Word of Mouth Marketing Hot

19 juli 2006, 06:05

Eind juni heb ik voor blogresearch deelgenomen aan de Word of Mouth Basic Training 2 in San Francisco. Twee volle dagen met lezingen over Word of Mouth-, Viral-, Buzz-, en Blogmarketing (met bekende namen als Jackie Huba en Emanuel Rosen). Zoals altijd zijn ze in de VS verder op marketinggebied dan in Europa. En ook nu zijn ze er sneller bij om aanpassingen te maken op de tot nu toe regerende marketingaanpak (en illusie) van top-down command & control.

Word of Mouth Marketing wordt belangrijk

In de VS is een snel groeiende marketingbeweging aan het ontstaan waarbij het adagium ‘van push naar pull’ is. Daarbij proberen bedrijven minder massamediaal met hun producten te adverteren en tegelijkertijd consumenten meer te ‘verleiden’ en te laten ervaren. Daarom staat Word of Mouth (WOM) en alle technieken en tools die daaronder vallen zeer in de belangstelling. Het ledental van de WOMMA (Word of Mouth Marketing Association) groeit als kool. Niet alleen relatief kleine communicatiebureaus en trendzettende bedrijfjes zijn lid van deze vereniging. Ook juist grote namen als Coca Cola, DuPont, Nestlé, United Airlines, Microsoft, Motorola en Dell merken blijkbaar dat een andere (complementaire) marketingaanpak nodig is. En dat terwijl WOM marketing onder andere uitgaat van het feit dat klanten uiteindelijk de controle hebben over jouw merkreputatie…

Info over Word of Mouth (WOM) beschikbaar

Veel informatie en kennis die ik heb opgedaan vind je overzichtelijk terug op de nieuwe site van blogresearch, vooral op het gedeelte over Word of Mouth (WOM) Marketing San Francisco. Vergeet vooral het gedeelte Facts & Figures niet te bekijken (43% van de US marketing executives gaat WOM gebruiken in het komende half jaar, bijvoorbeeld via een corporate weblog).

Advies over online Word of mouth

Op weblogs wordt veel gesproken over nieuwe producten en diensten, en ze bepalen soms het succes van daarvan (bijvoorbeeld bij bioscoopfilms, pdf). Op weblogs wordt dus eigenlijk veel online Word of Mouth bedreven. blogresearch brengt helder in beeld wat er over uw bedrijf, product of service wordt geschreven en adviseert over de te volgen strategie en activiteiten.

Ben-Anne Wieringa
Directeur/Eigenaar bij Marketvoice

Ik ben geïnteresseerd in de mix van marktonderzoek, marketing, en ‘competitive intelligence’. Een belangrijke vraag voor mij is hoe je als bedrijf de kennis en ideeën van je klanten kunt achterhalen. En hoe deze informatie te gebruiken om producten te verbeteren en er meer van te verkopen. Weblogs kunnen daarbij een rol spelen, als instrument voor onderzoek, innovatie en word-of-mouth marketing. Als Senior Marktonderzoeker bij Internetprovider @Home (Essent Kabelcom) heb ik veel ervaring opgedaan met online klantcontact.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Erwin van Lun

    “Zoals altijd zijn ze in de VS verder op marketinggebied dan in Europa.””: is vaak waar maar tegenwoordig lang niet altijd. Op het gebied van merkdialogen en taalbegrip kunnen de Amerikanen nog heel wat van Nederland leren. Eccky is daar een voorbeeld van. Er komen regelmatig topmensen van Microsoft naar Media Republic om te kijken wat hier gebeurt. Eccky lijkt voor sommige mensen zo echt, dat er zelfs kinderen solliciteren om een ‘Eccky’ te worden. Erg grappig. Maar tegelijk geeft het aan hoe interpretatie van taal zich hier ontwikkeld. Deze kennis wordt straks door merken gebruikt in zoekfuncties van hun websites, mobiele sites of zelfs (daarna) in een gesproken dialoog.

    Verder zijn er meer gebieden aan te wijzen waar NL, EU of bvb Korea vooroploopt in de wereld.

    Voor Word Of Mounth zou de US misschien best voorop kunnen lopen, maar we moeten niet wachten op alle cases uit de US, maar zelf ook blijven nadenken. Inhalen dus, die Amerikanen! 🙂


    19 juli 2006 om 10:56
    Ben-Anne Wieringa

    Met betrekking tot de vraag over creationist vs evolutionist WOM; zoals John Moore ook zegt is allebei mogelijk. Het wordt waarschijnlijk ‘oorspronkelijker’ geacht als een product zichzelf verkoopt d.m.v. de producteigenschappen en productbeleving (evolutionist, bijvoorbeeld Google). Maar het is wel degelijk mogelijk om Word of Mouth te creëren. Op de conferentie was er een mooie discussie tussen Marc Schiller en Pinny Gniwisch. Daarbij hing Marc veel meer de creationist versie aan m.b.t. WOM via weblogs, en raadde ook vooral aan om een bureau in te schakelen. Pinny was gewoon aan de slag gegaan met een weblog en merkte wel wat er gebeurde. Beide waren succesvol. Wat vind je trouwens van het door bloggers laten testen van nieuwe producten zoals mobiele telefoons?

    Met betrekking tot blogresearch; we zitten niet direct in de WOM Marketing. We brengen in beeld wat er over je wordt geschreven en adviseren over de te volgen strategie en activiteiten. Positieve WOM valt soms te gebruiken, en op negatieve WOM kun je soms reageren. We raden dus aan om minimaal in de gaten te houden wat er over je wordt geschreven en onder bepaalde omstandigheden te reageren.


    19 juli 2006 om 11:42
    BasPaauw

    Ben-Anne, bedankt voor de verslagen. Buitengewoon boeiend, rest mij nog twee vragen:

    1 Zijn jullie als organisatie lid van de WOMMA? Zo ja wat hebben jullie er aan, zo nee waarom niet?

    2 Zijn er boeken die je mij kan aanraden om mij meer helderheid te verschaffen op het gebied van WOM?

    Ad vraag 1

    Wat mij verbaast van de WOMMA is dat ze

    A minimaal 1.000 Dollar vragen om lid te worden

    B het hebben over het uitzetten van strong ethical guidelines

    C Ongelofelijk vaag zijn over hun werkzaamheden

    Met andere woorden het is een zelfbenoemde autoriteit die geen gemakkelijke toegang geeft aan de individuen die men zegt te gaan beschermen met door de autoriteit uitgezette strong ethical guidelines. Stel dat ik kapitaal krachtig genoeg ben om lid te worden dan weet ik nog steeds niet precies wat de ROI is van het lid worden van de WOMMA. Van de IAB ben ik dit soort zaken gewend maar juist van een ethisch verantwoorde organisatie die uitgaat van de individu AKA de consument verwacht ik iets dat daar ook meer bij aansluit. Wat is jullie ervaring met de WOMMA als organisatie? Wat hebben jullie er in praktijk aan?

    Ad vraag 2

    Ik sta hier regelmatig in een winkel te staren naar vele verschillende boeken over “WOM” maar na het bekijken van de cover verwacht ik een enorm bla-bla-verhaal. Als ik dan vervolgens het boek doorblader krijg ik het idee dat mijn vermoeden juist is. Toch zullen er ongetwijfeld wel boeiende boeken zijn waar ik wel wat aan heb, alleen zie ik door de naaldbomen het hardhouten bos niet meer. Naked Conversations was een aangename verassing op het gebied van bloggen. Welke boeken moet ik nog meer lezen om mijn interesse in WOM om te zetten in inspiratie en actie?


    19 juli 2006 om 13:20
    Ben-Anne Wieringa

    Bas, we zijn geen lid van de WOMMA en tot januari dit jaar had ik eerlijk gezegd ook nog nooit gehoord van de WOMMA. Of we lid worden is nog niet besproken. Ik kreeg de indruk dat het een oprechte club is (juist ook vanwege hun gehamer op de ethiek). Ze bestaan pas kort (2005?) maar zijn al zeer actief. Persoonlijk vind ik ze best een aardig beeld van zichzelf en hun activiteiten geven. Code of Ethics, downloads, kortingen, lezingen, etc. Ze zitten natuurlijk wél in de VS…

    Je zou de volgende boeken eens kunnen doorbladeren 😉

    • Waiting for your cat to bark? Persuading Customers when they Ignore Marketing, B. en J. Eisenberg, 2006

    • Creating Customer Evangelists, Jackie Huba


    19 juli 2006 om 14:00
    BasPaauw

    Bedankt voor de tip ik ga vanavond gelijk even kijken in de boekwinkel

    De reden waarom ik vraag om praktijk ervaring is omdat ik regelmatig WOMMA voorbij zie komen maar nog steeds niet weet wat ze precies doen. Nu ik toch wil weten waarom ik lid zou moeten worden lees ik het volgende hip en dus vaag geschreven hoofdstukje:

    Why you should join

    You should join because this is important, vital, and fun. We’re reinventing marketing. We’re breaking down the barrier between advertisers and consumers. We’re creating a new voice, where fans will tell their friends about great products, because we’ve earned their respect, and we’ve made it easy for them to spread the word.

    You should join because we’re building something great, we’re doing something good, and that means something to you. If you feel this way, then stand with us.

    Bij de Benefits of Membership wordt het iets concreter alleen kan het in de praktijk natuurlijk heel erg tegenvallen:

    – Participation in high-level councils where you can shape the future of the business and work with thought leaders

    – Leadership opportunities that feature you and your company as important players in this growing field

    – Professional development and educational programs that help you become a more effective marketer

    – Networking opportunities where you’ll meet peers, partners, and new business opportunities

    – Discounts on events and publications published by WOMMA and our partners

    – Promotional opportunities to feature your best work in case studies, newsletters, white papers, and online forums

    – Speaking opportunities at conferences and webinars

    – New business exposure at events, in our buyers guide, and more


    19 juli 2006 om 16:42
    Wilko_W

    Interessant om te zien dat er in de USA zoveel activiteit rondom WOM is. Vorig jaar heb ik nog een artikel over de WOMMA geschreven en toen zag het er naar mijn idee wel belovend uit.

    Wel heb ik het idee dat het vakgebied zich nog ver moet ontwikkelen. De meeste literatuur die ik over WOM/Open Source marketing heb gelezen brengen geen concrete dingen en vertellen vaak zaken die je met je gezonde verstand ook kan redeneren. Dit heb ik ook ondervonden in mijn onderzoek naar de mogelijkheden voor cult branding (of community marketing, hoe je het ook wilt noemen). Ik heb toen de meeste theorie uit de sociale psychologie moeten halen.

    Desondanks vind ik het een zeer interessant vakgebied, al is het alleen maar omdat het een van de weinige takken van marketing is dat ik combineren met mijn 2e studie sociale psychologie. Het liefst zou ik hier ook na mijn studie verder mee willen gaan, dus daarom ben ik benieuwd hoe erg WOM speelt in het Nederlandse bedrijfsleven. Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?


    20 juli 2006 om 18:50
    media

    Ik zie nu pas deze posting Ben-Anne; ziet er top uit en ik zal dit weekend eens op mijn gemak alle verslagen van WOMBAT 2 lezen!


    4 augustus 2006 om 10:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!