De nieuwe reporter heeft een mening

26 januari 2007, 03:51

Theo van Steegeren presenteerde gisteravond vol trots De Nieuwe Reporter’s jaarboek 2007. En trots mag hij zijn; ‘t is een werkelijk práchtige publicatie geworden!

De nieuwe reporter heeft een mening

Publicist Henk Blanken ontving het eerste exemplaar, en las als dank daarvoor een blogposting voor. Maar dat had ie beter niet kunnen doen; door zijn nadrukloze voordracht kwam z’n punt totaal niet over. Er zat een zuur stukje in mijn pen, tot ik met Theo, Jeroen en andere nieuwe reporters sprak.

Nieuwe reporter en adfoblogger Jeroen Mirck schudde de bedjes van menig journalist een paar dagen geleden ruw op met deze posting, die veel beter dan Henk’s verhaal de vinger op de zere plek legt:

(…) Vergeet alles wat u op die scholen voor journalistiek of die academische (kop)studies aan schrijfregeltjes heeft geleerd. Lees eens wat vaker GeenStijl, Sargasso of Frontaal Naakt. Niet omdat het per se uw favoriete opinieleiders zijn (mag natuurlijk altijd), maar vooral om opnieuw te leren schrijven. Want schrijven voor een blog is anders, heel anders. (…)

De moderne lezer zit niet meer te wachten op objectieve, meningloze journalistiek. Hij wil discussie. Om te lezen (90%), om aan deel te nemen (9%) of om zelf op te starten (1%). En terwijl Henk Blanken z’n publiek als een bedreiging typeert, zien Theo en Jeroen dus juist allerlei kansen. Precies wat het De Nieuwe Reporter’s jaarboek 2007 uitdraagt; lezen dus!

Het jaarboek staat binnenkort als pdf op denieuwereporter.nl en is te koop voor 20 euro bij elke boekhandel in België en Nederland. Het kan ook via e-mail besteld worden bij uitgeverij Het Spinhuis (2 euro verzendkosten).

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Annet

    Ik heb ook een tijdje nieuwereporter.nl van commentaar proberen te voorzien, maar ik vond het allemaal wat “zuur” daar. Vaklui, maar nodig toe aan een nieuwe jas!


    26 januari 2007 om 06:59
    jeroenmirck

    “Er zat een zuur stukje in mijn pen.” Ik weet nog dat je dat zei, maar de geanimeerde discussie heeft je optimisme blijkbaar gevoed. Dank voor de waardering voor mijn stukje.


    27 januari 2007 om 00:16
    henk blanken

    Marco, dat zure stukje had ik best willen lezen. Dan was je misschien op de inhoud van mijn column ingegaan, en niet op de verpakking. Met je verwijzing naar het prettig confronterende stuk van Jeroen Mirck suggereer je dat ik volstrekt het tegenovergestelde beweer, en als representant van de oude media het publiek alleen maar als bedreiging zie. Terwijl ik toch warempel het afgelopen jaar een keer of honderd uiteen heb gezet wat de kansen van blogging zijn, en waarom oude media hun publiek eindelijk eens moeten gaan zien als meer dan een publiek (zie Rosen).

    De presentatie van het DNR-jaarboek leek me de juiste plek om ook eens kritisch en genuanceerd naar het succes van blogging te kijken. Blogging is groot, maar geen massa-ding. Precies zoals je zelf hierboven zegt: de grote meerderheid wil lezen, niet schrijven. Daar is niks mis mee, en dankzij blogs hebben de vele duizenden mensen een stem gekregen die vroeger hooguit op een zeepkist konden gaan staan of een ingezonden brief konden sturen. Maar het nuanceert de hype, en het tempert de verwachtingen.

    Het leek me goed – en leuk – om dat te vertellen aan uitgerekend de groep die voorop loopt met nieuwe meda.


    27 januari 2007 om 17:43
    mangold

    Dit stukje is niet van Marco’s hand, Henk. Marco “kon er zelf helaas niet bij zijn, maar gaat het boek zeker lezen” (bovenste reactie).

    Ik heb dit stukje geschreven om verslag te doen van de DNR-jaarboekpresentatie, niet om te reageren op al je blogpostings van het afgelopen jaar. En dat impliceert natuurlijk een reactie op jouw persoonlijke verpakking van je verhaal, die bij zo’n presentatie belangrijker is dan het verhaal zélf…

    Juist omdát je presentatie niet overkwam zoals jij ’t bedoelde heb ik het ‘zure stukje in mijn pen’ niet uitgeschreven. En nu je er specifiek om vraagt, heb ik alleen nog een paar citaten uit het publiek paraat. Ik moet je dus teleurstellen; het zure stukje is niet meer. Sorry.


    27 januari 2007 om 20:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!