (via adlab). Langzaamaan dringen de mogelijkheden van nieuwe media ook door in de mode.

Eerder zagen we al een social shopping initiatief van IconNicholson. Hierbij kon de winkelende consument via een online verbinding direct advies vragen aan de achterban thuis, op het werk of mobiel. Na het contact maken kunnen zij zien wat je nu weer hebt aangetrokken en direct advies geven. Iets dat sociale onzekerheid van aanschaf van producten zal reduceren. Maar er zijn meer ontwikkelingen en het is pas het begin.

Zo is er tegenwoordig ook een RFID paskamerspiegel. Als een consument een mode-artikel langs deze spiegel haalt, verschijnt er automatisch een demonstratiefilmpje van de kleding. Geweldig mogelijkheden natuurlijk voor retail- en/of kledingmerken om hun symbolische merkfunctie op precies het juiste moment inhoud te geven. En even een paar jaar verder, als we dan eenmaal iets hebben gekocht, kan het merk een half jaar later thuis op een vergelijkbare wijze op televisie een modeshow naar voren toveren van de ontwerper van jouw kleding.

En dan is er ook nog Like.com, de eerste visuele zoekmachine, waarover ik eerder op Marketingfacts schreef. Hiermee is het mogelijk om bijvoorbeeld een laars gedragen door een celebrity aan te wijzen (klikken) op een foto. Vervolgens gaat Like.com op zoek naar een laars die hierop lijkt. Like.com helpt met het antwoord op de vraag: ‘wat een geweldig zonnebril heb je op; zoiets wil ik ook; dat zoek ik al heel lang!’. Met Like.com is dat straks zo gebeurd; zeker als ook mobiele fotografie wordt ondersteund.

De ontwikkelingen gaan allemaal in dezelfde richting. We worden straks persoonlijk geholpen door personal fashion brands, merken die ons persoonlijk terzijde staan bij het zoeken naar mode, accessoires en aanverwante beauty artikelen of diensten. En ze adviseren niet alleen, het personal fashion brand regelt ook van alles voor ons. Bij het virtueel en bij het fysiek winkelen en dat wereldwijd. Straks zitten we ergens op een terras en zien we iemand lopen die iets leuks draagt. We richten dan ons mobieltje erop en kunnen vervolgens op ons mobiel of een groter beeldscherm in de buurt zien hoe het ons zou staan; we kunnen advies vragen aan onze vrienden; we krijgen ook nog, als we willen, (geautomatiseerd) advies van ons personal fashion brand; wellicht staat de kleur je niet of zitten de dwarsstrepen op de verkeerde hoogte; Vervolgens helpt dit persoonlijke merk je met het zoeken van een winkel in de buurt waar dit product op dit moment in jouw maat te koop is en misschien nog wel in de aanbieding. Als je wilt, wordt het laatste exemplaar direct voor je apart gelegd zodat je je cappuccino lekker kan opdrinken. Snuffelen blijft maar als je echt iets wilt, dan krijg je het ook. Eenmaal thuis staat dit unieke artikel keurig op jouw naam geregistreerd, handig als je koffer nog eens wordt gestolen op vakantie en de verzekeringsmaatschappij vraagt naar bonnetjes. Na een paar dagen moet je kleding worden gewassen en bij de wasmachine geeft het personal fashion brand je dan nog het laaste wasadvies. Dat is de consument van (over) morgen. Dat zijn de merken van morgen.

Erwin van Lun
Futurist, CEO & Founder Chatbots.org, Bemer partner bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

5 Reacties

    ErwinVanLun

    Ha Edwin. Dan zou ik toch beide sites even proberen. Bij Like.com kijk je naar een willekeurig plaatje met mensen. Daar staan een man met een mooi horloge. Je selecteert dat horloge en zegt: zoiets wil ik ook. Dat is een totaal andere benadering dan Browse Goods dat gewoon is gebaseerd op een database en waar je visueel doorheen wandelt.


    8 maart 2007 om 12:06
    Maurice Beerthuyzen

    En het einde van de opslagruimte/ magazijnen in winkels wellicht! Ik kan straks eea virtueel passen, zien, en op maat kan laten maken. Nooit meer de teleurstelling; “als het er niet hangt, dan hebben we het niet”. De longtail in real life!


    8 maart 2007 om 12:44
    ErwinVanLun

    @Maurice: yes yes yes. Einde opslagruimte is wat sterk, maar het zal veranderen en allemaal steeds meer real-time worden.


    8 maart 2007 om 13:05
    Ron Lopetegui

    @Maurice, Erwin: Volgens mij is het (voor veel mensen) nog erg belangrijk hoe een product ‘voelt’ als je het aan hebt.. Ik zou niet zo snel schoenen van 200 euro kopen op basis van een ‘virtuele ik’ die ze aanheeft op mijn computerschermpje. Maar eerlijk is eerlijk, het zal in de toekomst wel steeds meer gebruikt gaan worden, daar ben ik van overtuigd.


    8 maart 2007 om 13:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief