Banking 2.0

Banking 2.0
, Upstream
@marcoderksen

Banking 2.0Ik blijf het een verschrikkelijke term vinden maar om duidelijk te maken waar het om gaat ontkom je er vaak niet aan. Ik heb het over Web 2.0 (dat ik persoonlijk liever social computing noem) en de afgeleide begrippen als Advertising 2.0, Identity 2.0, Marketing 2.0, etc. Ook banken en andere financiële instellingen ontdekken steeds meer de mogelijkheden van Web 2.0. Op Marketingfacts komen bijna wekelijks voorbeelden voorbij uit zowel binnen en buitenland.

Frank Janssen heeft op Frankwatching een uitstekend overzicht gemaakt van deze ontwikkelingen en noemt het Banking 2.0. Als kapstok voor de indeling van zijn overzicht is hij uitgegaan van de algemene Forrester-indeling van Web 2.0 toepassingen. Aanrader!


Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Wellicht een aardige aanvulling op dit overzicht zijn het Forrester-rapport over een vergelijkend onderzoek van drie grote Nederlandse banken en het vorig jaar verschenen DB-rapport Five online banking trends in 2005 (pdf). Opmerkelijk in beide (trend)rapporten is namelijk het ontbreken van Web 2.0-ontwikkelingen!?

    geplaatst op
  • Erg goed overzichtsartikel van Frank. Geeft goed beeld van vernieuwende initiatieven en de nog niet ontdekte gebieden.

    geplaatst op
  • Ook aardig is het overzicht van Best of the Web Winners (pdf) dat is gepubliceerd door onlinebankingreport.com. In het lijstje van winnaars welgeteld één web 2.0-applicatie en dat is P2P-betaling van PayPal.

    Maw, nog erg weinig aandacht voor web 2.0 bij de traditionele bank watchers. Cruciale vraag is dan of zij echt iets missen of dat wij ver voor de troepen uitlopen. Iemand?

    geplaatst op
  • Wat enorm belangrijk is bij banken & verzekeraars is wetgeving.

    En zeker na de recent ingevoerde Wet Financiele Dienstverlening houdt iedereen ernstig de boel op slot. Ook omdat niet erg duidelijk is hoe streng men deze wet gaat handhaven.
    Verder is daar de anti-terreur wetgeving, waardoor de werkelijke identiteit van iemand fysiek moet worden vastgesteld. Want je wilt niet dat een terrorist met zijn gewelddadige dood alsnog gaat verdienen met bijv een levensverzekering. Een ontwikkeling die dus tegen het internet als acquisitie-platform ingaat.

    En last but not least is de toezichthouder (De Ned Bank) door de schandalen van de jaren 90/ 2000 in combinatie met de AFM zeer alert op onze branche, wat veel meer tijd vraagt aan controle-/regelzaken, kortom : interne dingen.

    Gevolg : alles wat nieuw is, is eng. En dat krijgt een lagere prioriteit.

    Banken en verzekeraars die desondanks vernieuwen zijn stugge volharders. :D

    geplaatst op
  • Zou inderdaad een goede verklaring kunnen zijn Ewout. Wellicht kunnen de overige bankmensen hier ook iets over zeggen?

    geplaatst op
  • Op webwereld is een aardige discussie over het betaalsysteem van de verschillende banken aan de gang, na
    aanleiding dat ABN Windows 98 niet meer ondersteund.

    geplaatst op
  • @Ewout/Marco: AFM en WID vreten inderdaad veel aandacht van banken op. Tijdens eDay hier met wat branchegenoten nog over gesproken. Ideeën zat rondom web 2.0, maar prioriteit ligt bij de meesten (nog) vaak elders. Kijk naar de laatste nieuwe site van een grootbank, de begin dit jaar gelanceerde Rabobank site. Afgezien van een prima nieuw design zit er weinig web2.0 in. Van een echt blog is geen sprake en de RSS-feeds zijn danwel aanwezig, maar niet als dusdanig nog breed gecommuniceerd. Dat is kenmerkend voor de markt, maar eens komt ook daar verandering in ;-)

    geplaatst op
  • Via Bekel lees ik net dat Gartner een interessante podcast (mp3) online heeft staan met de titel: What Banks Should Know about Web 2.0. Straks maar eens luisteren als ik de auto zit!

    geplaatst op
  • Afgelopen week is het boek Bankieren in 2020 uitgekomen; absolute aanrader!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.