Einde van de pageview als meetinstrument in zicht?

Einde van de pageview als meetinstrument in zicht?

Einde van de pageview als meetinstrument in zicht?Emerce maakt vanmorgen melding van het feit dat de Stichting Internetreclame (STIR) het meetinstrument ‘pageview’ laat vervallen omdat het niet meer gebruikt kan worden als criterium om websites onderling met elkaar te vergelijken. Al twee maanden rapporteert STIR om deze reden geen pageviews meer. De pageview is vervangen door het begrip ‘bereik’. Peter Wiegman, projectcoördinator van STIR zegt hierover: “Het is niet meer duidelijk wat een opgevraagde pagina is. Eén webpagina kan meerdere dynamische elementen bevatten die meerdere malen wisselen zonder dat er een nieuwe pagina wordt opgevraagd.”

Erwin Boogert van Emerce verwijst verder naar een recente internationale discussie over hetzelfde onderwerp.

Het is duidelijk dat de pageview als meetinstrument zijn langste tijd heeft gehad. Zeker als het gaat om vergelijking tussen verschillende websites (voor trendanalyse van één website blijft het een prima instrument mits gemeten onder dezelfde condities). Instrumenten die wel geschikt zijn voor vergelijking tussen websites is het door Peter Wiegman genoemde bereik (aantal unieke bezoekers) en wellicht de GRP of Gross Rating Point (1 procent bereik binnen een bepalde doelgroep). Deze laatste is een begrip als men spreekt over kijkdichtheden van bijvoorbeeld tv-commercials. Een instrument dat nog weinig belangstelling heeft maar waarover we in de toekomst meer zullen horen is engagement. Wordt dus vervolgd!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Veel interessanter wordt het om bereik over verschillende media heen te meten (laten we het crossmedia noemen) en om de gevolgen van het bereik te benoemen (overgaan tot actie). Met beide zaken is Nielsen hard bezig, maar echt verder lijken ze er nog niet mee te komen.

    geplaatst op
  • In het verlengde hiervan ben ik benieuwd hoe web-analytic tools zich verder gaan ontwikkelen. Je ziet in het huidige Rich Internet Application tijdperk dat marketeers namelijk ook willen weten hoe-vaak iemand in bijvoorbeeld een productselector heeft zitten experimenteren (aantal geprobeerde configuraties) en met welke elementen (prijs, features) en hoe lang dat duurde. Technisch kan je tegenwoordig steeds meer te weten komen over de interactie van de klant met je applicatie, maar bestaande reporting tools springen daar naar mijn weten nog te weinig op in.

    ps: Ik ben benieuwd of het woord "engagement" meer bekendheid gaat krijgen in het Nederlands, want tot op heden is dat voor mij nogal een uitdaging gebleken om de term te gebruiken. Mijn collegas op het Adobe hoofdkantoor in San Jose hebben ruim een jaar geleden de kreten "engagement platform" en "Adobe revolutionizes how the world engages with ideas and information" gelanceerd. Helaas bekt een Nederlandse vertaling hiervan niet lekker (suggesties?) en is de engelse term voor veel mensen nog te onbekend.

    geplaatst op
  • Volgens mij moet je naast bereik ook een maat voor intensiteit hebben. Het aantal pageview per bezoeker geeft bijvoorbeeld aan of mensen graag op de website zijn (of dat ze niks kunnen vinden, maar dat is wat anders). Zeker omdat dit het afrekenmodel is voor advertenties is het ook van belang voor zowel de eigenaren als de adverteerder. Volgens mij is het een goed idee om af te rekenen per seconde bezoek. Wat mij betreft wordt bezoekduur de nieuwe pageview.

    geplaatst op
  • Oh 'de organisatie die objectieve bereikmetingen onder online uitgevers meet' komt weer om de hoek kijken.

    Hoe kun je nu ooit van objectiviteit spreken wanneer je zulke belachelijke bedragen durft te vragen voor deelname dat dit alleen haalbaar is wanneer je tot de vriendenkliek hoort en meedeelt in de bijna onrechtmatig hoge CPM tarieven en het krampachtig vasthouden aan dit afrekenmodel.

    geplaatst op
  • @ Kasper,

    Altijd genieten van jouw uitspraken. Recht voor z'n raap. Beetje nuanceren. Startpagina (ilse media), kieskeurig, vergelijk.nl, kelkoo.nl hebben allemaal wel degelijk een CPC / revenu model. De doelstelling van Stir is (IMHO) een instrument te bieden wat past bij de belevingswereld van offline planners, en zo een 'larger share of the pie te krijgen'. Zeer lovenswaardig, en het bestuur verdient dan ook erkenning voor hun continu inzet hiervoor.

    Pageviews zijn zeker interessant, en misschien loopt stir iets te ver voor de troepen uit. Bij een aantal grote sites als nu.nl, marktplaats.nl en telegraaf.nl is volgens mij weinig effect te zien van de voornoemde dynamische elementen. Pageviews geeft je als planner dan wel degelijk een indicatie van de inventory op een site/netwerk, en daarmee de geplande hare of voice van je campagne.

    Waar is Kasper wel gelijk in moet geven, het zou geweldig zijn als ook netwerken als netdirect.nl, daisycon etc mee zouden doen. Ook daar kun je goed getarget verkeer inkopen op CPM tarieven die ween stuk lager liggen.

    Zoals ik eerder heb beschreven leiden kunstmatig hoge cpm tarieven in een vraag gedreven markt tot excessen en vlucht naar andere, minder ethische advertentievormen. Dan kun je je blijven inzetten tot je een ons weegt, maar zul je alleen maar meer adverteerders zien vluchten naar amerikaanse torrent, porno, warez en video sites.

    geplaatst op
  • @Sipke,

    Mee eens. Tijdsduur zal een steeds belangrijkere indicator worden (als opvolger van de pageview). Naast uniek bereik, gemiddeld aantal bezoeken per periode door een unieke bezoeker (verspreid over verschillende bezoeksgroepen) en tijdsduur per bezoek zou ik echter graag ook een interactieoverzicht per bezoek willen hebben. Hoeveel muisklikken in een bezoek, hoeveel scroll bewegingen, hoeveel afstand met de muis, hoeveel toestaanslagen etc. Dit zijn zaken waarvan ik graag eens test meetresultaten op grotere schaal zie, zodat we kunnen zien of met 1 of meerere variabelen hiervan een cijfer kan worden bepaald dat iets zegt over betrokkenheid / actief gebruik van de website door de bezoeker (sluit ook mooi aan op het engagement verhaal).

    geplaatst op
  • Ja Maarten, af en toe vraag ik me bij mezelf wel eens af of dat schenen schoppen wel enig zin heeft omdat het geen zeer been wordt doordat zelfs 'medespelers' rustig wachten totdat de 'tegenstander' de scheenbeschermers weer recht heeft getrokken.

    Misschien moet ik zelf maar om een wissel vragen voordat ik met een flinke schorsing buitenspel kom te staan maar ik zie zo verdomd weinig anderen blocks zetten en het vriendenclubje lekker laten doorspelen welke nog regelmatig scoren ook of toch weer de pers halen.

    Ik zal iig proberen een winterstop in te lassen tot na de feestdagen en dan kijk ik wel of ik weer in de spits ga staan in 2007 of lekker op de bank blijf hangen of er juist invlieg (en meteen weer uitvlieg) als Zidane.

    geplaatst op
  • De doelstelling van Stir is (IMHO) een instrument te bieden wat past bij de belevingswereld van offline planners, en zo een 'larger share of the pie te krijgen'. Zeer lovenswaardig, en het bestuur verdient dan ook erkenning voor hun continu inzet hiervoor.


    Probleem is alleen dat die piece of the pie in de meeste gevallen ook weer door hetzelfde clubje verdeeld wordt, de meeste publishers hebben er dus niets aan.

    Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat andere partijen zich dan ook maar eens goed en professioneel moeten verenigen en adverteerders en mediabureau's moeten zien te overtuigen van de voordelen van de andere afrekenmodellen.

    geplaatst op
  • M. i zijn pagevieuws zeker noodzakelijk om klant te kunnen overtuigen van bepaalde trafficstroom.
    Daarnaast zijn er diverse mogelijkheden die ook de dynamische elementen kan meten.
    Bereik is een ding, het daadwerkelijk aantal vieuws weer iets anders.

    geplaatst op
  • Om het instrument nu (al) volledig te laten vallen vind ik erg ver gaan. Het is tot nu toe toch altijd een combinatie geweest van (unieke) bezoekers en pageviews. Natuurlijk is het zo dat de trend is dat pageviews door acties worden ingehaald, maar naar mijn idee geeft het aantal pageviews nog altijd een zeer waardevol beeld over het gebruik van websites. Zelfs als vergelijkings instrument tussen diverse websites.

    De nieuwe technieken maken het echter wel weer lastiger om uniformiteit in de metingen en rapportages te krijgen. Dat wil overigens niet zeggen dat het niet nagestreefd moet worden door die partijen om goede instrumenten te bepalen voor het vergelijken van sites. Op het moment dat je daar een factor "beleving" aan toevoegt wordt het alleen nog wat moeilijker!

    geplaatst op
  • De discussie is/was flink bezig hier. Da's goed lijkt me. Nog even ter verduidelijking: de pageview verdwijnt niet uit de STIR-data, maar wordt door STIR niet meer ondersteunt als parameter die een bijdrage levert aan de standaardisering (currency) in de markt. Bovendien is het zo dat CPM-achtige afrekenmodellen gewoon blijven bestaan. Die zijn gebaseerd op bannerimpressies (is reclamebereik) en niet op het aantal mediumcontacten (=mediumbereik).

    Het enige wat er gebeurt is dat de volumecomponent pageview uit de GRP wordt gehaald en dat bezoek/event er voor in de plaats komt. Op die manier zijn de websites onderling beter vergelijkbaar. That's all.

    (voor de buitenstaander: ik ben projectcoördinator van STIR. die Peter W van hier beneden is die Peter W. van daarboven)

    geplaatst op
  • Twee uitstekende artikelen over dit onderwerp:
    2007: The End Of The Page View
    Size doesn’t matter: The distributed media economy

    Must reads!

    geplaatst op
  • Jeroen Mirck verwijst vandaag naar Death of the pageview, een column van Jeff Jarvis in The Guardian.

    geplaatst op
  • Het blijft een onderwerp van discussie in de Amerikaanse media; afgelopen week een aardig artikel in CBS News:
    New Tech Puts Online Ad Measures to Test

    Jesse James Garrett (Adaptive Path LLC) en twee jaar geleden één van de bedenkers van de term Ajax stelt voor om de pageview helemaal te schrappen:

    (...) Page views have been a broken metric for a long time, and the industry has tried to put a good face on that. Now a new technology has come along to force the industry to deal with the fact that page views are ... not a good way of measuring audience engagement. (...)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.