Banking 2.0

17 september 2006, 12:12

Banking 2.0Ik blijf het een verschrikkelijke term vinden maar om duidelijk te maken waar het om gaat ontkom je er vaak niet aan. Ik heb het over Web 2.0 (dat ik persoonlijk liever social computing noem) en de afgeleide begrippen als Advertising 2.0, Identity 2.0, Marketing 2.0, etc. Ook banken en andere financiële instellingen ontdekken steeds meer de mogelijkheden van Web 2.0. Op Marketingfacts komen bijna wekelijks voorbeelden voorbij uit zowel binnen en buitenland.

Frank Janssen heeft op Frankwatching een uitstekend overzicht gemaakt van deze ontwikkelingen en noemt het Banking 2.0. Als kapstok voor de indeling van zijn overzicht is hij uitgegaan van de algemene Forrester-indeling van Web 2.0 toepassingen. Aanrader!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    evroekel

    Erg goed overzichtsartikel van Frank. Geeft goed beeld van vernieuwende initiatieven en de nog niet ontdekte gebieden.


    17 september 2006 om 13:07
    ewout@onedaycompany.nl

    Wat enorm belangrijk is bij banken & verzekeraars is wetgeving.

    En zeker na de recent ingevoerde Wet Financiele Dienstverlening houdt iedereen ernstig de boel op slot. Ook omdat niet erg duidelijk is hoe streng men deze wet gaat handhaven.

    Verder is daar de anti-terreur wetgeving, waardoor de werkelijke identiteit van iemand fysiek moet worden vastgesteld. Want je wilt niet dat een terrorist met zijn gewelddadige dood alsnog gaat verdienen met bijv een levensverzekering. Een ontwikkeling die dus tegen het internet als acquisitie-platform ingaat.

    En last but not least is de toezichthouder (De Ned Bank) door de schandalen van de jaren 90/ 2000 in combinatie met de AFM zeer alert op onze branche, wat veel meer tijd vraagt aan controle-/regelzaken, kortom : interne dingen.

    Gevolg : alles wat nieuw is, is eng. En dat krijgt een lagere prioriteit.

    Banken en verzekeraars die desondanks vernieuwen zijn stugge volharders. 😀


    17 september 2006 om 19:29
    media

    Zou inderdaad een goede verklaring kunnen zijn Ewout. Wellicht kunnen de overige bankmensen hier ook iets over zeggen?


    18 september 2006 om 04:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief